ln95043_030

ln95043_030

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Nečekaně zkrotlá Siouxsie

Recenze HUDBA: Památné videoalbum Nocturne britské skupiny SIOUXSIE AND THE BANSHEES - natočené v roce 1983 v londýnské Royal Albert Hall - připomíná fascinující rockové divadlo a horrorové mysterium zároveň. Pražský koncert kultovní kapely před čtyřmi roky v Lucerně navodil okouzlující atmosféru, která jako by tehdy vyvěrala ze starodávného indického chrámu lásky. V porovnání s těmito koncerty lze páteční vystoupení Siouxsie And The Banshees v pražském Paláci kultury přirovnat k víkendovému odpoledni, strávenému na anglickém aristokratickém sídle. Tam sice bývá všechno elegantní a vytříbené, zároveň však mnohdy i příliš nevzrušivé a usedlé.

Osmatřicetiletá zpěvačka skupiny Siouxsie Sioux již dávno není onou exotickou kněžkou, která vyvolává nejtemnější psychózy, ani vznešenou rockovou šlechtičnou v dlouhé róbě se stříbřitým boa (tak se představila při svém prvním pražském koncertě). Její někdejší těžký a tmavý make-up dnes nahrazuje normální kosmetika a hrozivě nakadeřený chomáč vlasů obyčejný polodlouhý účes. Také její toporné (anti)taneční kreace dostávají podobu umírněnější a ladnější. Z bývalé excentrické "princezny temnot" se stala snad nečekaně zkrotlá dáma v nejlepších letech.

Siouxsie And The Banshees se prakticky po celý koncert marně snažili odbourat bariéru, která se v Paláci kultury vytvořila vinou studeného prostředí, hlasových indispozicí zpěvačky a nevhodného dramaturgického výběru repertoáru. Vlažné publikum marně čekalo na starší klenoty z dvacetileté historie Banshees, které před čtyřmi lety tvořily podstatnou část jejich opojného koncertu. Jádro pátečního vystoupení obstaralo devět ukázek z posledního alba The Rapture - od úvodní jekyll-hydeovské zpovědi The Double Life, přes jiskřící Tearing Apart po závěrečný přídavek O Baby. Ty doplnily tři písně ze singlů (včetně beatlovské vzpomínky Dear Prudence a "satanského tanga" Face To Face z Burtonova comicsu Batman se vrací) a čtyři starší skladby z alb Peep Show (1988), Ju Ju (1981) a Kaleidoscope (1980).

První dvě třetiny koncertu, sestavené z brilantně vybroušených, leč umírněných písní, vyzněly poněkud ploše a znaveně. Částečně vinou konvenčních světelných efektů, především však proto, že Banshees nezahráli jedinou dramatičtější ani agresívnější skladbu. Přitom však zazněly i písničky, které v kontextu jejich tvorby patří k nejlepším (hravé The Killing Jar s chytlavou mezihrou na cello či Christine, inspirované osudy dívky rozštěpené do dvaadvaceti osobností).

Zlom nastal v závěru pátečního večera. Vedle příliš nahalené a zdlouhavé imprese The Rapture (která v živém podání ztratila mnohé z nadýchané vznešenosti) přišla ke slovu znepokojivě potemnělá píseň Not Forgotten a především plíživé Night Shift - nekrofilní vyznání mrazivé jako mramorová náhrobní deska. Kontrastní a zběsile vygradovaný kolotoč Ourselves, při kterém ze sebe Siouxsie vyrážela divoké skřeky jako šelma, vytvořil ve spojení s hektickými stroboskopy poprvé (a naposled!) pro soubor dříve tak příznačný stav hypnotického šílenství. Finále odlehčila rozverná hitovka Peek-A-Boo, nahlížející do světa červených luceren a kukátkové podívané. K dalším naplánovaným přídavkům již nedošlo.

U kapel, jako jsou Siouxsie And The Banshees se předpokládá, že jejich živá představení posluchače nesmazatelně uhranou. V Paláci kultury se Banshees něco takového tentokrát příliš nezdařilo. Tomáš Seidl Siouxsie And The Banshees. Palác kultury, Praha, 17. února. Pořádala agentura 10:15 Promotion.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View