cmpr9417_002

cmpr9417_002

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Čas nemizí v černé díře

V domácnosti stejně jako v práci: Mnoho zbytečně promrhaných chvil

Mezi tou řečí nadporučík Lukáš seděl již dlouho na židli, dívaje se Švejkovi na boty a myslil si: Můj Bože, vždyť i často stejně mluvím takové blbosti a rozdíl je jen ve formě, kterou to podávám. Lukášova slova si možná občas někdo připomene na některé z porad či schůzí, když řečník je zbytečně zdlouhavý a rozvláčný, zatímco minuty plynou. Porady bývají často označovány za největšího zloděje času. Jsou v tom však nevinně.

Zdeněk Kubín

Odborníci tvrdí, že 49 procent naší pracovní doby je neproduktivní. K tomu došel na základě svých průzkumů mezi manažery rakouský Institut AVL. Platí to však jen pro Rakušany? Podle slov Patrika Hese , ředitele pražské společnosti Time/system, praxe ukazuje, že tato čísla jsou platná i v českých podmínkách. Uvádí se například, že z osmihodinové pracovní doby - což je 480 minut, představuje aktivní čas 320 minut, tzv. prázdný čas 120 minut a odpočinek (například pití kávy, ale i protažení při práci s počítačem) čtyřicet minut. Uvědomit si, kde mizí čas, je základním předpokladem, jak snížit množství promrhaných minut.

Když manželka zavelí

Představme si průměrnou českou rodinu. Pracovně vytížená manželka vydá třeba manželovi příkaz: Ukliď s děckama, nakupte. Muž, pokud tyto činnosti nedělá pravidelně, si sice může říct umyji nádobí, vyluxuji, utřu prach, připravím večeři. Lítá přitom od jedné práce k druhé, uprostřed si dáchne u piva či kávy, poté seřve děti, že mu nepomáhají a ty začnou luxovat tam, kde to již otec udělal. A pak nad vyluxovaným kobercem začnou utírat prach z polic. Zatím otec odchází nakoupit - šunku, pivo, salám, zapomene však na základní poživatiny jako chléb či máslo, pro něž musí jít znova.

Že tato situace nemá s prací nic společného? Ale . A hodně. I v domácnosti je zřejmý stejný jev jako v zaměstnání: Příliš mnoho neproduktivního času. Stejné jsou i příčiny: Špatné vedení (manželkou, která je v tomto případě pomyslnou nadřízenou a zkušenou osobou, avšak vydává příliš obecný pokyn), nedostatečné plánování a vlastní špatné vedení (v našem případě dětí), špatná pracovní morálka, nedostatečná komunikace (kdo se bude čemu věnovat), chybějící kvalifikace.

Průzkumy mezi manažery ukázaly, jak se která z těchto složek na neproduktivním pracovním čase podílí: Špatné vedení (nadřízeným) 12 %, nedostatečné plánování a vlastní špatné vedení 30 %, chybějící kvalifikace 14 %, špatná pracovní morálka 17 %, nedostatečná komunikace 27 %. Přitom jednotlivé příčiny se mohou vzájemně spojovat či se ovlivňovat, jako například nedostatečná komunikace a špatná pracovní morálka.

Vina nejen plánu

"Černé díry" ve vesmíru pohlcují vše, co se k nim přiblíží. Ale minuty neproduktivního času přece v žádné takové díře nekončí. Neproduktivní čas je několikerého druhu. První je bez užitku pro firmu - strávený třeba děláním si kávy či čaje, povídáním s kolegy, čtením sportovní rubriky novin a podobně.

Další představuje zbytečné množství práce, protože někde se stala chyba - vedoucí vydal špatné pokyny, pracovník si nedokázal práci dobře naplánovat, nebo se lidi mezi sebou dobře nedomluví, šéf neumí delegovat a dělá práci, kterou může bez problémů vykonat někdo jiný.

Za neproduktivní čas může být ale považován i takový, v němž se nevytvářejí hodnoty, přesto je pro konečný výsledek potřebný. Například rozeslání tisícovky akvizičních dopisů, na něž odpoví tři čtyři desítky potenciálních zákazníků sice samo o sobě obchod nepřinese, ale přivede několik zákazníků, kteří ho uzavřou.

Takzvaný Paretův zákon říká, že 80 % vynaložené pracovní doby přinese 20 % hodnot, zatímco 20 % času přináší 80 % hodnot. Například 65 % času manažera představují rutinní úkoly, malichernosti jako třeba vyřizování pošty, což však přináší jen 15 % hodnot. Tento poměr lze zřejmě výrazně snížit delegováním na podřízené pracovníky.

Manažer značné množství svého času věnovat tvůrčí práci, která v sobě zahrnuje například vymýšlení nových postupů, analyzování situace, rozhodnutí. Co nejméně času by měl věnovat administrativě, i když úplně se vyhnout nelze. Jaká je však skutečnost?

Průzkumy AVL ukazují, že manažerův pracovní čas je rozložen následovně: Čtyři procenta aktivní práce (tvůrčí), čtrnáct procent pasivní (reakce na různé podněty), tři procenta vzdělávání (kurzy, semináře, studium profesní literatury, odborného tisku), 34 % administrativa (vyřizování dopisů, podpisování příkazů a výkazů atd.). Samostatná práce (bez delegování), v níž se realizují závěry zmíněné aktivní části, představuje 25 % času. Zbývajících 20 % je ostatní čas, v němž se skrývá například doba strávená na cestách, na chodbách, na obědě, ale i snaha někam se dovolat.

Kruh dovedností

Změnu těchto poměrů ve prospěch aktivního a tvůrčího času lze docílit dobrým řízením - druhých, ale především sama sebe. se říci, že začít je asi třeba u plánu vlastního času a pokud možno jeho dodržování. S tím je pak spojeno delegování - nezabývat se maličkostmi, které může vyřešit někdo jiný, komu manažer příslušné pravomoce a odpovědnost. Ten ale musí mít jasno: Co udělat, jaký být výsledek. A jsme u komunikace, kterou si musí manažer osvojit tak, aby byla jasná, stručná, výstižná.

Heint Weihrich a Harold Koontz ve své knize Management doporučují pro písemnou, ale i ústní komunikaci používat: jednoduchá slova a jednoduché výrazy; krátká a dobře známá slova; osobní oslovení, kdykoli je to vhodné; ilustrace, příklady a schémata; krátké věty a krátké odstavce; přítomný čas; vyhýbat se nevhodným slovům.

I přes přenesení úkolů a některých rozhodovacích pravomocí na podřízené však je třeba kontrolovat. Jak často, to záleží na tom, jaké spolupracovníky si manažer vybral a jak je motivuje. Patrik Hes z Time/system uvádí, že v pravomoci jeho sekretářky je nakupovat měsíčně občerstvení pro jednání se zákazníky za asi tisíc korun. Na její kontrolu nemusí věnovat téměř žádný čas. Sekretářka totiž , že zákazník se u nich bude cítit lépe, když mu nabídnou kávu, čaj či minerálku. A lépe se mu bude s jejich firmou jednat a uzavírat obchod. Množství zakázek znamená, že se firmě - a s i jejím zaměstnancům - povede dobře.

Přeměnu neefektivních minut v efektivní tedy ovlivňují všechny manažerovy vlastnosti a schopnosti. se pak říci, že dobrého manažera lze také poznat nejen podle toho, jak dlouho - třeba do pozdní noci - pracuje, ale podle toho, jak efektivně dokáže využívat svůj čas a redukovat neefektivní část pracovní doby na co nejnižší míru.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View