cmpr9416_003

cmpr9416_003

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Carina se rodí na britských ostrovech

Profit byl ve výrobním závodě automobilky Toyota * Za zlepšovací návrhy se neplatí

Automobilka Toyota razí zásadu, že výroba musí být co nejblíže k zákazníkovi. V Evropě prodává více než 400 000 vozů ročně. Proto se rozhodla zahájit zde také výrobu. Plánuje pokrýt asi polovinu požadavků evropského trhu místní produkcí. Za sídlo hlavního závodu si zvolila Británii.

------------

Igor Pírek

-----------

Toyota začala v Británii s výrobou osobních vozů Carina po náročném výběru místa koncem roku 1992. Její závod v Burnastonu v hrabství Derbyshire připomíná vzhledem spíše nemocnici. Areál firmy je umístěn do původní zeleně a další tisíce stromů a keřů bylo vysazeno během výstavby závodu.

Výběr místa

Při výběru místa posuzuje Toyota v první řadě kapacitu domácího trhu. V Británii se ročně prodají skoro dva miliony vozů, z toho skoro 60 000 od Toyoty. Dalším kritériem je místní tradice ve výrobě automobilů, příslušenství a náhradních dílů. Je důležitá proto, že od samého počátku výroby v Británii automobilka počítala s tím, že 60 % dílů bude britského a evropského původu. V dalším období se zvýšit tento podíl na 80 %. Pouze 5 % dílů se dnes dodává přímo z Japonska, zbytek je z jiných závodů Toyoty.

Nezanedbatelné jsou rovněž mzdové náklady v které zemi. Britští pracovníci automobilky Toyota si ročně vydělají kolem 13 000 liber hrubého, což je přibližně o 50 % méně než berou dělníci v německých automobilkách, kde jsou nejvyšší mzdy v tomto oboru na světě. Přitom úroveň pracovní síly v Británii zcela vyhovuje potřebám výroby. Potvrdila to skutečnost, že hned při zahájení výroby byly kvalitativní parametry automobilů minimálně na úrovni japonských závodů.

Důležitá je rovněž výhodná poloha továrny pro 200 domácích i zahraničních subdodavatelů, protože Toyota drží zásoby pouze na 8 hodin výroby. Může si to dovolit proto, že v každé chvíli přesný přehled o stavu zásob.

Velké díly jsou označovány jednotlivě a u malých součástek celé bedny zvláštním štítkem, který umožňuje sledovat pohyb a spotřebu dílů ve výrobě. Z centrálního dispečinku podle toho upřesňují objednávky u dodavatelů, jejichž svoz zajišťuje jedna spediční firma v Británii a jedna v západní Evropě.

Výcvik předcházel výstavbě

Z Burnastonu vyjíždějí osobní vozy Carina E. Výběr a výcvik těch, kdo je vyrábí, začal více než 18 měsíců před zahájením produkce. Přihlásilo se nám na 30 000 uchazečů, ze kterých jsme přijali necelé dva tisíce , uvedl Alan Jones výrobní ředitel Toyota Burnaston (na snímku) . Kvalitu jejich práce hodnotí "létající skupina" z japonské centrály, která pravidelně objíždí všechny závody Toyoty ve světě.

Základní výrobní skupinu britského závodu tvoří pět dělníků a jeden vedoucí. Den začíná krátkou schůzkou, při které vedoucí skupiny informuje o denním úkolu. Na výměnu názorů na řešení problémů na pracovišti, zlepšovací návrhy a novinky ve firmě je určeno pět minut dopolední přestávky.

Všeobecné vzdělání si mohou pracovníci zvyšovat pouze mimo pracovní dobu. Firma jim proplatí náklady spojené se studiem v případě složení závěrečné zkoušky.

Motivací je perspektiva

V závodě v Burnastonu prakticky neznají fluktuaci. Nedá se však říci, že jsou pracovníci motivováni finančně. Mzdy jsou na úrovni jiných strojírenských oborů. Zaměstnanci si mohou navíc koupit jedenkrát ročně nový vůz s 18% slevou, což je běžné u řady dalších automobilek.

Hlavním motivačním argumentem je soustavný rozvoj firmy, který se opírá o růst výroby a prodeje. Zatímco loni bylo vyrobeno 37 000 vozů, letos to bude nejméně dvojnásobek. V delší perspektivě se počítá s produkcí 200 000 automobilů, což si vynutí zvýšit počet zaměstnanců. Nynější zaměstnanci tím mají větší šance na další pracovní růst. Ve firmě je pravidlem, že vedoucí základních výrobních skupin se mohou ucházet o uvolněné místo vyššího vedoucího, který řídí pět základních skupin. Zájemci o postup jsou nejdříve seznámeni s pracovními povinnostmi. Všem je nabídnut zvláštní doškolovací kurz. Poté výběrová komise rozhodne o novém jmenování. Ti, kteří v závěrečné fázi neuspěli, mají prioritní právo účasti v příštím konkurzu.

Ke stabilizaci pracovníků v podniku výrazně přispívají i dobrá pohoda na pracovišti. Projevuje se to například v snaze vylepšovat výrobní postupy tak, aby co nejlépe vyhovovaly konkrétní pracovní skupině. Na každém pracovišti je mimo jiné možné zastavit linku ve chvíli, kdy pracovník nějaký pracovní problém, například nestačí dokončit operaci v požadované kvalitě. Situaci mu okamžitě pomáhá řešit přímý nadřízený. Ze zastavení linky se nikdy neobviňuje dělník. Chyba se hledá ve výrobním postupu, nebo nástrojích. Jednoduché problémy se řeší okamžitě, složitějším se věnují pracovníci ve zlepšovatelském hnutí.

Toyota razí filozofii, že se nápady a jejich realizace neodměňují, protože jsou výsledkem kolektivní práce a slouží ke zlepšení pracovních podmínek všech pracovníků skupiny. Podle zkušeností managamentu tím odpadá řada problémů, například dohadování o tom, kdo je otcem původního nápadu.

text k foto: PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ V BURNASTONU: Všichni zaměstnanci jsou v jednotném oblečení a na pracovišti vládne vzorný pořádek.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View