Předvést
moderní
umění
je
vzrušující
úkol
PŘEDSTAVUJE
SE
JIŘÍ
ŠEVČÍK,
NOVÝ
ŘEDITEL
SBÍRKY
MODERNÍHO
UMĚNÍ
NÁRODNÍ
GALERIE
Jiří
Ševčík
se
stal
ředitelem
sbírky
moderního
umění
Národní
galerie,
která
bude
umístěna
ve
Veletržním
paláci,
jehož
rekonstrukce
se
však
už
roky
vleče.
Čím
zejména
se
budete
nyní
zabývat?
"Stavba
se
musí
především
dovést
do
konce
a
už
teď
je
jasné,
že
s
řadou
kompromisů.
Další
věcí
bude
otázka
provozu
samotného
paláce,
to
jest
pronajmutí
části
prostor
partnerovi,
který
by
nerušil
provoz
galerie
a
poskytl
prostředky
na
její
fungování.
Je
třeba
vytvořit
tým,
který
by
vzal
za
svou
příležitost
téměř
po
padesáti
letech
předvést
české
moderní
umění
veřejnosti."
Kdy
vidíte
reálný
termín
otevření
Veletržního
paláce?
"Konkrétní
datum
zatím
říci
nemohu.
Ale
jedna
věc
je
jistá
-
palác
bude
stavebně
předáván
letos
na
podzim.
Pak
musí
nastat
zkušební
provoz,
mezitím
je
třeba
pořídit
řadu
věcí,
bez
nichž
nemůže
existovat
jako
galerie
-
jde
o
radikální
konstruktivistickou
stavbu
vlastně
beze
stěn."
Provoz
tak
obrovské
budovy
přijde
ročně
na
desítky
milionů
korun.
Máte
představu
o
poměru
mezi
jednotlivými
zdroji,
z
nichž
se
bude
čerpat?
"Jako
ideální
mi
připadá,
kdyby
se
vlastní
provoz
Veletržního
paláce
jako
prestižního
stánku
kultury
hradil
z
dotací
státu,
výstavy
a
další
činnost
ze
zisků
ze
sponzorství.
Tedy
poměr
přibližně
jedna
ku
jedné."
Jakou
plochu
budou
zabírat
stálé
expozice
a
klasicky
pojímané
výstavní
prostory?
"Ve
dvou
patrech
bude
vystaveno
moderní
české
umění
od
90.
letech
minulého
století
do
současnosti.
Preferuji
širší
předvedení
s
mnoha
vnitřními
souvislostmi,
protože
nám
chybějí
kritéria
pro
hodnocení
současné
české
výtvarné
kultury.
Teprve
po
letech
bude
možné
uvažovat
o
tom,
jestli
budeme
představovat
jenom
vrcholná
díla.
Pokládám
za
vzrušující
úkol
právě
předvedení
českého
poválečného
umění
ve
větší
šíři,
protože
spory,
které
se
vedou
mezi
generacemi
o
tvorbě
60.
až
80.
let,
se
uvolní
a
napětí
opadne
až
tehdy,
když
se
vše
ukáže
v
náležitých
proporcích.
Další
poschodí
by
mělo
být
věnováno
modernímu
evropskému
a
světovému
umění,
čtvrté
proměnlivým
výstavám.
K
tomu
přistupuje
rozlehlá
centrální
dvorana
a
osm
pater
malé
dvorany,
kde
by
našla
místo
sbírka
architektury,
designu
a
uměleckého
řemesla.
Pro
ilustraci:
každé
typické
podlaží
má
kolem
tří
tisíc
metrů
čtverečních,
ochozy
malé
dvorany
asi
devět
set."
Kam
zařadíte
Kramářovu
sbírku?
"Jako
skvost
by
měla
být
prezentována
samostatně
s
dobrým
katalogem
a
měla
by
se
stát
magnetem
pro
Veletržní
palác."
Na
nové
přírůstky
se
z
rozpočtu
Národní
galerie
vyčleňuje
z
hlediska
světových
i
domácích
cen
směšná
částka.
Jak
se
s
tím
chcete
vyrovnat?
"Zaplnit
mezery
ve
sbírce
moderního
světového
a
evropského
umění
už
kvůli
tomu
není
možné.
I
kdyby
se
uskutečnil
velkorysý
nákup,
nezískáme
nic,
co
by
nebylo
vystaveno
jinde
ve
světě.
Měli
bychom
se
znovu
pokusit
-
jak
to
kdysi
činil
právě
Vincenc
Kramář
-
získávat
současné
umění,
abychom
jednou
měli
autentický
soubor
naší
doby.
Uvažuje
se
také,
že
by
řada
předních
světových
umělců
byla
ochotna
k
vytvoření
nadace
pro
pražskou
sbírku
moderního
umění
-
Praha
je
nyní
značně
prestižní
město
-,
přičemž
jejich
díla
by
byla
náležitě
prezentována.
Podnikl
jsem
už
před
rokem
první
kroky
a
bylo
mi
to
přislíbeno."
Připravil
jste
řadu
výstav,
které
díky
vyhraněnosti
byly
hodně
kontroverzní.
Míníte
v
nich
pokračovat
i
nyní?
"Výstavy
vznikaly
v
kontextu,
kdy
bylo
třeba
vyhranit
pohled
a
formulovat
určitý
názor.
Jestliže
chcete
polarizovat
současnou
výtvarnou
scénu,
je
to
nezbytné.
Má
role
ve
Veletržním
paláci
bude
odlišná,
musím
řešit
globálnější
otázky,
problém
celé
doby,
nikoliv
jen
menších,
třebaže
avantgardních
skupin.
Kdybych
byl
specialistou
na
gotiku
a
stál
v
čele
sbírky
starého
umění,
také
bych
nemohl
pominout
manýrismus
či
baroko."
Ve
výtvarných
kuloárech
se
hovoří
o
vašem
spojením
s
Milanem
Knížákem:
máte
mu
prý
potom,
co
ovládl
Akademii,
udělat
cestu
k
ovládnutí
Veletržního
paláce?
"Pokládám
to
za
kuloárové,
neopodstatněné
řeči.
Obvinění
z
účelového
spojení
k
postům
či
k
manipulaci
s
výtvarnou
kulturou
odmítám.
Posty
navíc
nejsou
pod
penzí."