Děti
jako
dělová
koule
Sedačky
pro
nezletilé
nejsou
u
nás
povinné,
ale
přesto
potřebné
Nejohroženějšími
bytostmi
v
silniční
dopravě
jsou
děti.
Ročně
jich
je
při
autonehodách
v
Evropě
zraněno
80 000,
z
toho
tisíc
zemře.
Bilance
o
to
smutnější,
že
mnoho
dětí
mohlo
být
ušetřeno
bolesti
a
velký
počet
nemusel
zahynout.
Stačilo,
aby
byly
připoutány.
Náraz
při
rychlosti
30
km/h
odpovídá
pádu
z
prvního
patra
a
při
padesátikilometrové
rychlosti
z
desetimetrové
výšky.
Vézt
malé
dítě
bez
sedačky,
případně
větší
bez
připoutání,
to
je
stejné,
jako
nechat
je
hrát
na
balkónu
bez
zábradlí.
V
případě
nehody
dítě
stojící
či
sedící
na
oblíbeném
místě
mezi
zadními
sedadly
je
jako
dělová
koule
vystřeleno
skrz
přední
sklo
před
vozidlo.
Ve
vyspělých
evropských
zemích
je
v
pravidlech
silničního
provozu
předepsáno,
že
každé
dítě
musí
být
upoutáno
některým
schváleným
zadržovacím
zařízením.
Ty
se
liší
podle
věku
dítěte.
Pro
děti
do
čtyř
let
jsou
vzhledem
k
relativně
větší
váze
hlavy
a
menší
odolnosti
krku
nejvhodnější
sedačky
zády
ke
směru
jízdy.
Pro
větší
děti
jsou
zase
potřebné
speciální
podložky.
Normální
bezpečnostní
pás
totiž
dítě
pod
12
-
13
let
mnohdy
neuchrání.
Vzhledem
k
neukončenému
vývoji
pánve
má
pás
po
nárazu
tendenci
posunout
se
vzhůru
a
po
zaříznutí
do
břicha
následují
poranění
jater,
sleziny
i
střev.
Řešením
není
jen
koupě
sedačky
pro
děti
a
její
důsledné
užívání.
Odborníci
upozorňují,
že
nezbytné
je
vybrat
správný
typ.
Nejjistější
je
koupit
si
výrobcem
automobilu
doporučený
model.
Ten
bývá
totiž
vyzkoušen
a
homologován
pro
vaše
vozidlo.
Pro
dobrou
účinnost
ostatních
je
třeba
se
řídit
doporučením
výrobců
a
pečlivě
dodržovat
i
návod
k
použití.
U
nás
zatím
nejsou
speciální
sedačky
pro
dítě
předepsány.
Záleží
tedy
na
pocitu
odpovědnosti
k
vlastní
dětem.
Je
tu
však
jeden
paradox:
pokud
si
nějaký
majitel
pro
malé
dítě
opatří
ve
Skandinávii
hojně
používanou
a
doporučovanou
sedačku
zády
ke
směru
jízdy,
která
se
montuje
na
místo
spolujezdce
vpředu,
tak
poruší
naše
předpisy.
Ty
nedovolují
jízdu
dítěte
pod
15
let
na
předním
sedadle.
Severští
odborníci
mají
však
pro
takovéto
umístění
miminek
a
batolat
řadu
důvodů,
mezi
které
patří
například
bezproblémová
komunikace
řidiče
(většinou
matky)
s
dítětem.
Francouzský
Renault,
který
se
věnuje
této
oblasti
velice
důkladně,
řeší
kontakt
řidiče
s
malým
dítětem
na
zadním
sedadle
soustavou
zrcadel!
Tato
automobilka
má
kompletní
paletu
sedaček
pro
děti
všech
kategorií
i
váhy.
Prvním
úkolem
je
přesvědčit
sebe
a
dát
přednost
koupi
sedačky
před
různými
kosmetickými
vylepšeními
vozu.
Druhým
je
donutit
děti,
aby
se
v
autě
připoutaly
a
zůstaly
tak
po
celou
dobu
jízdy.
Nemělo
by
se
také
zapomínat,
že
zatímco
u
nás
je
tato
věc
otázkou
dobrovolnosti,
v
okolních
západních
státech
jsou
sedačky
pro
děti
předepsané
a
tudíž
povinné
i
pro
zahraniční
návštěvníky.
Včetně
českých.