ln95047_059
ln95047_059
Date | 19 |
---|
Source type | nws |
---|
Year | 19 |
---|
Annotation status | tamw |
---|
Subset | dtest |
---|
Genre | review |
---|
Text type | pub |
---|
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Neúprosný
Načeradský
Recenze
VÝSTAVY:
Velikost
záměru,
opodstatněnost
přístupu,
obhajitelnost
postupu
a
správnost
směřování
nejlépe
ukazuje
a
prověřuje
čas.
JIŘÍ
NAČERADSKÝ
(1939)
vystavuje
v
brněnské
galerii
Aspekt
kolekci
obrazů,
jejichž
jádro
vzniklo
od
poloviny
let
šedesátých
do
poloviny
dekády
sedmdesáté.
Expozice
několika
pracemi
připomíná
i
autorovu
tvorbu
současnou.
Jiří
Načeradský
patřil
v
šedesátých
letech
mezi
protagonisty
takzvané
nové
figurace.
Málo
lyrický
a
syrový
přístup
k
malbě
si
uchoval
i
později.
Stále
ho
charakterizuje
razantní,
jasně
definovaný
rukopis,
přetrvává
také
jeho
záliba
v
ostrých,
transparentních
barvách.
Virtuózní
kreace
figurální
malby
však
nahradil
příklonem
k
"šifrovanějšímu"
zobrazování.
V
Brně
jsou
představeny
dvě
starší
etapy
Načeradského
malby
-
tvorba,
v
níž
je
tematicky
manipulováno
s
atributy
technicistního
prostředí,
a
transformovaný
návrat
k
figuře
druhé
poloviny
let
sedmdesátých.
Rozměrné
oleje
začátku
sedmdesátých
let
mapovaly
oblast
techniky
(Portrét
podzemníků,
Neúprosná
kola
deprese,
Zelená
planeta).
Načeradský
nenalézal
(jako
někteří
jiní)
ve
světě
strojů
novou
harmonii,
novou
přírodu,
ba
nebyl
ani
rozechvěn
kouzlem
tohoto
úniku
od
"bezperspektivnosti
přítomného".
Malby
jsou
agresivní,
vyzývavé.
Posun
od
figurální
malby
šedesátých
let
ke
geometrismu
a
plošné
barevnosti
Načeradského
tvorbu
obohatil,
jeho
práce
"zmalířštěly".
Transformovaná
figura
je
už
více
karikaturou
-
je
podřizována
skladbě
celého
obrazu.
Dvojice
olejů
z
loňského
roku
Leden
94
a
Poledne
na
černém
mostě
dokládá
autorovo
nynější
směřování
k
jednoduchému
až
archetypálně
působícímu
obrazu
tlumené
a
přirozené
barevnosti.
Ani
třicet
let
po
Muzikantech
v
myslivně
(olej,
1966)
Načeradský
neztratil
dráždivou
optiku,
nepřestal
malovat
"nelíbivé"
obrazy.
Zůstalo
vše
dobré,
přiřadila
se
zkušenost.
Tomáš
Baum
Jiří
Načeradský.
Galerie
Aspekt,
Brno.
8.
února
-
5.
března.
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View