ln95046_046
ln95046_046
Date | 19 |
---|
Source type | nws |
---|
Year | 19 |
---|
Annotation status | tamw |
---|
Subset | train-2 |
---|
Genre | review |
---|
Text type | pub |
---|
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Urbanová
a
Mozart
Recenze
HUDBA:
Nový
pěvecký
recitál
sopranistky
EVY
URBANOVÉ
byl
pojmenován
VADO
MA
DOVE?
podle
jedné
z
pěti
koncertních
árií
W.
A.
Mozarta,
které
tvoří
páteř
desky.
O
albu
bylo
už
mnoho
řečeno
a
napsáno.
Shrnutě:
že
se
zde
Urbanová
dostává
mimo
svůj
vlastní
obor,
jimiž
jsou
verdiovské
a
veristické
heroiny,
že
v
Mozartovi
nemá
možnost
tak
dramaticky
svůj
hlas
rozvinout
a
že
zeštíhlováním
její
fond
ztrácí
na
kvalitě.
Myslím,
že
zmíněné
názory
odrážejí
několik
nedorozumění.
Ačkoli
souhlasím
s
míněním,
že
umělecký
účinek
desky
není
zřejmě
jednoznačný,
důvody
jsou
poněkud
jiné.
Především
Mozartova
hudba
má
zcela
odlišné
a
řekl
bych
méně
okázalé
vlastnosti
než
třeba
party
Leonory
ze
Síly
osudu,
Tosky
nebo
Santuzzy,
vystavěné
na
technický
i
dramatický
efekt.
Tím
víc
to
platí
o
jeho
koncertních
áriích,
jedněch
z
nejtěžších
úkolů
pro
soprán
vůbec.
Virtuózní
technika,
cit
a
výraz
v
nich
musí
být
zastoupeny
v
typické
klasicistní
rovnováze.
Jedno
bez
druhého
nebo
třetího
nemůže
působit
plnohodnotně.
Eva
Urbanová
se
v
oněch
pěti
číslech
pokoušela
prosadit
především
dramatický
výraz,
čímž
si
ve
vysoko
posazených
áriích
-
zejména
v
jejich
závěrečných
pasážích
-
poněkud
"zablokovala"
svou
techniku.
Jak
skvěle
je
pěvkyně
technicky
vybavena
(používá-li
odpovídající
polohlas
i
střízlivé
forte),
dokázala
naproti
tomu
výborným
provedením
Amintiny
árie
z
opery
Il
Re
pastore
i
rozsáhlým,
více
než
šestnáctiminutovým
motetem
Exsultate,
jubilate.
Zde
nejenže
odpovídá
zpěvaččin
hlasový
témbr,
ale
jsou
tu
i
virtuózně
provedeny
koloraturní
pasáže
včetně
krásných
trylků
v
nejrůznějších
polohách.
Kdo
ví,
jaké
problémy
mají
dnes
s
nimi
(ale
také
s
jednoduššími
ozdobami)
i
naše
koloraturní
sopranistky,
pochopí,
jak
všestrannou
zpěvačkou
Eva
Urbanová
je.
Orchestrální
doprovod
s
náročnými
sólovými
instrumentálními
party
velmi
dobře
zvládá
-
podobně
jako
při
mozartovském
operním
recitálu
Dagmar
Peckové
-
Pražská
komorní
filharmonie,
řízená
Jiřím
Bělohlávkem.
Leo
Jehne
Eva
Urbanová:
Vado
ma
dove?
(Ćrie
pro
soprán).
CD
vydal:
Clarton,
1994.
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View