ln95046_046

ln95046_046

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-2
Genrereview
Text typepub

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Urbanová a Mozart

Recenze HUDBA: Nový pěvecký recitál sopranistky EVY URBANOVÉ byl pojmenován VADO MA DOVE? podle jedné z pěti koncertních árií W. A. Mozarta, které tvoří páteř desky. O albu bylo mnoho řečeno a napsáno. Shrnutě: že se zde Urbanová dostává mimo svůj vlastní obor, jimiž jsou verdiovské a veristické heroiny, že v Mozartovi nemá možnost tak dramaticky svůj hlas rozvinout a že zeštíhlováním její fond ztrácí na kvalitě.

Myslím, že zmíněné názory odrážejí několik nedorozumění.

Ačkoli souhlasím s míněním, že umělecký účinek desky není zřejmě jednoznačný, důvody jsou poněkud jiné. Především Mozartova hudba zcela odlišné a řekl bych méně okázalé vlastnosti než třeba party Leonory ze Síly osudu, Tosky nebo Santuzzy, vystavěné na technický i dramatický efekt. Tím víc to platí o jeho koncertních áriích, jedněch z nejtěžších úkolů pro soprán vůbec. Virtuózní technika, cit a výraz v nich musí být zastoupeny v typické klasicistní rovnováze. Jedno bez druhého nebo třetího nemůže působit plnohodnotně.

Eva Urbanová se v oněch pěti číslech pokoušela prosadit především dramatický výraz, čímž si ve vysoko posazených áriích - zejména v jejich závěrečných pasážích - poněkud "zablokovala" svou techniku. Jak skvěle je pěvkyně technicky vybavena (používá-li odpovídající polohlas i střízlivé forte), dokázala naproti tomu výborným provedením Amintiny árie z opery Il Re pastore i rozsáhlým, více než šestnáctiminutovým motetem Exsultate, jubilate. Zde nejenže odpovídá zpěvaččin hlasový témbr, ale jsou tu i virtuózně provedeny koloraturní pasáže včetně krásných trylků v nejrůznějších polohách. Kdo , jaké problémy mají dnes s nimi (ale také s jednoduššími ozdobami) i naše koloraturní sopranistky, pochopí, jak všestrannou zpěvačkou Eva Urbanová je. Orchestrální doprovod s náročnými sólovými instrumentálními party velmi dobře zvládá - podobně jako při mozartovském operním recitálu Dagmar Peckové - Pražská komorní filharmonie, řízená Jiřím Bělohlávkem. Leo Jehne Eva Urbanová: Vado ma dove? (Ćrie pro soprán). CD vydal: Clarton, 1994.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View