Veronské
děti
na
Hradě
Recenze
DIVADLO:
Na
nádvoří
Purkrabství
v
areálu
Pražského
hradu
se
pořadatelé
pro
velký
zájem
diváků
rozhodli
přidat
ještě
osm
repríz
letní
inscenace
ROMEA
A
JULIE,
kterou
režíroval
Tomáš
Töpfer.
Za
neutuchajícího
zájmu
publika
se
zde
bude
Shakespearovo
drama
uvádět
ještě
do
11.
září.
Romeo,
Julie,
Merkucio,
Tybalt
a
další
představitelé
veronské
mládeže
jsou
v
Töpferově
pojetí
opravdu
ještě
dětmi
(podobně
jako
ve
slavném
Zefirelliho
filmu)
a
dosah
svých
činů
si
uvědomují
až
se
zpožděním.
Souboj
Merkucia
s
Tybaltem
tak
působí
jako
hra,
jejíž
tragický
výsledek
se
zdá
být
překvapivý
pro
obě
strany.
Dětsky
zbrklá
je
i
Julie
Terezy
Brodské,
která
svého
vyvoleného
poprvé
pořádně
vidí
teprve
v
okamžiku
svatby,
kdy
ho
zprvu
ani
nepozná.
Do
svého
dobrodružství
se
vrhá
po
hlavě,
bez
rozmyslu
a
zcela
naplno.
Juliina
okolnostmi
vynucená
dospělost
a
zoufalá
osamělost
ve
chvílích
rozhodování
jsou
pak
o
to
působivější,
oč
delší
cesta
k
nim
vede
od
její
počáteční
klackovitosti
a
místy
až
infantilní
rozdováděnosti.
Silné
zaujetí
pro
postavu
charakterizuje
také
Radka
Holuba
v
roli
dojemně
okouzleného
Romea,
Kamila
Halbicha
jako
intelektuálně
založeného
Merkucia
i
některé
další,
především
mladé
představitele,
jejichž
plné
nasazení
dává
celé
inscenaci
švih
a
napětí.
Ve
srovnání
s
nimi
je
pak
zarážející
malá
intenzita
a
příliš
civilní,
až
nezúčastněný
výraz
zejména
mužských
představitelů
rodičovské
generace,
který
je
v
závěru
zcela
neúnosný.
Tento
handicap
nevyrovnává
-
s
čestnou
výjimkou
Jiřího
Čapky
v
roli
Lorenza
-
ani
práce
s
veršem,
která
by
se
snad
u
zkušených
herců
dala
očekávat
a
kterou
by
si
zpěvný
a
vášnivý
jazyk
překladu
Josefa
Topola
zasloužil.
Nevyrovnanost,
jaká
poznamenává
herecké
výkony,
se
odráží
i
v
dalších
složkách
a
snižuje
tak
zřetelně
načrtnutý,
ale
ne
vždy
detailně
dotažený
základ
inscenace.
Písně
v
rádoby
bardovském
podání
Jiřího
Helekala
(Chorus)
se
na
rozdíl
od
příjemně
znějící
živé
kapely
vymykají
z
celkového
rámce
inscenace
a
stejně
jako
tanečky
na
plese
u
Kapuletů
zpomalují
tempo
celku
a
narušují
převládající
rovinu
poctivého
vyprávění
silného
příběhu,
o
nějž
tu
jde
především.
Karola
Štěpánová
Agentury
Schok,
Foibos
a
P.U.S.A.
-
William
Shakespeare:
Romeo
a
Julie.
Překlad
Josef
Topol.
Režie
Tomáš
Töpfer,
scéna
Otakar
Schindler,
kostýmy
Zita
Milošová,
hudba
Jaromír
Vogel,
choreografie
Ivan
Krob,
šerm
Karel
Basák,
dramaturgie
Helena
Šimáčková.
Purkrabství
Pražského
hradu,
3.
července
-
11.
září.