Japonský
lék
na
kanadské
rezervy
Jiným
uspořádáním
strojů
zefektivňují
výrobu
*
Chtějí
spolupracovat
také
s
firmami
v
ČR
Při
nedávné
stáži
v
Kanadě
jsem
měl
možnost
jako
jediný
český
novinář
navštívit
nejvýznamnějšího
světového
výrobce
malých
leteckých
motorů
společnost
Pratt
&
Whitney.
Návštěva
byla
o
to
zajímavější,
že
na
letecký
průmysl
dolehla
krize,
která
v
minulých
letech
postihla
v
souvislosti
s
válkou
v
Perském
zálivu
mezinárodní
leteckou
dopravu.
Problémy
se
nevyhnuly
ani
montrealské
společnosti.
Připravil
Igor
Pírek
Počet
vyrobených
motorů
ve
firmě
Pratt
&
Whitney
klesl
v
letech
1990
až
1993
na
méně
než
1300
jednotek.
Počet
pracovníků
se
za
uvedenou
dobu
snížil
z
10 000
na
7300
a
obrat
z
1,6
miliardy
dolarů
na
1,4
miliardy
dolarů.
Proto
padlo
v
loňském
roce
rozhodnutí
nepříznivou
situaci
zvrátit.
Firma
vsadila
na
japonskou
metodu
zvanou
Kaizen,
která
v
japonštině
znamená
rozebrat
a
znovu
lépe
sestavit.
Organizace
po
novém
Při
vstupu
do
výrobních
prostor
montrealského
závodu
Pratt
&
Whitney
jsem
narazil
na
hromady
dřevěných
kostek,
obráběcí
stroje
a
další
techniku,
která
byla
připravena
k
přemístění.
Změny
zde
probíhají
doslova
od
podlahy
až
ke
stropu.
Původní
dřevěné
podlahy,
které
se
hůře
udržují
čisté,
nahrazují
betonovými.
Současně
se
přemisťují
stroje
podle
nové
filozofie,
která
vychází
z
potřeby
zkracovat
jak
výrobní
časy,
tak
časy
potřebné
pro
seřizování
strojů.
Významným
faktorem
je
i
zkrácení
dráhy,
kterou
součástky
projdou
při
obrábění.
Místo
klasického
sestavování
strojů
do
řad
se
přechází
k
jakýmsi
výrobním
hnízdům,
ve
kterých
jsou
obráběcí
a
tvářecí
stroje
řazeny
podle
prováděných
operací
na
podobných
součástkách
nebo
součástkových
skupinách.
Systémem
Kaizen
již
pracuje
v
závodě
šest
skupin.
Základní
zaškolení
na
něj
trvá
dva
týdny.
První
týden
analyzuje
skupina
deseti
odborníků
v
čele
s
ředitelem
výrobního
úseku
dosavadní
způsob
obrábění,
vylučují
se
zbytečné
a
zjednodušují
ostatní
procesy
a
vytváří
se
logické
výrobní
celky.
Druhý
týden
se
nová
skupina,
kterou
tvoří
12
až
14
pracovníků,
včetně
těch,
kteří
zajišťují
propojení
na
dodávající
a
odebírající
skupinu,
snaží
systém
uvést
do
praxe.
Koncem
zkušebního
období
se
již
novou
metodou
začíná
pracovat
v
celé
skupině.
Přeškolení
celého
závodu
skončí
v
letošním
roce.
Dosavadní
výsledky
ve
společnosti
Pratt
&
Whitney
jsou
skoro
neuvěřitelné.
Například
v
oddělení
výroby
hřídelí
planetových
ozubených
kol
se
mi
pochlubili,
že
se
jim
podařilo
zkrátit
trasu
pohybu
dílu
při
výrobě
až
o
92
%.
Montáž
mechanicky
svařovaných
dílů
se
zrychlila
ze
60
minut
na
necelé
tři
minuty,
u
dalších
hřídelí
se
zkrátila
dráha
pohybu
po
výrobních
halách
ze
7500
na
1500
metrů
a
montáž
ze
150
na
17
minut.
Někdy
stačilo
velmi
jednoduché
opatření,
například
soustruh
vybavit
několika
rychle
vyměnitelnými
přípravky,
říká
jeden
z
techniků.
V
řadě
případů
to
umožnilo,
aby
zkušený
soustružník
začal
obsluhovat
více
strojů
najednou,
což
v
minulosti
nebylo
v
této
oblasti
přesné
mechaniky
myslitelné.
Již
tři
týdny
po
zavedení
systému
bylo
patrné
také
velké
kvalitativní
zlepšení
ve
výrobě.
U
35
součástek
vyráběných
způsobem
Kaizen
došlo
díky
vyšší
přesnosti
ke
snížení
průběžného
přeměřování
o
40
%.
Přispělo
k
tomu
i
lepší
osvětlení
pracoviště.
Od
zářivek
přecházejí
ve
společnosti
Pratt
&
Whitney
k
výkonným,
ale
energeticky
nenáročným
žárovkám,
které
výrazně
zlepšují
viditelnost
na
pracovišti.
Potvrdil
jsem
si,
že
je
změna
kvality
patrna
na
první
pohled.
Pracovníci
si
nový
systém
osvětlení
velmi
pochvalují,
protože
se
mj.
výrazně
snížila
únava
očí.
Nejen
do
USA
V
minulosti
byla
výroba
motorů
Pratt
&
Whitney
až
příliš
zaměřena
na
americký
trh.
V
roce
1984
směřovalo
z
Kanady
do
Spojených
států
amerických
více
než
70
%
leteckých
motorů.
Postupně
se
tento
podíl
podařilo
snížit
na
52
%
v
loňském
roce.
Naopak
v
západní
Evropě
se
zvýšil
za
stejné
období
z
18
na
33
%
a
v
Kanadě
ze
4
%
na
11
%.
Společnosti
to
pomohlo
upevnit
první
místo
mezi
výrobci
malých
leteckých
motorů
z
15
na
31
%
světového
trhu.
Zvýšil
se
tím
odstup
od
hlavního
konkurenta
-
americké
společnosti
General
Electric
-
kterému
loni
patřilo
24
%
světového
trhu.
V
současnosti
Pratt
&
Whitney
hledá
výrobní
partnery
a
trhy
ve
střední
a
východní
Evropě.
Nabídka
pro
Motorlet
Joint
venture
založila
společnost
v
Polsku
a
velký
zájem
má
také
o
spolupráci
v
České
republice.
Víme,
že
je
u
vás
velká
tradice
letecké
výroby
a
máte
kvalitní
pracovníky
,
řekl
Stefan
Mazareanu
,
z
oddělení
marketingu,
kde
má
na
starost
také
ČR.
S
Motorletem
chce
kanadská
společnost
spolupracovat
na
dalším
vývoji
motoru
M
601,
aby
vyhovoval
také
podmínkám
vývozu
na
Západ.
Netají
se
tím,
že
chtějí
využít
znalostí
českých
firem
o
ruském
trhu,
který
vidí
za
několik
let
jako
velmi
perspektivní.
V
případě,
že
Pratt
&
Whitney
uspěje
v
soutěži
s
dalšími
zahraničními
a
českými
firmami,
chce
pomoci
Motorletu
vyrábět
a
vyvážet
více
motorů
do
průmyslově
vyspělých
zemí
než
do
východní
Evropy.
Pratt
&
Whitney
spolupracuje
také
s
Aero
Vodochody
na
vývoji
malého
civilního
letounu,
který
bude
sloužit
zejména
k
obchodním
cestám
a
má
přepravovat
devět
pasažérů.
Spolupráci
nabízí
rovněž
dalším
českým
společnostem
vyrábějícím
různé
letecké
přístroje.
Ví
dobře
o
jejich
nynějších
potížích,
které
by
šlo
podle
názoru
Stefana
Mazareanu
vzájemnou
spoluprací
překonat.
text
ke
grafům:
č.1
Vývoj
prodeje
text
k
foto:
REZERVY
VE
VÝROBĚ:
Působí
jako
nebezpečná
zátěž.
Kdo
se
jí
nezbaví
včas
-
nemá
šanci
uspět
v
rostoucí
konkurenci
a
zanikne.