záhlaví:
Peníze
Mít
rád
umění
při
investování
do
obrazů
nestačí
Na
aukci
můžete
koupit
pod
cenou,
ale
stejně
jako
u
starožitníka
vás
před
padělkem
nikdo
neochrání
Vydělal
jsem
nějaké
peníze
a
protože
mám
rád
umění,
chtěl
bych
si
koupit
pár
hodnotných
obrázků.
Nedávno
jsem
byl
ve
starožitnictví
a
některé
věci
se
mi
tam
líbily.
Byly
to
většinou
obrazy
z
19.
století,
moderně
moc
nefandím.
Moje
znalosti
o
obrazech
jsou
však
téměř
nulové.
Co
bych
měl
koupit,
abych
neprodělal,
když
bych
to
potřeboval
zase
prodat?
Je
vůbec
vhodná
doba
na
investování
do
starožitných
obrazů?
Karel
Hrabák,
Roztoky
u
Prahy
Tu
nejvhodnější
dobu
pan
Hrabák
propásl.
V
osmdesátých
letech
se
daly
pořídit
krásné
věci
za,
viděno
dneškem,
ještě
krásnější
ceny.
Středně
velký
obrázek
Hugo
Ullika
stál
tehdy
kolem
40
tisíc,
dnes
ho
pod
sedmdesát
těžko
pořídíte.
Dvěstěprocentní
zhodnocení
za
nějakých
5
let
-
to
je
trefa
do
černého.
Možné
je
i
nemožné
Podle
Naděždy
Blažíčkové
,
která
vede
oddělení
českého
malířství
19.
století
v
Národní
galerii
v
Praze,
se
dá
vysvětlit
dnešní
relativně
malá
poptávka
po
obrazech
tím,
že
sběratelé,
mezi
kterými
je
nejvíce
lékařů,
nemají
mnoho
peněz.
Poměrně
velká
část
poptávky
odpadla,
když
k
nám
ze
zahraničí
začali
jezdit
chudší
turisté.
Proti
dřívějšku
se
však
zase
objevili
noví
zájemci
o
umění
z
řad
podnikatelů,
bank,
spořitelen
a
realitních
kanceláří.
Zkrátka
doby
na
investování
do
obrazů
bývávaly
lepší,
ale
obliba
některého
umění
a
vkus
lidí
jsou
věci
nevyzpytatelné.
Kdo
by
si
třeba
v
roce
1898
pomyslel,
že
za
pouhých
600
franků
neprodané
Cézannovo
zátiší,
které
jakýsi
znalec
pohrdlivě
označil
slovy
"křivé
ovoce
v
kácejících
se
nádobách",
bude
za
dvě
desetiletí
ceněno
na
300 000
franků.
Elita
je
drahá
Při
výběru
obrazu
bude
hrát
určitě
velkou
roli
autor.
Krásná,
ale
nesignovaná
krajinka
neznámého
malíře
bude
určitě
hůře
prodejná
než
slabý
Slavíček.
Minulé
století
je
bohaté
na
slavná
jména.
Snad
vůbec
nejvzácnější
jsou
obrazy
Karla
Purkyněho
a
Jaroslava
Čermáka.
Na
trhu
se
však
téměř
neobjevují.
Proto
je
těžké
říci,
jaká
by
měla
být
cena.
Neexistuje-li
nabídka,
není
se
čeho
zachytit.
Unikát
i
za
statisíce
si
kupce
vždy
najde,
byť
to
trvá
zpravidla
déle.
Dříve
by
asi
nezaváhala
Národní
galerie,
ale
dnes
její
rozpočet
často
nestačí.
Z
1.
pol.
19.
století,
kdy
se
rodila
moderní
česká
krajinomalba,
je
dnes
zájem
hlavně
o
tyto
autory:
Otec
a
syn
Mánesové,
Navrátil,
Piepenhagen,
Kosárek,
Bubák,
Ullík,
Havránek.
Z
2.
pol.
19.
století
je
velmi
ceněna
tzv.
Generace
Národního
divadla,
do
které
patří
zejména
Brožík,
Hynais,
Aleš,
Schikaneder,
Knüpfer
a
dále
mladí
umělci
90.
let
jako
Marold,
Slavíček,
Radimský,
Švabinský,
Preisler,
Kaván.
Mařákovi
favorité
Vznik
moderního
umění
se
spojuje
s
rokem
1907,
kdy
byla
založena
populární
Osma,
a
v
kubistickém
a
fóbistickém
duchu
malují
Filla,
Kubišta,
Špála
a
další.
Ceny
jejich
obrazů
šplhají
do
statisíců
a
dobře
se
prodávají
v
cizině.
Po
dílech
uvedených
autorů
bude
nejspíš
vždy
slušná
poptávka.
Průměrné
olejomalby
většiny
z
nich
stojí
kolem
100
tisíc
korun.
Oblíbené
a
zpravidla
cenově
dostupnější
jsou
práce
žáků
profesora
Mařáka
-
tzv.
Mařákovců.
K
nim
patří
z
již
jmenovaných
Slavíček
a
Kaván,
dále
pak
Hudeček,
Lebeda,
Ullmann,
Panuška,
Kalvoda,
Minařík,
Lolek,
Bubeníček,
Březina,
Holub,
Havelka
a
další.
Snad
kromě
Slavíčka
se
jejich
průměrná
díla
dají
pořídit
do
30
tisíc.
Hodnota
obrazu
však
nezávisí
jen
na
autorovi.
Oleje
jednoznačně
v
čele
Rozhoduje
také
technika
provedení.
Nejdražší
jsou
olejomalby,
následují
tempery
a
pastely,
až
o
polovinu
levnější
než
olejomalba
může
být
kresba
či
grafika
téhož
autora.
Stojí-li
ve
starožitnostech
Solidet
ve
Francouzské
ulici
v
Praze
menší
Ullmannův
uhel
9
tisíc,
za
jeho
podobný
olej
tam
zaplatíte
určitě
přes
patnáct.
Velké
plátno
(asi
1,30
x
80
cm)
tohoto
autora
začátkem
února
prodávali
za
68 000
korun.
Jen
pravděpodobnější
pravděpodobnost
Důležitou
charakteristikou
obrazu
je
bezpochyby
signatura
autora.
Může
podstatně
zvýšit
cenu.
Svou
váhu
má
též
datování.
Zejména
u
autorů,
u
nichž
se
speciálně
cení
některé
období
tvorby.
Znalec
však
většinou
pozná,
kdy
byl
obraz
namalován,
podle
motivu
či
způsobu
malby.
Raný
Kaván
je
například
cennější
než
pozdní.
Obraz
výrazně
stoupne
na
ceně,
má-li
majitel
doklad
o
tom,
že
byl
vystaven
na
výstavě,
či
je
publikován
v
knize
či
katalogu.
Signatura,
datování
a
doklad
o
účasti
na
výstavě
totiž
napomáhají
identifikaci
obrazu.
A
to
je
důležité
za
situace,
kdy
je
na
trhu
tolik
padělků,
že
ani
soudní
znalec
vám
nedokáže
stoprocentně
říci,
zda
je
obraz
pravý.
Mezi
sběrateli
se
traduje
historka,
že
na
svojí
výstavu
v
Praze
přijel
František
Kaván
a
prohlásil:
Polovinu
těchto
obrazů
jsem
nenamaloval
.
Vylepšení
s
rizikem
Kupující,
který
se
snaží
posoudit
cenu,
by
si
měl
také
položit
otázku,
v
jakém
je
obraz
stavu.
Existují
4
možnosti.
Ta
nejlepší,
která
také
opravňuje
k
nejvyšší
ceně,
je
nepoškozené
dílo
v
původním
stavu.
Téměř
stejně
ceněný
je
obraz
v
nepůvodním
stavu,
s
restaurátorskými
zásahy,
které
jsou
ovšem
kvalitní.
Menší
hodnotu
má
samozřejmě
dílo
v
původním
stavu,
leč
poškozené.
Vůbec
nejhorší
možnost
nastává,
je-li
obraz
v
nepůvodním
stavu
a
špatně
zrestaurovaný.
Je
s
podivem,
co
může
s
průměrným
obrazem
udělat
kvalitní
rám.
Jejich
ceny
prudce
stouply
(asi
na
trojnásobek)
a
zdobený
rám
dnes
stojí
podle
velikosti
1000
-
3000
korun.
Starožitné,
nepoškozené
rámy
mají
samozřejmě
hodnotu
vyšší.
Existují
i
případy,
kdy
je
rám
cennější
než
obraz.
Navzdory
tomu,
jak
jsou
rámy
drahé,
vyplatí
se
pořídit
obrazu
pěkný
rám.
A
je
lépe
poradit
se,
než
nevhodně
skloubíte
krásný
rám
a
krásný
obraz,
leč
každý
v
jiném
stylu.
Obezřetnost
na
místě
Pana
Hrabáka
bude
určitě
zajímat
věc,
která
podstatně
ovlivňuje
cenu
obrazu,
ač
nemá
s
jeho
hodnotou
nic
společného
-
totiž
místo
prodeje.
Obrázek
můžete
koupit
v
galerii,
starožitnictví,
v
aukci
či
na
inzerát.
Můj
známý
si
svou
sbírku
Mařákovců
vybudoval
téměř
výlučně
pomocí
inzerátů.
Situace
se
od
však
té
doby
změnila.
Jednak
je
mezi
lidmi
již
méně
skutečně
dobrých
věcí
na
prodej,
jednak
není
radno
pouštět
si
do
bytu
zájemce
o
koupi
obrazu
nebo
uvést
v
inzerátu
adresu.
A
je
snad
zbytečné
dodávat,
jak
to
skončí,
pokud
obrázkům
nerozumíte
alespoň
tolik
co
prodávající,
respektive
kupující.
Sázka
na
štěstí
Podle
dražebního
řádu
činí
na
aukcích
vyvolávací
cena
dvě
třetiny
požadované
ceny.
Někdy
se
stane,
že
nepřijde
nikdo,
kdo
by
měl
zájem
zrovna
o
Ullmanna
a
vám
se
ho
podaří
koupit
za
vyvolávací
cenu.
Na
akci
starožitností
společnosti
Antikva
Nova
Praga,
která
se
konala
16.
března
1991,
byl
Ullmannův
olej
(49
x
56
cm)
prodán
za
vyvolávací
cenu
13 000
korun.
Dnes
by
se
dal
prodat
patrně
nejméně
za
dvacet
tisíc.
Nutno
však
dodat,
že
i
na
aukcích
se
vyskytují
falzifikáty.
Prodávající
na
aukci
nese
zase
jiné
riziko.
Často
se
stane,
že
se
obraz
nevydraží,
případně
vydraží
za
cenu
nižší,
než
na
jakou
si
prodejce
myslí.
Na
9.
aukci
Antikvy
Novy
Praga
z
1991
roku
se
nevydražilo
19
obrazů
z
47.
Provize
Antikvy
Novy
je
15
%
a
platí
ji
prodávající
z
vydražené
ceny.
Nejbližší
aukci,
které
by
se
náš
čtenář
mohl
zúčastnit,
pořádá
Antikva
Nova
19.
března
v
hotelu
Atrium
od
13
hodin.
Za
vstup
se
platí
50
korun
a
katalog
stojí
rovněž
50.
Několik
dní
před
aukcí
je
možné
si
obrázky
zařazené
do
dražby
prohlédnout
na
bezplatné
výstavě
v
Atriu.
Další
akce
v
její
režii
je
až
v
červnu.
Při
nákupu
na
aukci
je
třeba
počítat
s
tím,
že
se
platí
hotově,
maximálně
do
druhého
dne,
ale
v
tom
případě
je
nutné
dát
zálohu
20 000
korun.
V
Domě
kultury
na
Smíchově
chystá
Aukční
síň
s.p.
aukci
starožitností
na
14.
května.
Vstupné
bude
20
korun,
50
korun
zaplatíte
za
katalog.
Obrazy
je
možné
vidět
14
dní
před
aukcí.
V
centru
žádná
láce
V
galeriích
a
starožitnostech
lze
uspět
různě.
Záleží
na
tom,
zda
chcete
koupit
či
prodat
a
jak
rychle.
Někde
jsou
vyhlášeni
vysokými
cenami,
například
v
prodejní
galerii
Palas
v
Náprstkově
ulici
v
Praze
či
ve
Vadamu
Na
Příkopech,
levněji
pořídíte
třeba
v
starožitnostech
Solidet
na
Vinohradech
a
nižší
ceny
mívají
také
mimopražští
obchodníci.
Navštívili
jsme
dvě
pražská
starožitnictví
s
různou
podnikatelskou
filozofií.
Majitel
Vadama
Na
Příkopech
je
plátcem
daně
z
přidané
hodnoty,
protože
jeho
roční
obrat
je
vyšší
než
3
mil.
korun.
Sídlí
na
strategickém
místě,
na
jedné
z
vůbec
nejexponovanějších
ulic
v
České
republice.
Zaměřil
se
na
drahé
věci.
Prodává
s
obchodní
marží
20
%.
Typický
les
Antonína
Hudečka
(asi
40
x
50),
olejomalbu,
jste
tu
mohli
začátkem
února
koupit
za
34 600
korun.
O
něco
menší
obrázek
téhož
autora
(asi
40
x
30),
rovněž
lesní
motiv,
stál
ve
stejné
době
se
starožitnictví
Solidet
na
Vinohradech
12 000
korun.
Zjednodušeně
lze
říci,
že
ceny
průměrných
obrazů
Mařákovců
se
ve
Vadamu
pohybují
mezi
30
a
40
tisíci
zatímco
v
Solidetu
mezi
deseti
a
dvaceti
tisíci.
Na
ruku
za
míň
Něco
jiného
je
prodej.
Vyšší
ceny
naopak
lákají.
Kdyby
náš
čtenář
chtěl
ve
Vadamu
obraz
prodat,
má
2
možnosti.
Buď
ho
prodá
přímo
starožitnictví,
nebo
dá
obrázek
do
tzv.
komise
a
starožitnictví
pak
pouze
zprostředkovává
prodej
a
strhává
si
zmíněnou
20%
marži
a
23%
DPH
z
prodejní
ceny.
Prodejce
si
v
tomto
případě
sám
stanoví
prodejní
cenu.
Neprodá-li
se
za
tuto
cenu
obraz
do
3
měsíců,
starožitnictví
může
snížit
cenu
až
na
70
%
ceny
původní.
Nesouhlasí-li
zákazník
s
touto
cenou,
vezme
si
zboží
zpět
a
zaplatí
manipulační
poplatek
2
%
z
původní
ceny
zboží.
Dlouho
se
neohřejí
Starožitnictví
Solidet
na
Vinohradech
je
mladé
a
jeho
majitelé
bojují
s
náklady
tím,
že
se
snaží
o
co
nejrychlejší
pohyb
předmětů.
Průměrný
Mařákovec
se
tam
ohřeje
asi
14
dní.
A
není
divu.
Ceny
jsou
často
o
třetinu
nižší
než
ve
Vadamu.
I
zde
existuje
přímý
nákup
od
občanů
a
komisní
prodej.
Z
obrázků,
které
visí
na
zdech,
jich
je
v
komisi
asi
30
%,
zbytek
vlastní
Solidet
a
prodává
za
ceny
asi
o
10
-
20
%
vyšší,
než
byly
ceny
nákupní.
Daň
z
přidané
hodnoty
majitel
neplatí.
Obchodní
marže
při
komisním
prodeji
je
10
%.
Zhruba
desetina
věcí
se
v
komisi
neprodá
a
vrací
se
majiteli,
který
neplatí
žádný
manipulační
či
skladovací
poplatek.
Kupuje-li
starožitnictví
obrázek,
dostane
majitel
peníze
hned
na
ruku,
ale
je
to
méně,
než
za
kolik
by
šel
obraz
do
komise.
Je
to
vlastně
odměna
za
riziko,
že
obrázek,
který
starožitník
koupil
nebude
prodejný.
Nebývají
kunsthistoriky
Bude-li
cena
obrázku
úměrná
kritériím,
o
kterých
jsme
hovořili,
můžete
udělat
dobrý
obchod.
Ale
můžete
také
splakat
nad
výdělkem,
ukáže-li
se,
že
jde
o
falzifikát.
A
nenechte
se
zmýlit,
bude-li
kdosi
mávat
papírem
od
soudního
znalce.
Posudek
znalce
je
vyjádřením
názoru
člověka
více
či
méně
znalého,
nemluvě
o
tom,
že
každý
člověk
má
svou
cenu.
Zdaleka
ne
všichni
soudní
znalci
jsou
kunsthistorici
a
v
České
republice
zatím
není
obvyklé,
aby
obchodníci
se
starožitnostmi
spolupracovali
s
kunsthistoriky,
tak
jak
je
to
na
západě
běžné.
Náš
čtenář
by
si
měl
nalézt
nestranného
znalce
a
nespokojit
se
s
posudkem,
který
si
dal
vypracovat
prodejce.
Seznamy
soudních
znalců
jsou
k
mání
na
každém
obvodním
soudu.
KRAJINKY
LETÍ:
Lehce
drahé
pokoukání,
jde-li
o
olej
Juliuse
Mařáka,
zase
však
nemusíte
mít
těžkou
hlavu,
že
vaše
úspory
žere
inflace.
DÍVKA
SE
DŽBÁNEM:
Tak
ji
viděl
a
kolem
roku
1850
na
plátně
zachytil
český
krajinář
Antonín
Waldhauser.