wsj1568.cz

wsj1568.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

V přepychovém obchodním centru Fashion Island vystupují ze svých Mercedesů a BMW opálené a elegantní dámy z bohatého společenství jihokalifornské pláže, aby provětraly své kreditní karty. Vybírají si mezi nabídkou značek u Neiman-Marcuse a Bullocks Wilshire. Procházejí se po mramorem obložených chodbách centra Atrium Court. Pasou se na Farmářském trhu, což je kombinace labužnické jídelny a obchodu s potravinami, zatímco pianista doprovází polední módní přehlídku vybranými snivými melodiemi. "Nádherný vzhled vlny," tiše brouká moderátor přehlídky, "s lehce viktoriánským vlivem...." Mezitím je velmi pravděpodobné, že v prázdných kancelářských budovách obklopujících Fashion Island někoho obírají. Policejní složky uvádějí, že v kteroukoli denní dobu se tu s mnoha legitimními podniky mísí i hejno podvodných telemarketingových podniků. "Zřejmě se jim líbí tyto průmyslové areály," říká Kacy McClelland, poštovní inspektor specializující se na poštovní podvody. "Říkáme jim farmy na podvody." Vítejte ve změti protikladů známé jako Newport Beach. Toto město s více než 70 000 obyvateli je proslavené slunečním svitem, jachtami a bohatými obyvateli. Také je známé jako hlavní město podvodů v USA a vyšetřovatelé i media mu přezdívají "Pobřeží podvodů". Jak může společenství známé svou vysokou životní úrovní skončit jako útočiště nuzných existencí? Existence prvního nepochybně láká i to druhé. Místa známá jako líhně podvodů, například čtvrť v Miami známá jako "Červí míle" či světélkující ulice lemovaná kasiny v Las Vegas, vždy předvádějí rychlá auta, hazardní hráče, okouzlující ženy a hodně slunečního svitu. V Green Bay nebo v Buffalu o neobvyklé koncentraci podvodů příliš neuslyšíte. Podvodníci nenávidí sníh. Newport Beach však perfektně vyhovuje jejich podmínkám. Co víc by si mohl podfukář hledající snadný život přát? Nic se zde nezdá těžké. Vánek je jemný, vlny se jemně valí a palmy se lenivě chvějí. Noční život je bohatý. Navíc se zde cení okázalost. Průměrná cena domů je 547 000 dolarů, více než 9 000 plavidel zaplňuje to, čemu obchodní komora říká největší přístav výletních člunů v zemi. "Blondýnky, kokain a kabriolety," bručí McClelland. "To je to, po čem pasou." Atmosféra bohatství Newport Beach také pomáhá propůjčovat podvodnickým podnikům výraz úctyhodnosti. "Jedním z důvodů, proč využívají Newport Beach, je, že zní luxusněji než většina jiných adres," říká David Katz, americký advokát, který donedávna vedl v Jižní Kalifornii zvláštní jednotku složenou z několika úřadů zaměřenou na potírání podvodů. "Na Rhode Islandu je Newport Beach známé pro velké množství bohatých lidí." Není divu, že zde prosperuje mnoho špičkových podvodníků, od falešných prodejů Bible osvobozených od daně po nepoctivé prodejce aut a falešné obchodníky s levnými akciemi. Ale především je to národní centrum provozovatelů tzv. kotelen, tedy obchodníků uhlazeně vykládajících úplné nesmysly, kteří pomocí telefonu vytáhnou peníze z důvěřivých hrabivců a pak zmizí. Protože jen zlomek z nich se kdy dostane před soud, nikdo vlastně neví, kolik peněz tito falešní telemarketingoví operátoři opravdu sklidí. "Slyšel jsem, že kotelny v celé zemi každý rok vyberou na 40 miliard dolarů," říká pan McClelland. "Pokud je to pravda, pak nejméně 10 % z toho připadá na okres Orange." A většina opravdu velkých podvodů v okrese Orange zřejmě původ v Newport Beach nebo v některé z dalších zazobaných komunit, které obklopují toto drobné město obtočené okolo kousku země na kalifornském pobřeží jižně od Los Angeles. Důmyslné mnohadolarové podvody těchto kotelen jsou mezi policejními složkami obecně známé jako operace "Newport Beach". To kontrastuje s výprodeji věcí za pár centů jako například psacích souprav a kancelářských potřeb, které jsou známé jako "hollywoodské" podvody. Provozovatelé telemarketingu z Newport Beach se zaměřují na vzácné kovy a leasingové obchody s ropou, které obvykle stojí tisíce dolarů za kousek. Investoři pocházejí z řad postarších vdov i bohatých odborníků. Podle jedné obžaloby velké federální poroty soudu v Los Angeles z minulého měsíce bylo v jednom nedávném důmyslném příkladu takové kotelny v Newport Beach potenciálním investorům společnosti Capital Trust Inc. údajně sděleno, že jejich investice do vzácných kovů je pojištěna proti ztrátám "způsobeným zaměstnanci v důsledku jejich nečestností, zničení nebo zmizení". Obžaloba uvádí, že lživě ujištění investoři poslali společnosti z Newport Beach 11,4 milionu dolarů, z čehož většina byla zpronevěřena. Douglas Jones, právník zastupující Richarda O. Kellyho sen., předsedu představenstva a prezidenta společnosti Capital Trust, říká, že jeho klient popírá jakýkoliv pokus investory podvést. "Některé obchody se nepovedly," říká pan Jones, "ale žádný úmysl zpronevěřit peníze v tom nebyl." Podniky v Newport Beach se od hollywoodských kotelen liší stylem i částkami. Kotelny nemají tradičně téměř žádné náklady, protože jen málo zákazníků, pokud vůbec někdo, navštíví jejich kanceláře. Název je skutečně odvozen od toho, že si telemarketingoví podvodníci často najímají levné sklepní prostory blízko kotelny. Ale advokát Katz říká, že "na podnicích v Newport Beach je zajímavé, že si dopřávají krásné kanceláře s luxusním vybavením. Když tam přijdeme, je to oproti hollywoodským zařízením, kde jsou po stole rozložené sendviče a lidi se šťourají v nose, opravdu velký rozdíl." Podnikatelé z Newport Beach mají sklony užívat si i v soukromí. Vyšetřovatelé citují případ Matthewa Valentina, který si v současnosti odpykává šestiletý trest ve federální věznici Lompoc za svou roli ve společnosti Intech Investment Corp., která slibovala investorům návratnost z drahých kovů 625 %. Pan Valentine, který se před federálním soudem v Los Angeles doznal k pěti případům podvodů, podle vyšetřovatelů jezdil v pronajatém Mercedesu a bydlel v drahém domě na Lido Isle, ostrově v newportské zátoce. Za 3 miliony dolarů přijatých od investorů jezdil s přáteli na časté výlety do exotických míst a pronajal drahé BMW pro svou přítelkyni, kterou poznal v obchodě, kde si nechal ušít obleky na míru. "Je neuvěřitelné, za kolik peněz si dávají do nosu, utrácí na psích dostizích či na hracích stolech v Las Vegas," říká pan Katz. Všechny tyto řeči o kotelnách a podvodech ve městě deptají legitimní obchodníky. Vincent M. Ciavarella, oblastní manažer společnosti Property Management Systems, trvá na tom, že neví nic o žádných falešných provozovatelích telemarketingu podnikajících na 1,6 milionu čtverečních stop kancelářských prostor okolo Fashion Islandu, které jeho společnost pronajímá společnosti Irvine Co., vlastníkovi a staviteli projektu. Pan Ciavarella odmítl několik potenciálních nájemníků, kteří poskytli "neúplné" informace o své finanční situaci, a připouští, že nezákonné podnikatele "nelze snadno odhalit". (Vyšetřovatelé zdůrazňují, že oběťmi jsou i vlastníci budov, neboť fiktivní firmy často odejdou bez zaplacení nájmu.) Richard Luehrs, prezident obchodní komory pro oblast newportského přístavu, nazývá kotelny "negativním jevem, kterého bychom se rádi zbavili." Ve skutečnosti "nám to nezpůsobuje příliš negativní reklamu," tvrdí, "s výjimkou tisku, který o tom píše." Pan Lancaster je zástupce šéfredaktora deníku The Wall Street Journal v Dallasu.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View