Sazby
za
přepravu,
které
po
většinu
desetiletí
v
důsledku
konkurence
poháněné
deregulací
klesaly,
se
odráží
ode
dna,
míří
vzhůru
a
hrozí,
že
zvýší
inflaci.
Společnosti
pro
nákladní,
lodní
a
leteckou
dopravu
zboží
oznámily
od
tohoto
podzimu
či
začátku
dalšího
roku
nárůst
sazeb,
který
bude
odrážet
vyšší
náklady
a
skrovnější
poptávku
pro
dopravě
zboží.
Velké
společnosti
uvádějí,
že
nárůst
sazeb
za
přepravu
podle
nich
v
několika
příštích
letech
poroste
přinejmenším
tak
rychle
jako
inflace,
možná
i
rychleji.
To
je
ve
srovnání
s
posledními
roky,
kdy
dálková
přeprava
zboží
představovala
příznivou
stránku
americké
produktivity,
pomáhala
omezovat
inflaci
a
americký
průmysl
v
zahraničí
udržovala
na
více
konkurenční
úrovni,
dosti
značná
změna.
"Poptávka
u
konkrétních
typů
přepravy
dostihla
nabídku
a
sazby
se
začínají
zvyšovat"
rychlostí
"blízkou
stupni
inflace,
případně
i
poněkud
vyšší",
řekl
Clifford
Sayre,
ředitel
logistiky
společnosti
Du
Pont
Co.
Dopravci,
u
kterých
nedávno
Ohijská
státní
univerzita
provedla
průzkum,
uvedli,
že
v
letošním
roce
očekávají
nárůst
nákladů
za
přepravu,
uskladnění
a
rozvoz
zboží
asi
o
4
%.
Pouze
10
%
z
dotázaných
250
dopravců
očekává
pokles
nákladů
na
dopravu
zboží,
zatímco
v
minulých
letech
očekávalo
pokles
nákladů
na
dopravu
zboží
30
%.
"Letos
poprvé
od
deregulace
dopravy
v
roce
1980
pozorujeme
tak
dramatický
a
rozsáhlý
vzestup
očekávaných
sazeb
za
dopravu,"
řekl
Bernard
LaLonde,
profesor
dopravní
logistiky
na
Ohijské
státní
univerzitě
ve
městě
Columbus.
Deregulace
železnic
a
nákladních
autodopravních
společností,
která
začala
v
roce
1980,
umožnila
dopravcům
vyjednávat
o
různých
způsobech
přepravy.
Dopravci
by
mohli
využívat
své
vybavení
efektivněji,
čímž
by
došlo
k
plnému
využití
kapacity,
po
němž
toužili.
Dopravci
snížili
náklady
na
roční
meziměstskou
nákladní
a
vlakovou
dopravu
přibližně
o
35
miliard
dolarů
asi
na
150
miliard
dolarů,
čili
zhruba
o
6,4
%
hrubého
národního
produktu,
což
představuje
snížení
HNP
za
rok
1981
o
8
%.
V
důsledku
eliminace
značného
nedostatku
efektivity
v
systému
přepravy
zboží
se
vzrůstající
náklady
přímo
odrazí
ve
vyšších
sazbách
za
přepravu.
"Dopravci
se
domnívají,
že
"večírek
skončil","
tvrdí
LaLonde.
"Dopravci
už
nebudou
moci
na
rozdíl
od
posledních
osmi
či
devíti
let
očekávat
takové
úspory
nákladů
za
dopravu.
Přepravní
tarify
nebudou
příležitostí
k
vyrovnání
růstu
nákladů
v
dalších
oblastech
ekonomiky."
Robert
Delaney,
poradce
společnosti
Arthur
D.
Little
Inc.
v
Cambridgi
ve
státě
Massachusetts,
prohlásil:
"V
oblasti
snížení
nákladů
na
přepravu
zboží
jsme
získali
všechny
výhody
deregulace.
Nyní
začínáme
zjišťovat
skutečný
nárůst
nákladů
na
přepravu
zboží,
neboť
přepravci
obnovují
vybavení
a
platí
vyšší
ceny
za
pohonné
hmoty
i
za
pracovní
sílu.
Budeme
svědky
toho,
že
se
přepravci
budou
snažit
částečně
vykompenzovat
snížení
cen
z
minulých
období."
Ne
každý
však
věří,
že
zlaté
časy
dopravců
skončily.
"V
oblasti
sazeb
za
lodní
a
nákladní
automobilovou
přepravu
stále
existuje
značný
tlak",
tvrdí
Gerard
McCullough,
odborný
asistent
v
otázkách
přepravy
na
Technologickém
institutu
v
Massachusetts.
Společnosti
pro
kusové
zásilky,
které
přepravují
náklady
několika
dopravců
v
jednom
přívěsu
nákladního
automobilu,
4,7%
nárůst
sazeb,
jenž
vešel
v
platnost
loni
v
dubnu,
odmítly.
Tito
přepravci
usilovně
bojovali
o
podíl
na
trhu.
Nárůsty
tarifů
za
železniční
přepravu
budou
patrně
omezeny
s
ohledem
na
slábnoucí
poptávku
po
železniční
dopravě
a
vydatnou
konkurenci
ze
strany
nákladních
autodopravců.
Zástupce
dopravní
společnosti
pro
kusové
zásilky
Consolidated
Freightways
Inc.
se
sídlem
v
kalifornském
městě
Menlo
Park
uvedl,
že
se
snižování
sazeb
v
tomto
průmyslu
začalo
"stabilizovat".
Společnost
Consolidated
Freightways
má
v
úmyslu
v
letošním
roce,
či
na
začátku
příštího
roku
zvýšit
své
sazby
o
5,3
%
a
podobné
zvýšení
oznámili
přinejmenším
další
dva
konkurenti.
Nákladní
autodopravci
"se
snaží
vysílat
signály
o
tom,
že
potřebují
zastavit
pouštění
žilou,
zapomenout
na
podíl
na
trhu
a
usilovat
o
vyšší
sazby",
uvedl
Michael
Lloyd,
analytik
společnosti
Salomon
Bros.
"Dopravci
získávají
pocit,
že
poštvávají
jednoho
autodopravce
proti
druhému,
jak
to
jen
jde,"
dodal.
Letečtí
dopravci
v
tomto
měsíci
zvýšili
sazby
pro
americké
výrobky
vysílané
přes
Pacifik
do
Asie
přibližně
o
20
%.
Japonská
společnost
Japan
Air
Lines
sdělila,
že
v
průběhu
nastávajících
dvou
let
plánuje
navýšení
svých
sazeb
o
dalších
25
%.
Takové
zvýšení
sazeb
"zvýší
celkovou
cenu
amerických
výrobků
a
zpomalí
růst
amerického
exportu",
řekl
Richard
Connors,
hlavní
viceprezident
společnosti
Yusen
Air
&
Sea
Service
U.S.A.
Inc.,
americké
dceřiné
společnosti
pro
nákladní
leteckou
přepravu
japonské
společnosti
Nippon
Yusen
Kaisha.
Lodní
společnosti
přepravující
objemné
náklady,
například
olej,
zrní,
uhlí
a
železnou
rudu,
za
posledních
pár
let
své
sazby
úspěšně
zvýšily.
Sazby
za
přepravu
objemných
nákladů
se
v
posledních
několika
měsících
zvýšily
"o
3
až
4
%",
uvedl
Lloyd
ze
společnosti
Salomon.
Lodní
linky
přepravující
kontejnery
rovněž
usilují
o
zvýšení
svých
sazeb.
Přepravci
v
severním
Atlantiku
loni
v
září
zvýšili
sazby
za
přepravu
mezi
Spojenými
státy
a
Evropou
o
více
než
10
%
v
naději,
že
tak
částečně
uvedou
sazby
na
jejich
předchozí
úroveň.
Tichomořské
lodní
linky
mají
v
úmyslu
zvýšit
sazby
za
přepravu
kontejnerů
obsahujících
zboží
vyvážené
ze
Spojených
států
do
Asie
o
10
%
s
účinností
od
příštího
dubna.