wsj1502.cz

wsj1502.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Sazby za přepravu, které po většinu desetiletí v důsledku konkurence poháněné deregulací klesaly, se odráží ode dna, míří vzhůru a hrozí, že zvýší inflaci. Společnosti pro nákladní, lodní a leteckou dopravu zboží oznámily od tohoto podzimu či začátku dalšího roku nárůst sazeb, který bude odrážet vyšší náklady a skrovnější poptávku pro dopravě zboží. Velké společnosti uvádějí, že nárůst sazeb za přepravu podle nich v několika příštích letech poroste přinejmenším tak rychle jako inflace, možná i rychleji. To je ve srovnání s posledními roky, kdy dálková přeprava zboží představovala příznivou stránku americké produktivity, pomáhala omezovat inflaci a americký průmysl v zahraničí udržovala na více konkurenční úrovni, dosti značná změna. "Poptávka u konkrétních typů přepravy dostihla nabídku a sazby se začínají zvyšovat" rychlostí "blízkou stupni inflace, případně i poněkud vyšší", řekl Clifford Sayre, ředitel logistiky společnosti Du Pont Co. Dopravci, u kterých nedávno Ohijská státní univerzita provedla průzkum, uvedli, že v letošním roce očekávají nárůst nákladů za přepravu, uskladnění a rozvoz zboží asi o 4 %. Pouze 10 % z dotázaných 250 dopravců očekává pokles nákladů na dopravu zboží, zatímco v minulých letech očekávalo pokles nákladů na dopravu zboží 30 %. "Letos poprvé od deregulace dopravy v roce 1980 pozorujeme tak dramatický a rozsáhlý vzestup očekávaných sazeb za dopravu," řekl Bernard LaLonde, profesor dopravní logistiky na Ohijské státní univerzitě ve městě Columbus. Deregulace železnic a nákladních autodopravních společností, která začala v roce 1980, umožnila dopravcům vyjednávat o různých způsobech přepravy. Dopravci by mohli využívat své vybavení efektivněji, čímž by došlo k plnému využití kapacity, po němž toužili. Dopravci snížili náklady na roční meziměstskou nákladní a vlakovou dopravu přibližně o 35 miliard dolarů asi na 150 miliard dolarů, čili zhruba o 6,4 % hrubého národního produktu, což představuje snížení HNP za rok 1981 o 8 %. V důsledku eliminace značného nedostatku efektivity v systému přepravy zboží se vzrůstající náklady přímo odrazí ve vyšších sazbách za přepravu. "Dopravci se domnívají, že "večírek skončil"," tvrdí LaLonde. "Dopravci nebudou moci na rozdíl od posledních osmi či devíti let očekávat takové úspory nákladů za dopravu. Přepravní tarify nebudou příležitostí k vyrovnání růstu nákladů v dalších oblastech ekonomiky." Robert Delaney, poradce společnosti Arthur D. Little Inc. v Cambridgi ve státě Massachusetts, prohlásil: "V oblasti snížení nákladů na přepravu zboží jsme získali všechny výhody deregulace. Nyní začínáme zjišťovat skutečný nárůst nákladů na přepravu zboží, neboť přepravci obnovují vybavení a platí vyšší ceny za pohonné hmoty i za pracovní sílu. Budeme svědky toho, že se přepravci budou snažit částečně vykompenzovat snížení cen z minulých období." Ne každý však věří, že zlaté časy dopravců skončily. "V oblasti sazeb za lodní a nákladní automobilovou přepravu stále existuje značný tlak", tvrdí Gerard McCullough, odborný asistent v otázkách přepravy na Technologickém institutu v Massachusetts. Společnosti pro kusové zásilky, které přepravují náklady několika dopravců v jednom přívěsu nákladního automobilu, 4,7% nárůst sazeb, jenž vešel v platnost loni v dubnu, odmítly. Tito přepravci usilovně bojovali o podíl na trhu. Nárůsty tarifů za železniční přepravu budou patrně omezeny s ohledem na slábnoucí poptávku po železniční dopravě a vydatnou konkurenci ze strany nákladních autodopravců. Zástupce dopravní společnosti pro kusové zásilky Consolidated Freightways Inc. se sídlem v kalifornském městě Menlo Park uvedl, že se snižování sazeb v tomto průmyslu začalo "stabilizovat". Společnost Consolidated Freightways v úmyslu v letošním roce, či na začátku příštího roku zvýšit své sazby o 5,3 % a podobné zvýšení oznámili přinejmenším další dva konkurenti. Nákladní autodopravci "se snaží vysílat signály o tom, že potřebují zastavit pouštění žilou, zapomenout na podíl na trhu a usilovat o vyšší sazby", uvedl Michael Lloyd, analytik společnosti Salomon Bros. "Dopravci získávají pocit, že poštvávají jednoho autodopravce proti druhému, jak to jen jde," dodal. Letečtí dopravci v tomto měsíci zvýšili sazby pro americké výrobky vysílané přes Pacifik do Asie přibližně o 20 %. Japonská společnost Japan Air Lines sdělila, že v průběhu nastávajících dvou let plánuje navýšení svých sazeb o dalších 25 %. Takové zvýšení sazeb "zvýší celkovou cenu amerických výrobků a zpomalí růst amerického exportu", řekl Richard Connors, hlavní viceprezident společnosti Yusen Air & Sea Service U.S.A. Inc., americké dceřiné společnosti pro nákladní leteckou přepravu japonské společnosti Nippon Yusen Kaisha. Lodní společnosti přepravující objemné náklady, například olej, zrní, uhlí a železnou rudu, za posledních pár let své sazby úspěšně zvýšily. Sazby za přepravu objemných nákladů se v posledních několika měsících zvýšily "o 3 4 %", uvedl Lloyd ze společnosti Salomon. Lodní linky přepravující kontejnery rovněž usilují o zvýšení svých sazeb. Přepravci v severním Atlantiku loni v září zvýšili sazby za přepravu mezi Spojenými státy a Evropou o více než 10 % v naději, že tak částečně uvedou sazby na jejich předchozí úroveň. Tichomořské lodní linky mají v úmyslu zvýšit sazby za přepravu kontejnerů obsahujících zboží vyvážené ze Spojených států do Asie o 10 % s účinností od příštího dubna.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View