wsj1394.cz

wsj1394.cz

Date19
Source typenws
Year19
Text typeinf

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Ralph Brown se nacházel 31 000 stop nad Minnesotou, když oba tryskové motory jeho letounu Falcon 20 zhasly. V 18 000 stopách, říká, on a jeho druhý pilot "hledali nějakou dálnici nebo kukuřičné pole" k přistání. Ve 13 000 stopách motory znovu naskočily. Protože ale Brown věděl, že jej mechanici nejspíše zadrží na zemi kvůli nutným opravám, vynechal zastávku v nedalekém Chicagu a nasadil kurs tak, aby včas dopravil svůj náklad - několik set balíčků - do centra pro třídění balíčků v Memphisu. Kdyby byl jen o něco méně horlivý, říká o sobě Brown: "Byl bych tu věc posadil na zem a namířil si to do nejbližšího baru." Létá však pro společnost Federal Express Corp., v obchodní Americe snad nejpodobnější Zeleným baretům. Zaměstnanci společnosti Federal mají dlouhou pracovní dobu a zdá se, že jim napětí ze závodu s časem jde k duhu. Aby splnili vytčený cíl společnosti: dodat zboží včas, zajdou někdy překvapivě daleko tak jako pilot Brown. Jsou oslavou toho, jak si vedení společnosti Federal od svého založení před 16 lety dokázalo u zaměstnanců prosadit svůj názor - neobvyklý výkon v konkurenčním odvětví dopravy. To se však možná brzy změní. Tento měsíc se 2 048 pilotů společnosti Federal, včetně 961 pilotů získaných v únoru společně se společností Tiger International Inc., rozhodne, zda si zvolí jako svého zástupce pro vyjednávání mocnou Asociaci pilotů aerolinií. Tato volba, která by přinesla do amerických provozů společnosti Federal první velký odborový svaz, postavila nově přijaté piloty proti oddaným veteránům typu pilota Browna. Také otřásla vedením společnosti Federal silně zaměřeným proti odborům, které již bojuje se slučujícími se dálkovými provozy a klesajícími zisky. "Odbory musí dříve či později najít protivníka a dosáhnout vítězství," říká s pohrdáním Frederick W. Smith, předseda a výkonný ředitel společnosti Federal. "Náš recept je nemít žádné poražené kromě konkurence." Čeho se manažeři opravdu bojí, je to, že by se proodborové hnutí mohlo rozšířit i mimo piloty. Podle federálního zákona o dopravě se vládní vyjednavač pokouší smírně vyřešit splynutí klasifikace pracovního zařazení společnosti Tiger se společností Federal. V závislosti na výsledku může stát spojená společnost na podzim tváří v tvář odborovým volbám leteckých mechaniků, pracovníků nakládacích ramp, skladníků a letových dispečerů. Tyto skupiny představují 10 % jejích pracovních sil. "Odbory by měly nesmírný dopad na celou kulturu této společnosti," říká Bernard La Londe, profesor na Ohijské státní univerzitě v Columbu a konzultant společnosti Federal. Tato kultura, pečlivě propracovaná ředitelem Smithem, ponechává jen málo prostoru, pokud vůbec nějaký, pro odbory. Od založení společnosti pěstoval tento charismatický veterán z Vietnamu, kterému je teprve 46 let, bojový étos. Lety jsou "mise". Smithovým manažerům se někdy říká "Ho Či Minovi partyzáni". Těm pracovníkům společnosti Federal, kteří vykonají něco nad rámec povinností, je udělováno vyznamenání Bravo Zulu, u námořnictva pocta za "dobře vykonanou práci". Konkurenti jsou známi jako "nepřítel". Aby ředitel Smith posílil loajalitu zaměstnanců, velmi dobře je platí. Nechává také zaměstnance uvolnit se od stresu pomocí propracovaného postupu podávání stížností a jako prémii mohou létat zadarmo v neobsazených sedačkách kokpitu. Pronáší povzbuzující projevy při pravidelných "rodinných instruktážích" přenášených mezinárodně na "FXTV", vlastní televizní síti této společnosti. A u mnohých z jeho 70 000 pracovníků Smithův postoj nazývaný "k čertu s torpédy" zabral. James Cleveland, kurýr, jenž si vysloužil Bravo Zulu za nalezení způsobu, jak doručit každotýdenní náklad pro hlavního zákazníka v objemu 1 100 balíčků do 8 hodin ráno na práh, považuje sám sebe za něco mnohem víc, než jen za kurýra. "My nepředáváme zákazníkům jen balíčky. To je jen začátek," říká. "V podstatě pro pořádáme představení." Dlouholetý pilot David Sanders se ježí při pouhém náznaku, že by odbory mohly zasahovat do jeho letového rozvrhu. "Tohle je Amerika," říká. "Nikdo nemá právo mi říkat, kolik toho mohu odpracovat." Podobné postoje zajišťovaly společnosti Federal pružnost nejen rychle zavádět nové technologie, ale i udržovat si mimořádně nízký počet pracovníků. Společnost je úmyslně podzaměstnaná a napíná pracovní dobu svých zaměstnanců na hranici. Avšak ačkoli kurýři pracují během podzimní špičky 60 hodin týdně, v době, kdy práce není příliš, odcházejí brzy domů a přitom mají stále zaručenu minimální výplatu. Piloti také běžně létají přesčasy proto, aby zajistili, že nikdo nebude během sezónních poklesů dočasně vyřazen z práce. Provozní volnost také poskytla společnosti Federal výhodu proti jejímu největšímu rivalovi, společnosti United Parcel Service Inc., největšímu zaměstnavateli členů United Brotherhood of Teamsters v zemi. Společnost UPS nechce mluvit o své pracovní politice, ale podle pana Clevelanda, bývalého zaměstnance společnosti UPS, a dalších, zakazují odborová pracovní pravidla řidičům společnosti UPS dělat cokoli navíc, než jen přenášet balíčky mezi zákazníky a svými dodávkami. Protože řidičům společnosti UPS není dovoleno nakládat svá vlastní vozidla v depu, říkají tito kurýři, že balíčky jsou často pohřbeny na dně nákladu a doručovány pozdě. Problémy s pracovníky jsou tou poslední věcí, kterou Smith právě teď potřebuje. Ačkoli získání společnosti Tiger hodně přiblížilo společnost Federal k postavení globálního hráče, kterým chce být, přineslo i problémy. Více než zdvojnásobilo dlouhodobý dluh společnosti Federal na 1,9 miliardy dolarů a vrhlo společnost na neprobádané území - dopravu těžkých nákladů - a náhle rozšířilo její přistávací práva na 21 zemí ze čtyř. Společnost Federal sama o sobě nedosahovala v zámoří nikterak dobrých výsledků. Při svém pokusu dostat se do Asie téměř vykrvácela, protože smluvní omezení ji nutila létat na jistých trasách s některými letadly poloprázdnými. Na trasách do Jižní Ameriky neměla společnost žádné záložní tryskáče, které by zajistily doručení zásilek, když byla letadla zdržena na zemi. V Evropě obchody strádaly, protože společnost Federal koupila několik místních společností jen proto, aby odstoupilo jejich vedení. Tyto a další problémy stlačily loni zisky společnosti Federal na 8 %, což byl pokles z více než 13 % ročně v první polovině dekády. Příjmy také v každém z uplynulých tří čtvrtletí padaly. Ve fiskálním prvním období ukončeném 31.srpnem poklesl zisk o 54 % na 30,4 milionu dolarů, neboli 58 centů za akcii, hlavně z důvodu spojení se společností Tiger, uvádí společnost Federal. Cena akcií společnosti Federal se však držela, částečně díky všeobecnému rozběhu akcií leteckých společností, říkají analytici. Od obchodování na nízké hodnotě 42,25 dolaru za akcii v květnu se akcie společnosti Federal vzpamatovaly na 57,87 dolaru v kompozitním obchodování na Newyorské burze cenných papírů. V pátek uzavíraly na 53,25 dolaru, což byl denní pokles o 50 centů. Je určitou ironií, že společnost Federal Express čelí svým prvním problémům s odbory v důsledku převzetí společnosti Tiger. Samotná společnost Tiger byla založena skupinkou nadšených letců, kteří během druhé světové války letecky převáželi zásoby "přes Hrb" z Indie do Číny. Na počátku sedmdesátých let modeloval ředitel Smith svou začínající společnost podle inovací společnosti Tiger v oblasti soustřeďování dopravy z více jiných letišť na uzlové letiště s návazností na dálkové lety a zboží přepravovaného v kontejnerech. Pracovníci společnosti Tiger se však narozdíl od zaměstnanců společnosti Federal od počátku organizovali v odborech. Představitelé společnosti Federal Express přiznávají chyby své expanze do zámoří, ale říkají, že se nakonec vyplatí. Analytici očekávají, že se příjmy společnosti Federal opět zlepší v jejím fiskálním třetím čtvrtletí končícím 28. únorem, kdy by společnost měla začít profitovat z mimořádných letů společnosti Tiger, záložních letadel a přistávacích práv. Do doby očekávají, že náklady na spojení obou přepravců budou i nadále zisky stlačovat. V současné době je záležitost s odbory nejpalčivějším z problémů společnosti Federal se společností Tiger, říká vedení. Ačkoli Smith podporuje dialog mezi vedením a zaměstnanci, nestrpí nic, co považuje za porušení subordinace. Když jednou velká skupina pilotů podepsala petici proti změnám v pracovních předpisech a náhradách, svolal schůzi do hangáru společnosti a vyčinil jim za útok na svou autoritu. Pak udělal většinu změn, říkají piloti. Přístup tohoto typu však od spojení se společností Tiger nefunguje. Jejích 6 500 pracovníků, kteří bojovali s vedením společnosti Tiger po léta o ústupky, byli členy odborů do dne sloučení, kdy byla velká část jejich odborů automaticky zrušena. Brzy po sloučení navíc vedení společnosti Federal požádalo piloty společnosti Tiger o podepsání dohody stanovující, že mohou být kdykoli propuštěni, bez důvodu nebo výpovědi. Když piloti odmítli, společnost dohodu stáhla. Smith rozzlobil také piloty společnosti Federal. Když v srpnu spěchal, aby již uzavřel dohodu s předsedou společnosti Tiger Saulem Steinbergem, ignoroval slib, který dal svým vlastním pilotům před třemi lety: že jakýkoli pilot získaný v rámci budoucích sloučení bude "na ocase", to znamená umístěn na konci kariérního seznamu pilotů, který určuje pracovní náplň, plat a kariérní možnosti. Dohoda o sloučení se společností Tiger stanovila, že seznamy budou zkombinovány na základě délky služby. Smith se teď intenzivně snaží hněv utišit. A přesto někteří piloti naklonění odborům říkají, že jeho charisma a popularitu mezi mnoha bývalými vojenskými letci bude těžké překonat. "Mnoho lidí považuje hlas pro zastupování za hlas proti Fredu Smithovi," říká J. X. Gollich, pilot společnosti Tiger a odborový aktivista převedený ke společnosti Federal. Smith a ostatní vrcholoví pracovníci společnosti Federal se setkali s pracovníky společnosti Tiger v Los Angeles, Ohiu, New Yorku, na Aljašce, v Asii a v Evropě. Nedávno vystupovali vždy po několika týdnech ve videonahrávkách typu talkshow a vyvraceli argumenty pro odbory. Na jednom videu Smith obhajoval, proč souhlasil se sloučením kariérních seznamů pilotů. Řekl, že Steinberg trval na tom, aby rozhovory o sloučení postupovaly rychle. Regulátoři by také mohli obchod zrušit, pokud by piloti společnosti Tiger nebyli chráněni, řekl. Navíc Smith dodal: "Naše smlouva s našimi piloty říká, že budeme řídit činnost naší flotily s jejich pomocí. Nedává žádné určité skupině právo vetovat změnu." Tento boj již přišel na pěkné peníze. Neshoda nad kariérním seznamem společně se sporem o klasifikaci pracovního zařazení byly předány vyjednavači. Mezitím společnost pracuje se dvěma oddělenými skupinami pilotů a kariérními seznamy, což stojí společnost Federal "velké peníze", říká James Barksdale, výkonný viceprezident a provozní ředitel. Problémy také ubraly vedení společnosti Federal mnoho dobré vůle u jejích starých pilotů. "Měli v úmyslu s námi špatně zacházet, protože jsme neukázali žádnou kuráž, žádný odpor," říká William Queenan, pilot na DC-10 a veterán, který je u firmy Federal již 14 let. John Poag, kapitán letounu 727 a bývalý předseda Leteckého poradního výboru sponzorovaného společností dodává: "Udělali všechna tahle velkorysá gesta vůči pilotům společnosti Flying Tiger, a pro nás neudělali nic." Takové nepřátelství by se mohlo při odborovém hlasování ukázat jako klíčové. Velká většina z 961 bývalých letců společnosti Tiger podporuje podle odborářské studie odbory. Ale ačkoli se o většině z 1 087 pilotů společnosti Federal předpokládá, že jsou proti, není jasné, jak dalece byla nahlodána jejich loajalita vůči Smithovi. Boj se přiostřil a přinejmenším mezi piloty otřásl bojovou morálkou, na jejímž vybudování Smith tak tvrdě pracoval. Piloti, zaměření proti odborům, pořádají večírky, kde se pálí hlasovací lístky. Někteří mladší piloti říkají, že při letech napříč zemí museli strpět kázání starších pilotů proti odborům. Přinejmenším protentokrát tedy není konkurence jediným nepřítelem. Barney Barnhardt, kapitán letounu 727, stojící v čele sil podporujících odbory řekl, že obdržel dvě anonymní výhružky zabitím a kolegou byl vyzván k souboji montážními pákami. "Piloti jsou buď pro nás, nebo extrémně proti nám," říká s povzdechem.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View