"Pila
na
kov"
a
"drtič
kostí"
jsou
přezdívky
obvykle
spojované
s
obránci
v
americké
kopané
a
se
zápasníky
těžké
váhy.
Kdo
by
si
pomyslel,
že
další
skupinou
tvrdých
chlapíků
s
touto
reputací
budou
školní
inspektoři?
Novým
šéfem
škol
v
Chicagu
se
stal
nekompromisní
Ted
Kimbrough.
Ve
svém
předchozím
zaměstnání
v
kalifornském
Comptonu
zdolal
rozvášněnou
stávku
učitelů
a
téměř
se
popral
se
členem
školní
rady.
Na
své
první
tiskové
konferenci
v
Chicagu
zase
spílal
reportérům.
V
New
York
City
dopadl
nový
školský
kancléř
Joseph
Fernandez
jako
šestnáctipalcová
střela
přímo
doprostřed
systému,
který
dosud
odolával
skutečné
reformě.
Oba
muži
se
hodí
k
současné
náladě
-
náladě
veřejnosti
otrávené
zdůvodňováním
oficiálních
činitelů,
proč
jejich
školy
nefungují.
Dřívější
ředitel
školy
v
Pattersonu
ve
státě
New
Jersey
Joe
Clark
představoval
bezpochyby
první
zkušenost
veřejnosti
s
tímto
novým
protivníkem
nesmyslného
úředního
šimla.
Jako
postava
ve
filmu
"Lean
on
Me
(Opři
se
o
mě)"
řídil
Clark
svou
školu
pomocí
megafonu
a
baseballové
pálky.
Se
svou
snahou
o
disciplínu
mohl
být
hozen
přes
palubu,
ale
není
zajímavé,
že
některé
z
největších
a
nejproblémovějších
školních
okrsků
v
zemi
si
vybírají
nové
šéfy
ze
stejně
tvrdého
odchovu?
Elena
Scambiová,
žena,
která
dostala
za
úkol
řídit
školní
systém
v
Jersey
City,
který
byl
převzat
státem,
říká,
že
její
nejvyšší
prioritou
bude
"prosekat
se
houštím
byrokracie".
Fernandez
převezme
řízení
v
New
Yorku
až
v
lednu,
ale
už
teď
čeří
poklidnou
hladinu.
Zaútočil
na
koncepci
"definitivy
v
budově",
jednoho
z
nejhanebnějších
ustanovení
v
amerických
veřejných
školách.
Znamená
to,
že
je
téměř
nemožné
vyhodit
nebo
dokonce
jen
přeložit
neschopné
ředitele.
Jakmile
už
jsou
jednou
v
budově,
neodejdou.
Jeden
ředitel
z
jižního
Bronxu
si
i
přes
vážné
problémy
s
pitím
a
velmi
řídkou
docházkou
do
práce
udržel
svou
práci
16
let.
Nakonec
dostal
výpověď,
až
když
byl
zatčen
pro
údajný
nákup
drog.
Odborový
svaz
ředitelů
přirozeně
miluje
definitivu
v
budově,
a
ta
tak
odolala
všem
předchozím
výzvám.
Navrhujeme,
aby
Fernandez
našel
neschopného
ředitele,
vyhodil
jej
z
jeho
místa
a
ponechal
zastánce
obhajující
status
quo
vysvětlit
rodičům,
čeho
se
to
vlastně
zastávají.
Ve
svém
původním
zaměstnání
vedoucího
okresu
Dade
donutil
Fernandez
odejít
92
učitelů
a
přeložil
48
ředitelů.
Fluktuaci
snížil
o
5,5
%.
Avšak
noví,
rozumní
inspektoři
budou
muset
být
i
uvážliví;
neschopní
ředitelé
a
úředníci
by
měli
odejít,
ale
ti
dobří
by
měli
být
ponecháni
na
pokoji.
Situace
pro
Kimbrougha
bude
obzvláště
delikátní.
Ten
přebírá
školní
systém
uprostřed
radikální
reformy.
Obyvatelé
Chicaga
právě
zvolili
540
školních
rad
plných
nováčků,
po
jedné
pro
každou
školu.
V
New
York
City
to
samozřejmě
skončilo
katastrofálně.
Získat
společenství
rodičů,
kteří
se
začnou
znovu
zajímat
o
svou
školu,
je
sice
nezbytné,
ale
v
Chicagu
budou
nové
školní
rady
dělat
chyby
a
Kimbrough
je
bude
muset
umět
rozpoznat.
Nástup
inspektorů,
jako
je
Joseph
Fernandez
a
Ted
Kimbrough,
jasně
ukazuje
proces
rozpadu
mnoha
školních
systémů.
Hlavní
poslání
škol,
výuka
dětí,
je
potlačeno
protichůdnými
zájmy
byrokratů,
politiků
a
odborů.
Samotné
vyučování
fungovalo
na
okraji
tohoto
otřesného
systému,
disciplína
se
zhroutila
a
děti
se
přestaly
učit.
Chips
byl
příjemný
chlapík
a
možná
se
jednoho
dne
vrátí.
Do
té
doby
je
jasné,
že
někteří
z
těch,
kteří
drželi
školy
ve
velkých
městech
na
nízké
úrovni,
budou
mít
co
dělat
s
Terminátorem.