Kalifornští
zákonodárci
při
hledání
způsobu,
jak
zaplatit
škody
ve
výši
4
až
6
miliard
dolarů
způsobené
v
minulém
týdnu
zemětřesením,
připravují
půdu
pro
dočasné
zvýšení
státní
daně
z
obratu.
Jednání
o
zvýšení
daně
z
obratu
následují
po
odmítavém
postoji
Kongresu
v
otázce,
kolik
je
federální
vláda
ochotna
investovat
do
pomoci
Kalifornii
při
odstraňování
škod
způsobených
zemětřesením.
Kalifornie
žádala
až
o
4,1
miliardy
dolarů
pomoci,
avšak
Sněmovna
včera
schválila
všeobecnější
opatření
jen
ve
výši
2,85
miliardy
dolarů,
přičemž
část
by
získala
Kalifornie
a
nespecifikovaný
díl
by
byl
věnován
oblastem
postiženým
hurikánem
Hugo.
To
znamená,
že
Kalifornii
budou
chybět
2
až
4
miliardy
dolarů.
Zvýšení
daně
z
obratu
se
zdá
být
nejrychlejší
a
nejsnadnější
způsob,
jak
v
časové
tísni
navýšit
fondy.
Podle
ministerstva
financí
státu
Kalifornie
by
zvýšení
daně
z
obratu
o
jeden
cent
ze
současných
šesti
centů
z
dolaru
mohlo
přinést
3
miliardy
dolarů.
Willie
Brown,
mluvčí
kalifornského
zákonodárného
shromáždění,
řekl,
že
guvernér
George
Deukmejian
souhlasil
se
svoláním
mimořádné
schůze
zákonodárného
orgánu
do
dvou
týdnů.
Kalifornský
tzv.
Gannův
limit
účelně
zamezuje,
aby
stát
utrácel
nově
získané
finance
z
daní,
čímž
drasticky
omezuje
možnosti
státu
v
případě
nouze.
Brown,
nejvlivnější
zákonodárce
státu,
i
guvernér
Deukmejian
jsou
nakloněni
dočasnému
zvýšení
daně
z
obratu
-
pokud
by
bylo
zapotřebí
více
peněz,
než
může
stát
získat
ze
stávajících
zdrojů
a
od
federální
vlády.
Podle
svého
mluvčího
se
guvernér
rovněž
zabývá
možností
zvýšit
státní
daně
z
pohonných
hmot.
Brown
se
prozatím
domnívá,
že
"schůdná
bude
jen
jedna
daň,
a
to
zvýšená
daň
z
obratu
o
jeden
cent",
uvádí
poradce
Chuck
Dalldorf.
Okamžitým
zdrojem
peněz
je
fond
pro
případ
nouze,
který
zřídil
guvernér
Deukmejian.
Tento
fond
čítá
přibližně
1
miliardu
dolarů
a
byl
zřízen
za
účelem
zvládnout
"přesně
takový
případ
nouze",
jakému
stát
teď
čelí,
řekl
Tom
Beermann,
zástupce
guvernérova
tiskového
tajemníka.
Udávanou
výši
peněz
ve
fondu
však
zpochybňuje
Brownův
úřad,
který
odhaduje,
že
se
ve
fondu
nachází
630
až
800
milionů
dolarů.
Brownův
poradce
navíc
řekl,
že
guvernér
Deukmejian
"vyjádřil
přání,
aby
na
tuto
událost
nebyly
vyčerpány
veškeré
rezervy".
Prosadit
zvýšenou
daň
z
obratu
však
pro
stát
bude
znamenat
zvýšení
Gannova
limitu
z
důvodu
nouze.
A
po
skončení
dočasného
zvýšení
daně
bude
opět
nutno
během
tříletého
období
snížit
daně
o
odpovídající
částku,
uvedla
Cindy
Katz,
náměstkyně
kalifornského
ministra
financí.
Zvýšení
daně
z
obratu
bude
vyžadovat
dvoutřetinový
souhlas
obou
komor
zákonodárných
orgánů
Kalifornie.
Pozorovatelé
však
očekávají
širokou
podporu.
"Nastane-li
stav
nouze
a
nejsou-li
k
dispozici
jiné
dostatečné
zdroje
financí,
myslím
si,
že
postoj
bude
příznivý,"
řekl
Kirk
West,
prezident
Kalifornské
obchodní
komory.
Jenže
jiní
se
domnívají,
že
větší
díl
státní
pomoci
pro
postižené
zemětřesením
by
měli
zaplatit
majitelé
nemovitostí.
Od
konce
70.
let
majitelé
nemovitostí
v
Kalifornii
profitují
z
postupného
snižování
daní
vyplývajícího
z
iniciativy
hlasování
obou
komor,
známé
jako
Návrh
č.
13.
Stát
by
rovněž
mohl
zvýšit
daně
z
pohonných
hmot,
přičemž
zvýšení
daně
o
jeden
cent
by
přineslo
11
milionů
dolarů
měsíčně.
Guvernér
Deukmejian
a
další
však
váhají
s
jakýmikoli
kroky,
které
by
snížily
šanci
státu
na
jednorázové
trvalé
zvýšení
daní
z
pohonných
hmot.
Návrh
na
navýšení
silničních
fondů,
opatření
vedoucí
ke
zdvojnásobení
státní
devíticentové
daně
z
galonu
v
průběhu
pěti
let,
se
má
objevit
při
červnovém
volebním
hlasování.
Avšak
obavy
z
dočasného
zvýšení
daně
z
pohonných
hmot
by
mezitím
mohly
vést
k
úbytku
podpory
tohoto
opatření
mezi
voliči.
Ne
všichni
jsou
totiž
přesvědčeni,
že
stát
musí
zvýšit
své
příjmy
z
daní,
aby
získal
potřebné
finance
na
pomoc
po
zemětřesení.
"Je
možné,
nikoli
však
pravděpodobné",
že
by
si
stát
vystačil
s
existujícími
zdroji
a
federální
pomocí,
uvedl
Quentin
Kopp,
předseda
senátního
výboru
pro
dopravu.
Dva
muži,
kteří
byli
minulý
týden
zraněni
při
zřícení
dálnice
vyvolaném
zemětřesením
v
Oaklandu,
zahájili
nezávisle
na
sobě
právní
boj
se
státem
ohledně
toho,
zda
úředníci
dostatečně
varovali
před
nebezpečím
na
komunikacích.
Žaloby
o
náhradu
škody,
které
byly
podány
u
Státní
kontrolní
komise,
ale
které
však
patrně
skončí
před
soudem,
jsou
prvními
případy
poškozených
při
zřícení
tzv.
Kyperského
viaduktu.
Tito
muži
mohou
úspěšně
napadnout
imunitu,
kterou
státy
často
uplatňují
před
soudem
na
základě
tvrzení,
že
úředníci
věděli,
či
měli
vědět,
že
komunikace
nebyla
v
pořádku,
a
přesto
nepodnikli
přiměřené
kroky
k
nápravě.
Mluvčí
Kontrolní
komise
uvedl,
že
se
komise
žalobami
dosud
nezabývala,
a
odmítl
se
vyjádřit.