Prodej
osobních
a
nákladních
automobilů
vyrobených
v
Severní
Americe
v
polovině
října
oproti
loňskému
roku
klesl
o
20,5
%,
neboť
domácí
výrobci
spláceli
velké
pobídky
z
počátku
tohoto
roku.
"Lidé
čekají
na
(nové)
nízké
tovární
ceny,"
řekl
Ben
Kaye,
manažer
prodeje
společnosti
Bob
Brest
Auto
World
v
Lynn
ve
státě
Massachussetts,
jejíž
prodeje
se
příliš
nehýbají.
Tento
trend
platí
především
pro
společnost
General
Motors
Corp.,
která
využila
jak
prodejních,
tak
spotřebních
pobídek,
aby
podnítila
prodej
v
srpnu
a
v
září.
Od
té
doby
dodávky
poklesly.
Prodej
aut
společnosti
GM
v
polovině
října
klesl
o
24,8
%
na
69 980,
prodej
nákladních
aut
klesl
o
26
%
na
37 860.
Společnost
GM
měla
navíc
špatné
výsledky
i
v
prvních
10
dnech
tohoto
měsíce,
zatímco
jiní
výrobci
aut
hlásili
výsledky
smíšené.
Všichni
členové
Velké
trojky
utrpěli
v
období,
které
právě
skončilo,
ztráty
při
prodeji
všech
v
tuzemsku
vyrobených
aut
včetně
aut
vyráběných
v
továrnách
s
japonským
vedením
a
oproti
minulému
roku
došlo
k
19%
poklesu
na
158 863.
Sezónně
upravený
roční
prodejní
kurz
byl
šest
milionů
vozů,
což
je
nepatrné
zlepšení
kurzu
5,8
milionu
ze
začátku
října,
avšak
velký
propad
oproti
loňskému
kurzu
7,1
milionu.
I
prodej
v
tuzemsku
vyrobených
nákladních
aut
v
polovině
října
stagnoval,
oproti
loňskému
roku
klesl
o
22,8
%
na
94 543.
Velká
trojka
výrobců
automobilů
již
snížila
plán
produkce
na
čtvrté
čtvrtletí
oproti
loňskému
roku
o
10,4
%,
ani
to
však,
pokud
se
prodej
nezlepší,
nemusí
stačit
k
tomu,
aby
se
zabránilo
hromadění
zboží
ve
skladech.
Průmyslový
analytik
John
H.
Qualls,
viceprezident
společnosti
Hill
&
Knowlton
v
St.
Louis,
očekává,
že
tuzemští
výrobci
aut
dosáhnou
na
konci
roku
dodávky
93
aut
denně,
i
kdyby
se
prodej
aut
za
dané
čtvrtletí
zvýšil
na
kurz
6,5
milionu
vozů.
Společnost
Ford
Motor
Co.
oznámila
21,2%
pokles
prodeje
v
tuzemsku
vyrobených
aut
na
46 995
a
24,2%
pokles
prodeje
v
tuzemsku
vyrobených
nákladních
vozů
na
31 143.
Prodej
je
srážen
dolů
přesycením
trhu
vozy
z
roku
1989,
uvedl
Joel
Pitcoff,
analytik
společnosti
Ford.
Dřívější
využití
pobídek
připravilo
trh
o
"odklízeče"
aut
z
roku
1989
prodávaných
za
zlevněné
ceny,
uvedl.
Společnost
Town
&
Country
Ford
v
Charlotte
v
Severní
Karolíně
však
stále
potřebuje
udat
850
osobních
a
nákladních
aut
z
roku
1989.
Do
doby,
než
v
této
oblasti
udeřil
hurikán
Hugo,
byly
obchody
poměrně
silné,
avšak
poté
poklesly.
Společnost
Chrysler
Corp.
rovněž
v
polovině
října
narazila
na
kámen.
Tento
třetí
největší
výrobce
amerických
aut
zaznamenal
23,7%
pokles
prodeje
aut
na
22 336
a
rovněž
tak
pokles
nákladních
aut
včetně
malých
dodávkových
vozů
a
jeepů
o
17,5
%
na
22 925.
Společnost
Honda
Motor
Co.,
která
nadále
pokračuje
jen
v
malých
dodávkách
v
tuzemsku
vyrobených
aut
Accord,
zaznamenala
pokles
prodeje
svých
aut
vyrobených
v
Severní
Americe
o
14,1
%
na
8 355.
Naopak
prodej
v
tuzemsku
vyrobených
osobních
a
nákladních
aut
společnosti
Nissan
Motor
Corp.
stoupl
o
26,1
%
na
5 651.
Mluvčí
společnosti
Nissan
přičítá
nárůst
až
letošnímu,
a
nikoli
loňskému
využití
pobídek
a
vyššímu
prodeji
vozových
parků.
Společnost
Toyota
Motor
Corp.,
která
loni
zahájila
provoz
továrny
v
Georgetownu
ve
státě
Kentucky,
zaznamenala
trojnásobné
zvýšení
prodeje
na
6 256
vozů.
a
-
Celkový
počet
zahrnuje
pouze
prodej
vozů
uvedený
za
dané
období.
c
-
V
tuzemsku
vyrobená
auta
d
-
Procentuální
změna
přesahující
999
%.
x
-
9
prodejních
dní
bylo
v
posledním
období
a
9
prodejních
dní
v
loňském
roce.
Procentuální
rozdíly
vycházejí
z
denních
prodejů,
nikoli
z
objemu
prodejů.