Kalifornské
loupeže
znervózňují
pracovníky
cestovních
kanceláří.
PRACOVAT
V
CESTOVNÍ
kanceláři
bývalo
velmi
atraktivní.
Nyní
se
toto
povolání
stává
vyloženě
nebezpečným.
Podle
policie
a
sdružení
cestovních
kanceláří
bylo
v
uplynulých
měsících
přepadeno
více
než
25
poboček,
zatímco
v
celém
minulém
roce
pouze
několika
málo
poboček.
Většina
případů
se
stala
v
Kalifornii,
kde
byl
jeden
pracovník
pobodán
a
další
zastřelen.
Losangeleská
policie
uvedla,
že
zloději
jsou
zřejmě
součástí
zločinecké
sítě,
která
dovede
přeměnit
nevyplněné
letenky
na
platné.
Ukradené
letenky
již
byly
použity
pro
lety
po
celém
světě.
Podle
společnosti
Airline
Reporting
Corp.,
střediska
zpracování
letenek,
zloději
doposud
uloupili
3 632
nevyplněných
letenek.
Policie
uvedla,
že
přepadení
většinou
provádí
skupina
dvou
až
pěti
mužů,
kteří
do
poboček
přicházejí
před
zavírací
dobou
nebo
před
obědem,
kdy
je
tam
jen
málo
zaměstnanců.
"Na
první
pohled
vypadali
jako
obyčejní
zájemci
o
dovolenou,"
tvrdí
Willy
LLerena,
majitel
cestovní
agentury
Travel
Air
Service
v
Monte
Bello
v
Kalifornii,
o
pěti
mužích,
kteří
vstoupili
do
jeho
kanceláře
vloni
v
červnu.
Potom
mu
ale,
jak
říká,
přiložili
dvě
nabité
pistole
ke
spánku
a
dožadovali
se
otevření
trezoru.
Když
nejprve
odmítl,
pokračuje,
střelili
ho
do
zad
a
utekli
s
2000
dolary
a
280
nevyplněnými
letenkami.
"Řekli,
že
mi
chtějí
ukázat,
že
to
myslí
vážně,"
vzpomíná.
Jakmile
se
zvěsti
o
řádění
zločinců
rozšířily,
mnoho
pracovníků
cestovních
kanceláří
začalo
zvažovat
o
změně
zásad
otevřených
dveří.
Vstup
zákazníků
do
cestovní
agentury
El
Monte
Travel
Center
v
El
Monte
v
Kalifornii
je
nyní
zabezpečen
bzučákem
a
systémem
zamykání.
"Jednat
tímto
způsobem
s
klienty
je
obtížné,
když
podnikáte
ve
službách,"
říká
Ralph
"Bud"
Conner,
majitel
agentury
oloupené
minulý
měsíc
o
180
nevyplněných
letenek
a
850
dolarů.
"Ale
jsme
prostě
příliš
vystrašení."
Loupeže
také
způsobily
spory,
jejichž
součástí
se
staly
i
aerolinie.
Zástupci
cestovních
agentur
tvrdí,
že
aerolinie,
které
sledují
čísla
všech
uloupených
letenek,
by
se
měly
více
snažit
polapit
zloděje
zabavením
označených
letenek.
"Mají
nejdůmyslnější
počítače
na
světě,"
říká
LLerena.
"Měli
by
být
schopni
to
udělat."
Ale
aerolinie
tvrdí,
že
kdyby
začaly
prověřovat
letenky
pomocí
počítačových
čteček
u
odbavovacích
bran,
bylo
by
to
příliš
drahé
a
způsobovalo
by
to
zpoždění.
Texasané
mají
přiměřené
pojištění
půjčených
vozů
OBHÁJCI
zákazníků
dlouho
upozorňovali
na
to,
že
půjčovny
automobilů
požadují
za
pojištění
půjčených
vozů
příliš
mnoho.
Zdá
se,
že
důkazem
toho
je
nyní
nový
zákon
v
Texasu.
Zákon
-
první
svého
druhu
-
zavazuje
společnosti
půjčující
vozy
v
Texasu,
aby
účtovaly
pouze
"přiměřené"
sazby
za
pojištění
osvobozené
od
náhrady
škod
způsobené
nehodou.
Konkrétně
zákon
stanovuje,
že
sazby
musejí
co
nejvíce
odrážet
skutečné
náklady
společností
na
výměnu
poškozených
vozů.
Než
zákon
začal
minulý
měsíc
platit,
účtovali
půjčovny
vozů
v
Texasu
12
dolarů
za
den
za
pojištění
osvobozené
od
náhrady
škod.
Nyní
účtují
pouhé
3
dolary.
"Pokud
nyní
mluví
pravdu,
pak
předtím
požadovali
300
%
přiměřené
ceny,"
tvrdí
Steve
Gardner,
náměstek
nejvyššího
státního
zástupce
v
Texasu.
Mluvčí
společnosti
Hertz
Corp.
přiznává:
"Pojištění
osvobozené
od
náhrady
škod
není
zdrojem
ochrany
zákazníků,
ale
zdrojem
příjmů."
Společnost
Hertz
ovšem
zdůrazňuje,
že
sama
nyní
v
Texasu
požaduje
3,95
dolaru
za
den,
zatímco
někteří
konkurenti
žádají
6,99
dolaru.
Úřad
nejvyššího
státního
zástupce
vyšetřuje
půjčovny
aut,
které
účtují
mnohem
vyšší
ceny.
Letušky
a
stevardi
přestávají
poskytovat
služby
ještě
před
přistáním
letadel
POKUD
LETUŠKY
A
STEVARDI
vypadají
poněkud
unaveně,
může
být
příčinou
nepřetržitá
20hodinová
práce.
Současný
výzkum
pro
Federální
leteckou
správu
(FAA)
zjistil,
že
velké
aerolinie
někdy
nutí
letušky
a
stevardy
pracovat
nepřetržitě
16
a
více
hodin
-
přestože
kolektivní
smlouvy
v
některých
aeroliniích
omezují
službu
na
14
hodin.
Výzkum
dále
zjistil,
že
letušky
a
stevardi
na
některých
charterových
letech
pracují
v
20hodinových
směnách.
Je
to
proto,
že
FAA
nemá
žádná
pravidla
pro
pracovní
dobu
stevardů
a
letušek;
pro
srovnání,
nekompromisně
omezuje
pracovní
dobu
pilotů
a
letových
dispečerů,
většinou
nejvýše
na
10
po
sobě
jdoucích
hodin.
"Z
pohledu
FAA,"
říká
Matt
Finucane,
vedoucí
letové
bezpečnosti
Sdružení
letušek
a
stevardů,
"mohou
letušky
a
stevardi
pracovat
neomezený
počet
hodin."
Odborníci
uvádějí,
že
tak
dlouhá
pracovní
doba
letušek
a
stevardů
představuje
bezpečnostní
riziko.
Únava
letušek
a
stevardů
může
například
způsobit,
že
nemusejí
dost
rychle
reagovat
během
evakuace
v
případě
nouze.
"Na
konci
pracovního
dne
jsou
z
nich
zombie,"
tvrdí
John
Galipault,
president
Ústavu
bezpečnosti
letectví,
veřejně
prospěšného
sdružení
ve
Worthingtonu
v
Ohiu.
"Musejí
pracovat
tak
dlouho
a
při
případné
evakuaci
očekáváme,
že
se
stanou
hrdiny."
V
reakci
na
studii
FAA
uvádí,
že
uvažuje
o
změně
svých
zásad
-
nebo
o
jejich
nedostatku
-
ohledně
letušek
a
stevardů.
Agentura
možná
nebude
mít
velký
výběr:
V
Kongresu
byl
předložen
návrh
zákona,
který
má
donutit
agenturu
omezit
pracovní
dobu
letušek
a
stevardů
na
14
hodin
na
amerických
spojích
a
na
16
hodin
na
mezinárodních
spojích.
Všehochuť
GOLF
SE
STAL
posledním
rozptýlením
pro
cestovatele,
kteří
uvízli
na
některých
letištích.
Simulátory
golfu,
na
kterých
hráči
odpalují
golfové
míčky
do
sítí,
byly
postaveny
na
letištích
v
Denveru
a
Pittsburghu...
Podle
časopisu
Corporate
Travel
je
průměrná
cena
snídaně
ve
"slušné"
hotelové
restauraci
v
New
Yorku
17,12
dolaru.
Nejlevnější
snídaní
ve
100
posuzovaných
měst
byla
snídaně
v
El
Pasu
v
Texasu
za
5,11
dolaru.