s-1
| Tady
na
té
fotce
je
jenom
Markétka
.
|
s-2
| Někde
v
pozadí
je
i
moje
druhá
vnučka
a
vnouček
Jaromírek
,
o
kterém
jsem
už
vyprávěla
.
|
s-3
| Na
fotce
je
ale
zabrána
jenom
Markétka
.
|
s-4
| Zalíbila
se
asi
právě
proto
,
že
má
trochu
vyděšený
výraz
,
jak
se
z
počátku
bála
jak
čertíka
,
tak
Mikuláše
.
|
s-5
| Kdo
je
na
téhle
fotce
?
|
s-6
| Na
téhle
fotce
je
vnouček
Jaromírek
.
|
s-7
| Už
jsem
říkala
,
že
je
silně
slabozraký
.
|
s-8
| Jedno
oko
,
bohužel
,
nemá
vůbec
funkční
.
|
s-9
| Konkrétně
tady
si
prohlíží
plastickou
mapu
,
ze
které
jsme
se
učili
zeměpis
ještě
tehdy
,
když
chodil
do
základní
školy
na
první
stupeň
.
|
s-10
| Osahává
si
prstíčkem
pohoří
,
o
kterých
jsem
mu
zřejmě
vyprávěla
.
|
s-11
| O
nich
jsme
se
učili
,
aby
si
dovedl
představit
,
jak
vypadají
hranice
naší
republiky
,
ty
pohraniční
hory
a
vyvýšeniny
.
|
s-12
| Taky
aby
poznal
,
jaká
je
výška
těch
hor
a
zase
naopak
,
aby
poznal
,
prolákliny
,
nížiny
a
aby
dostal
takový
hmatový
cit
.
|
s-13
| Takže
si
prohlíží
plastickou
mapu
.
|
s-14
| Vedle
něj
potom
na
stole
leží
vesmírná
loď
Enterprise
,
kterou
miloval
.
|
s-15
| Dostal
ji
k
Ježíšku
.
|
s-16
| Hodně
si
s
ní
vyhrál
,
protože
se
rád
zabýval
příběhy
science
fiction
,
které
jsme
mu
vyprávěli
.
|
s-17
| Byla
to
jeho
nejmilejší
hračka
.
|
s-18
| Za
ním
jsou
některé
obrázky
,
které
sám
nakreslil
.
|
s-19
| Docela
dobře
se
u
něj
rozvíjelo
i
výtvarné
nadání
.
|
s-20
| Chodil
do
výtvarného
kroužku
,
kde
ho
velice
obětavá
paní
učitelka
,
která
se
dovedla
vcítit
v
jeho
pocit
,
že
nevidí
nebo
jen
částečně
vidí
,
dovedla
přivést
k
docela
hezkým
výtvarným
projevům
.
|
s-21
| Jeden
obrázek
,
který
nakreslil
,
měl
i
na
výstavě
.
|
s-22
| Rodiče
na
to
byli
pyšní
,
zarámovali
si
ho
a
stále
ho
mají
doma
vystavený
.
|
s-23
| Není
to
ale
tento
,
který
je
znázorněn
zrovna
tady
.
|
s-24
| Obrázek
,
o
kterém
hovořím
,
tam
není
vidět
.
|
s-25
| Rozumím
.
|
s-26
| Chtěla
jsem
ale
jenom
říct
,
že
byl
i
výtvarně
nadaný
a
že
se
svým
výtvarným
projevem
docela
hezky
představil
i
na
některých
soutěžích
.
|
s-27
| Rád
a
taky
velice
hezky
recitoval
.
|
s-28
| V
mnohých
recitačních
soutěžích
získal
hezké
umístění
.
|
s-29
| Dostával
za
to
i
diplomy
a
lecjaké
odměny
.
|
s-30
| Povzbuzovalo
ho
to
a
podněcovalo
trochu
jeho
sebevědomí
,
aby
se
tím
hendikepem
,
který
od
narození
má
,
necítil
tak
odstrčen
.
|
s-31
| Rozumím
.
|
s-32
| Co
má
vlastně
za
oční
vadu
?
|
s-33
| Má
porušenou
sítnici
.
|
s-34
| Operativně
to
odstranit
nejde
.
|
s-35
| Má
jenom
slabé
periferní
vidění
na
jednom
oku
a
druhé
oko
je
nevyvinuté
a
nefunkční
.
|
s-36
| Když
se
má
pohybovat
sám
,
pohybuje
se
za
pomoci
bílé
hole
,
aby
jeho
chůze
byla
bezpečná
.
|
s-37
| Jinak
mu
ale
pomáháme
a
všude
ho
doprovázíme
.
|
s-38
| Rodiče
se
mu
velice
věnují
a
také
mu
pomáhají
.
|
s-39
| Na
vysoké
škole
má
teď
i
asistenty
-
dívku
a
chlapce
.
|
s-40
| Pomáhají
mu
při
přemísťování
z
jedné
učebny
do
druhé
nebo
z
jedné
budovy
,
kde
se
konají
přednášky
nebo
semináře
,
do
druhé
budovy
.
|
s-41
| Jsou
velice
obětaví
,
ochotní
a
pomáhají
mu
.
|
s-42
| Musím
říct
,
že
je
to
velká
pomoc
pro
nás
i
pro
Jaromírka
samotného
.
|
s-43
| Má
těžký
úděl
.
|
s-44
| Má
těžký
úděl
,
ale
snažíme
se
mu
to
nějakým
způsobem
usnadnit
a
pomoci
mu
,
aby
se
dovedl
potom
v
životě
o
sebe
postarat
sám
a
uplatnit
se
.
|
s-45
| Rozumím
.
|
s-46
| Jak
se
učí
,
když
nemůže
číst
?
|
s-47
| Já
mu
to
předčítám
nebo
mu
to
namlouvám
na
takový
přístroj
.
|
s-48
| Ten
si
potom
propojí
s
počítačem
a
můj
hlas
poslouchá
buď
pomocí
sluchátek
,
nebo
přímo
z
počítače
.
|
s-49
| Musím
přiznat
,
že
po
technické
stránce
tomu
zase
tolik
nerozumím
,
to
nechávám
na
něj
.
|
s-50
| Pomáhám
mu
právě
tím
,
že
mu
to
namlouvám
.
|