s-1
|
Ukrajina
nebude
jaderná,
ale
žádá
garance
|
s-2
|
Boris
Tarasjuk
je
prvním
náměstkem
ministra
zahraničí
Ukrajiny
a
vedoucím
ukrajinské
delegace
na
odzbrojovacích
rozhovorech,
z
nichž
se
v
poslední
době
podstatná
část
týká
jaderných
zbraní
umístěných
na
ukrajinském
území.
|
s-3
|
V
minulých
dnech
se
účastnil
ve
Štiříně
u
Prahy
konference
středo-
a
východoevropských
představitelů
o
regionální
spolupráci.
|
s-4
|
Při
té
příležitosti
nám
poskytl
následující
rozhovor.
|
s-5
|
Zůstane
Ukrajina
jadernou
velmocí?
|
s-6
|
Ukrajina
se
může
jaderným
státem
prohlásit.
|
s-7
|
Otázkou
však
zůstává,
do
jaké
míry
je
fakticky
možné,
aby
se
jadernou
mocností
opravdu
stala.
|
s-8
|
Podle
našich
expertů
by
na
to
bylo
třeba
vyčlenit
více
než
64
miliard
dolarů.
|
s-9
|
Z
právního
hlediska
náleží
rozhodnutí
o
jaderném
nebo
bezjaderném
statusu
země
parlamentu.
|
s-10
|
Je
tu
však
i
vojenský
aspekt,
a
to,
jestli
Ukrajina
může
rozhodnutí
v
praxi
realizovat.
|
s-11
|
Dnes
je
situace
taková,
že
ani
nemáme
kontrolu
nad
jadernými
zbraněmi,
které
se
nacházejí
na
našem
území.
|
s-12
|
Ta
podléhá
velení
strategických
sil
Svazu
nezávislých
států,
a
proto
v
tuto
chvíli
nelze
Ukrajinu
pokládat
za
jadernou
mocnost.
|
s-13
|
Z
toho,
co
jsem
řekl,
je
zřejmé,
že
jestliže
bychom
se
rozhodli
stát
jadernou
zemí,
musela
by
následovat
celá
řada
kroků,
aby
se
politická
deklarace
stala
skutečností.
|
s-14
|
Bylo
by
třeba
vybudovat
velmi
složitý
systém
strategického
velení,
závody
na
výrobu
jaderných
zbraní,
které
dnes
nemáme.
|
s-15
|
Osobně
jsem
navíc
přesvědčen,
že
parlament
změnu
bezjaderného
statusu
Ukrajiny
neodhlasuje.
|
s-16
|
Proč
parlament
dosud
neratifikoval
smlouvu
SALT
1?
|
s-17
|
Ukrajinský
parlament
se
smlouvou
SALT
1
již
delší
dobu
zabývá.
|
s-18
|
S
plněním
této
dohody
je
však
spojena
celá
řada
komplikací.
|
s-19
|
Na
likvidaci
těchto
zbraní
bychom
například
potřebovali
prostředky
ve
výši
2,8
miliardy
dolarů,
které
nemáme.
|
s-20
|
Není
možné
ponechat
likvidaci
těchto
zbraní
Rusku?
|
s-21
|
V
ruských
zařízeních
je
možné
likvidovat
bojové
hlavice
raket,
ale
už
dnes
jsou
kapacity
těchto
závodů
přetíženy.
|
s-22
|
Kromě
toho
je
tu
i
problém
kompenzace
za
uran
obsažený
v
hlavicích,
za
který
žádáme
jako
náhradu
buď
finanční
prostředky,
nebo
palivo
do
našich
jaderných
elektráren.
|
s-23
|
A
o
tom
se
nám
s
Ruskem
dohodnout
nedaří.
|
s-24
|
Neméně
důležitou
otázkou
jsou
však
bezpečnostní
garance.
|
s-25
|
Ukrajina
se
chystá
zlikvidovat
dnes
nejúčinnější
druh
zbraní,
a
proto
má
právo
se
ptát,
jak
bude
do
budoucna
garantována
její
bezpečnost.
|
s-26
|
V
Rusku
vznikají
v
poslední
době
protiukrajinské
nálady
a
Moskva
vznáší
vůči
nám
územní
nároky.
|
s-27
|
Rumunský
parlament
vznesl
požadavky
na
ukrajinskou
oblast
severní
Bukoviny.
|
s-28
|
To
jsou
velmi
reálné
hrozby.
|
s-29
|
V
současnosti
vedeme
intenzívní
rozhovory
se
stálými
členy
Rady
bezpečnosti,
kteří
jsou
zároveň
jadernými
mocnostmi
a
v
podstatě
jsme
dospěli
k
dohodě,
podle
níž
se
tyto
země
zavazují,
že
z
jejich
strany
nebude
Ukrajina
napadena
ani
jadernými
zbraněmi,
ani
konvenčními
silami,
a
dostali
jsme
garance
územní
celistvosti.
|
s-30
|
Také
nám
jde
o
to,
aby
tyto
sliby
byly
Ukrajině
dány
ne
formou
nějakého
nezávazného
prohlášení,
ale
aby
to
byl
plnoprávný
mezinárodně
platný
a
závazný
dokument.
|
s-31
|
Znamená
to,
že
jste
dostali
bezpečnostní
garance
i
od
Ruska?
|
s-32
|
Ano,
garance,
které
jsme
od
Moskvy
dostali,
nás
z
velké
části
uspokojují.
|
s-33
|
Nemáte
ale
strach
ze
změny
politického
kursu
Moskvy?
|
s-34
|
Minulý
pátek
například
ruský
parlament
vyhlásil
ukrajinské
město
Sevastopol
a
okolí
za
teritorium
Ruska.
|
s-35
|
Usnesení
ruského
parlamentu
týkající
se
Sevastopolu
je
akt,
který
odporuje
všem
normám
mezinárodního
práva.
|
s-36
|
Nejde
jen
o
nás.
|
s-37
|
Usnesení
představuje
hrozbu
pro
celé
mezinárodní
společenství,
protože
dnes
byly
vzneseny
územní
nároky
vůči
Ukrajině,
zítra
to
může
být
Lotyšsko,
Polsko,
nebo
i
Česká
republika.
|
s-38
|
Tady
také
jasně
vidíte,
proč
trváme
na
reálných
garancích
naší
bezpečnosti.
|