Dependency Tree

mf930713_151

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-6
Genredescription
Text typepub

Select a sentence

s-1 Ukrajina nebude jaderná, ale žádá garance
s-2 Boris Tarasjuk je prvním náměstkem ministra zahraničí Ukrajiny a vedoucím ukrajinské delegace na odzbrojovacích rozhovorech, z nichž se v poslední době podstatná část týká jaderných zbraní umístěných na ukrajinském území.
s-3 V minulých dnech se účastnil ve Štiříně u Prahy konference středo- a východoevropských představitelů o regionální spolupráci.
s-4 Při příležitosti nám poskytl následující rozhovor.
s-5 Zůstane Ukrajina jadernou velmocí?
s-6 Ukrajina se může jaderným státem prohlásit.
s-7 Otázkou však zůstává, do jaké míry je fakticky možné, aby se jadernou mocností opravdu stala.
s-8 Podle našich expertů by na to bylo třeba vyčlenit více než 64 miliard dolarů.
s-9 Z právního hlediska náleží rozhodnutí o jaderném nebo bezjaderném statusu země parlamentu.
s-10 Je tu však i vojenský aspekt, a to, jestli Ukrajina může rozhodnutí v praxi realizovat.
s-11 Dnes je situace taková, že ani nemáme kontrolu nad jadernými zbraněmi, které se nacházejí na našem území.
s-12 Ta podléhá velení strategických sil Svazu nezávislých států, a proto v tuto chvíli nelze Ukrajinu pokládat za jadernou mocnost.
s-13 Z toho, co jsem řekl, je zřejmé, že jestliže bychom se rozhodli stát jadernou zemí, musela by následovat celá řada kroků, aby se politická deklarace stala skutečností.
s-14 Bylo by třeba vybudovat velmi složitý systém strategického velení, závody na výrobu jaderných zbraní, které dnes nemáme.
s-15 Osobně jsem navíc přesvědčen, že parlament změnu bezjaderného statusu Ukrajiny neodhlasuje.
s-16 Proč parlament dosud neratifikoval smlouvu SALT 1?
s-17 Ukrajinský parlament se smlouvou SALT 1 již delší dobu zabývá.
s-18 S plněním této dohody je však spojena celá řada komplikací.
s-19 Na likvidaci těchto zbraní bychom například potřebovali prostředky ve výši 2,8 miliardy dolarů, které nemáme.
s-20 Není možné ponechat likvidaci těchto zbraní Rusku?
s-21 V ruských zařízeních je možné likvidovat bojové hlavice raket, ale dnes jsou kapacity těchto závodů přetíženy.
s-22 Kromě toho je tu i problém kompenzace za uran obsažený v hlavicích, za který žádáme jako náhradu buď finanční prostředky, nebo palivo do našich jaderných elektráren.
s-23 A o tom se nám s Ruskem dohodnout nedaří.
s-24 Neméně důležitou otázkou jsou však bezpečnostní garance.
s-25 Ukrajina se chystá zlikvidovat dnes nejúčinnější druh zbraní, a proto právo se ptát, jak bude do budoucna garantována její bezpečnost.
s-26 V Rusku vznikají v poslední době protiukrajinské nálady a Moskva vznáší vůči nám územní nároky.
s-27 Rumunský parlament vznesl požadavky na ukrajinskou oblast severní Bukoviny.
s-28 To jsou velmi reálné hrozby.
s-29 V současnosti vedeme intenzívní rozhovory se stálými členy Rady bezpečnosti, kteří jsou zároveň jadernými mocnostmi a v podstatě jsme dospěli k dohodě, podle níž se tyto země zavazují, že z jejich strany nebude Ukrajina napadena ani jadernými zbraněmi, ani konvenčními silami, a dostali jsme garance územní celistvosti.
s-30 Také nám jde o to, aby tyto sliby byly Ukrajině dány ne formou nějakého nezávazného prohlášení, ale aby to byl plnoprávný mezinárodně platný a závazný dokument.
s-31 Znamená to, že jste dostali bezpečnostní garance i od Ruska?
s-32 Ano, garance, které jsme od Moskvy dostali, nás z velké části uspokojují.
s-33 Nemáte ale strach ze změny politického kursu Moskvy?
s-34 Minulý pátek například ruský parlament vyhlásil ukrajinské město Sevastopol a okolí za teritorium Ruska.
s-35 Usnesení ruského parlamentu týkající se Sevastopolu je akt, který odporuje všem normám mezinárodního práva.
s-36 Nejde jen o nás.
s-37 Usnesení představuje hrozbu pro celé mezinárodní společenství, protože dnes byly vzneseny územní nároky vůči Ukrajině, zítra to může být Lotyšsko, Polsko, nebo i Česká republika.
s-38 Tady také jasně vidíte, proč trváme na reálných garancích naší bezpečnosti.

Text viewDownload CoNNL-U