Dependency Tree

mf930709_118

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-3
Genreessay
Text typepub

Select a sentence

s-1 Ještě jednou o regulaci mezd
s-2 Rozhodnutí vlády o znovuzavedení určité formy regulace mezd vyvolalo nemálo reakcí.
s-3 Pokusme se proto zrekapitulovat některé základní věci a tím přispět k racionálnímu, nezpolitizovanému uvažování o celém tomto problému.
s-4 Reakce některých kritiků bohužel nedoceňují některé důležité souvislosti tím, že z kontextu vytrhávají některé jednostranné jednotlivosti.
s-5 Připomeňme tedy pár výchozích postulátů.
s-6 1.
s-7 Mzdy (a mluvíme o průměrných mzdách) rostou v roce 1993 neúměrně rychle.
s-8 Neúměrně rychle nikoli vůči výši mezd v sousedních zemích, ne vůči tomu, že bychom si přáli vyšší mzdy, ne vůči tomu, že rostou jenom mzdy některé.
s-9 Mzdy rostou neúměrně vůči tomu, co ekonomika jako celek a co jednotlivé podniky (zejména!) skutečně produkují.
s-10 Vyplácíme-li více, než kolik produkujeme, nemůžeme způsobit nic jiného než inflaci.
s-11 Toto je fakt mimo jakoukoli diskusi a pokud vím, nikdo z kritiků vládní regulace ho zatím ani nezačal zpochybňovat.
s-12 2.
s-13 V liberalizované, deregulované, skutečně tržní ekonomice, založené na pevně definovaných a stabilních vlastnických vztazích a na kvalitních (tedy nemonopolních) trzích, je jakýkoli regulační zásah chybou a znamená porušení základních principů fungování takovéto společnosti.
s-14 Ani toto není nikým zpochybňováno - pouze těmi levicovými opozičními stranami, které takovou společnost a ekonomiku nechtějí.
s-15 Vtip je v tom, že v takové ekonomice není sebemenší důvod k tomu, aby mzdy začaly růst neúměrným způsobem.
s-16 Rostou-li tímto způsobem, nepůsobí některý ze základních regulačních, vlastně samoregulačních mechanismů této ekonomiky.
s-17 Podniky se nechovají racionálně, trh práce nefunguje, odbory hrají kartu monopolního účastníka tohoto trhu, stát se chová neracionálně, banka pouští příliš peněz do ekonomiky, atd. atd.
s-18 Pak vzniká základní otázka - čekat, se všechny tyto věci usadí, smířit se s existencí inflační spirály, věřit v dlouhodobé prosazení se všeobecné racionality, nebo v tomto přechodném období jistý regulační prvek zvnějšku doplnit?
s-19 Vláda dlouho váhala, a protože se inflace (spolu s drtivou většinou našich občanů) bojí, zvolila toto dočasné řešení.
s-20 Inflace se bojí zejména proto, že ji umí zastavit jedině razantním zásahem do rozpočtové a měnové politiky, zásahem, který působí směrem k poklesu výroby a k vzestupu nezaměstnanosti.
s-21 A to dělat nechce.
s-22 Nyní pár slov ke zvolenému regulačnímu vzorci a k objasnění toho, že není nijak přísný a diskriminační.
s-23 Necitlivým zásahem by bylo, kdybychom řekli, že daňově "trestáme" každého, kdo zvýší mzdy v roce 1993 proti roku 1992 o více než určité, pro všechny stejné procento.
s-24 To by bylo nesmyslem a vracelo by to ekonomiku zpět k falešnému sociálnímu systému minulého režimu.
s-25 Tak tomu není.
s-26 Když podnik v roce 1993 utržil za své prodané výrobky více než loni, může mzdy zvyšovat ve stejné proporci jako tržby podle vzorce
s-27 Nechápu pana Uhlíře a další odborové předáky, opravdu ne.
s-28 Podnik, který zvýší tržby třeba o 100 %, může zvýšit mzdy o 100 %!
s-29 Je to diskriminace kohokoli?
s-30 Podle mne je to pouhá obrana nás občanů, aby ten, kdo zvýší mzdy o 50 % a tržby o 10 %, dostal signál, že to dělá špatně.
s-31 Úvaha pana Kudláčka z ODA, že to jistě podniky samy dobře vědí a že je není třeba vodit za ručičku, není adekvátní.
s-32 Třeba to nevědí, třeba to některé krátkodobě nezajímá, třeba nemají sílu ubránit se v rámci kolektivního vyjednávání s odbory.
s-33 A ani to ještě není všechno.
s-34 Připusťme, že podnik nějaký jiný důvod zvýšit mzdy.
s-35 Že např. krátkodobý expanzívní program, který přinese efekt za určité období.
s-36 Proto chvíli více zvyšuje mzdy a najímá nové pracovníky.
s-37 Aby to bylo umožněno, celá naše regulace ještě jednu změkčující pojistku, která říká, že výše uvedený vzoreček začíná působit formou sankčního zdanění tehdy, rozdíl levé a pravé strany vzorečku překročí 15 %!
s-38 Čili toto patnáctiprocentní pásmo je jakýmsi pásmem "beztrestnosti" neboli pásmem neregulace.
s-39 Ve skutečnosti proto pro každý podnik platí, že
s-40 Nevím, jestli všichni kritikové toto všechno doceňují.
s-41 Ne-li, bylo by dobré, aby vystupovali proti této argumentaci a vysvětlení, a ne pouze na základě aprioristických, vládu vždy a za každou cenu kritizujících předsudků.

Text viewDownload CoNNL-U