Dependency Tree

mf930709_052

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsetdtest
Genreperson_interv
Text typepub

Select a sentence

s-1 Předvést moderní umění je vzrušující úkol
s-2 PŘEDSTAVUJE SE JIŘÍ ŠEVČÍK, NOVÝ ŘEDITEL SBÍRKY MODERNÍHO UMĚNÍ NÁRODNÍ GALERIE
s-3 Jiří Ševčík se stal ředitelem sbírky moderního umění Národní galerie, která bude umístěna ve Veletržním paláci, jehož rekonstrukce se však roky vleče.
s-4 Čím zejména se budete nyní zabývat?
s-5 "Stavba se musí především dovést do konce a teď je jasné, že s řadou kompromisů.
s-6 Další věcí bude otázka provozu samotného paláce, to jest pronajmutí části prostor partnerovi, který by nerušil provoz galerie a poskytl prostředky na její fungování.
s-7 Je třeba vytvořit tým, který by vzal za svou příležitost téměř po padesáti letech předvést české moderní umění veřejnosti."
s-8 Kdy vidíte reálný termín otevření Veletržního paláce?
s-9 "Konkrétní datum zatím říci nemohu.
s-10 Ale jedna věc je jistá - palác bude stavebně předáván letos na podzim.
s-11 Pak musí nastat zkušební provoz, mezitím je třeba pořídit řadu věcí, bez nichž nemůže existovat jako galerie - jde o radikální konstruktivistickou stavbu vlastně beze stěn."
s-12 Provoz tak obrovské budovy přijde ročně na desítky milionů korun.
s-13 Máte představu o poměru mezi jednotlivými zdroji, z nichž se bude čerpat?
s-14 "Jako ideální mi připadá, kdyby se vlastní provoz Veletržního paláce jako prestižního stánku kultury hradil z dotací státu, výstavy a další činnost ze zisků ze sponzorství.
s-15 Tedy poměr přibližně jedna ku jedné."
s-16 Jakou plochu budou zabírat stálé expozice a klasicky pojímané výstavní prostory?
s-17 "Ve dvou patrech bude vystaveno moderní české umění od 90. letech minulého století do současnosti.
s-18 Preferuji širší předvedení s mnoha vnitřními souvislostmi, protože nám chybějí kritéria pro hodnocení současné české výtvarné kultury.
s-19 Teprve po letech bude možné uvažovat o tom, jestli budeme představovat jenom vrcholná díla.
s-20 Pokládám za vzrušující úkol právě předvedení českého poválečného umění ve větší šíři, protože spory, které se vedou mezi generacemi o tvorbě 60. 80. let, se uvolní a napětí opadne tehdy, když se vše ukáže v náležitých proporcích.
s-21 Další poschodí by mělo být věnováno modernímu evropskému a světovému umění, čtvrté proměnlivým výstavám.
s-22 K tomu přistupuje rozlehlá centrální dvorana a osm pater malé dvorany, kde by našla místo sbírka architektury, designu a uměleckého řemesla.
s-23 Pro ilustraci: každé typické podlaží kolem tří tisíc metrů čtverečních, ochozy malé dvorany asi devět set."
s-24 Kam zařadíte Kramářovu sbírku?
s-25 "Jako skvost by měla být prezentována samostatně s dobrým katalogem a měla by se stát magnetem pro Veletržní palác."
s-26 Na nové přírůstky se z rozpočtu Národní galerie vyčleňuje z hlediska světových i domácích cen směšná částka.
s-27 Jak se s tím chcete vyrovnat?
s-28 "Zaplnit mezery ve sbírce moderního světového a evropského umění kvůli tomu není možné.
s-29 I kdyby se uskutečnil velkorysý nákup, nezískáme nic, co by nebylo vystaveno jinde ve světě.
s-30 Měli bychom se znovu pokusit - jak to kdysi činil právě Vincenc Kramář - získávat současné umění, abychom jednou měli autentický soubor naší doby.
s-31 Uvažuje se také, že by řada předních světových umělců byla ochotna k vytvoření nadace pro pražskou sbírku moderního umění - Praha je nyní značně prestižní město -, přičemž jejich díla by byla náležitě prezentována.
s-32 Podnikl jsem před rokem první kroky a bylo mi to přislíbeno."
s-33 Připravil jste řadu výstav, které díky vyhraněnosti byly hodně kontroverzní.
s-34 Míníte v nich pokračovat i nyní?
s-35 "Výstavy vznikaly v kontextu, kdy bylo třeba vyhranit pohled a formulovat určitý názor.
s-36 Jestliže chcete polarizovat současnou výtvarnou scénu, je to nezbytné.
s-37 role ve Veletržním paláci bude odlišná, musím řešit globálnější otázky, problém celé doby, nikoliv jen menších, třebaže avantgardních skupin.
s-38 Kdybych byl specialistou na gotiku a stál v čele sbírky starého umění, také bych nemohl pominout manýrismus či baroko."
s-39 Ve výtvarných kuloárech se hovoří o vašem spojením s Milanem Knížákem: máte mu prý potom, co ovládl Akademii, udělat cestu k ovládnutí Veletržního paláce?
s-40 "Pokládám to za kuloárové, neopodstatněné řeči.
s-41 Obvinění z účelového spojení k postům či k manipulaci s výtvarnou kulturou odmítám.
s-42 Posty navíc nejsou pod penzí."

Text viewDownload CoNNL-U