Dependency Tree

mf920925_097

ProjectPDT
Genredescription

Select a sentence

s-1 Kdo může za rozpad Československa?
s-2 přečetli jsme
s-3 Kdo může za rozpad Československa?
s-4 Pohled na vývoj událostí v Československu vede k závěru, že zatímco slovenský ministerský předseda Vladimír Mečiar rozpad Československa vyprovokoval, odpovědnost za zánik federace nesou český premiér Václav Klaus a bývalý prezident Václav Havel.
s-5 Většina Čechů a Slováků je z rozpadu federace na dva státy smutná, protože byli hrdí na Československo, ze kterého vytvořili nejlepší demokracii východní Evropy.
s-6 Veřejnost si uvědomila, jak nebezpečnou a ďábelskou hru oba ambiciózní a vůči sobě nepřátelští ministerští předsedové hrají, když Vladimír Mečiar navrhl konfederaci s mezinárodně- právní subjektivitou pro Slovensko.
s-7 V. Klaus s buldočí vytrvalostí trval na jednom státě a jedné subjektivitě.
s-8 V. Mečiar, který si uvědomuje hospodářskou slabost Slovenska, začal naznačovat ústup z extrémních postojů v přesvědčení, že mu V. Klaus nabídne rozsáhlé ústupky, aby zachoval federaci.
s-9 V. Mečiar nepochopil skutečné záměry V. Klause a zjistil, že je v úzkých, když český premiér potvrdil, že je připraven souhlasit s nezávislostí Slovenska.
s-10 V. Mečiar si pozdě uvědomil, že se přepočítal a že V. Klausovi ve skutečnosti jde o českou nezávislost, kterou nezbytně potřebuje, aby mohl pokračovat ve svých reformách bez vměšování bývalého komunisty Vladimíra Mečiara, jenž vzhledem k vysoké nezaměstnanosti na Slovensku a levicovému zaměření hlavních politických stran musí sledovat více socialistické přístupy.
s-11 Premiér Klaus tedy dostal to, co chtěl.
s-12 Jediným východiskem pro V. Mečiara bylo kapitulovat - tedy přijmout rozdělení státu.
s-13 Proč je však vinen i Václav Havel?
s-14 Čeští a slovenští disidenti po sametové revoluci měli dvě různé organizace a neučinili nic, aby vytvořili politickou základnu pro jednotné Československo.
s-15 V. Havel ani nikdo jiný si neuvědomil, že by to mohlo ohrozit novou demokracii.
s-16 Když koncem roku 1991 bývalý prezident pochopil, že země míří k rozpadu, předložil pět ústavních návrhů, z nichž jeden umožňoval vyhlásit referendum.
s-17 Neudělal však nic, aby své návrhy prosadil, a tak byly v parlamentu poraženy.
s-18 Buď naivně spoléhal na svůj politický vliv, nebo se mu nedostávalo rozhodnosti.
s-19 Přestože nebyl účastníkem posledních jednání, lze říci, že prokázal nedostatek politického důvtipu, soudí po svém návratu z ČSFR vědecký pracovník washingtonského Brookingsova ústavu Henry Brandon.
s-20 24. 10. 1992, THE NEW YORK TIMES

Text viewDownload CoNNL-U