s-1
|
Ratifikační
referendum
ano
MILAN
ČIČ
(HZDS):
MŮŽE
NASTAT
PROCES,
KTERÝ
NIKDO
ÚSTAVNĚ
NEZVLÁDNE
|
s-2
|
Jako
místopředseda
federální
vlády
jste
odůvodňoval
návrh
zákona
o
způsobech
zániku
federace
prakticky
ve
všech
parlamentních
výborech.
|
s-3
|
Znáte
tedy
i
postoje
a
argumenty
jednotlivých
politických
uskupení.
|
s-4
|
Jakou
dávate
zákonu
naději?
|
s-5
|
"Podle
diskuse,
která
zazněla
v
jednotlivých
výborech,
to
vypadalo
velmi
problematicky.
|
s-6
|
Ale
nakonec,
po
vysvětlení
některých
problémů,
i
v
těch
výborech,
kde
se
návrh
zdál
být
úplně
neprůchodný,
byl
odhlasován.
|
s-7
|
Ve
výborech
se
ovšem
hlasuje
nadpoloviční
většinou,
ve
sněmovnách
pak
návrh
tohoto
ústavního
zákona
potřebuje
třípětinový
souhlas,
který
ovšem
vládní
strany
nemají.
|
s-8
|
"Stále
si
myslím,
že
všem
poslancům,
až
na
výjimky,
bude
záležet
na
tom,
aby
se
zabezpečil
eventuální
zánik
federace
ústavním
způsobem.
|
s-9
|
Nám
mimořádně
záleží
na
tom,
aby
se
nedramatizovala
situace,
aby
se
nerozvíjely
právní
teorie,
které
bazírují
výlučně
na
referendu."
|
s-10
|
Musíte
ovšem
počítat
i
s
tím,
že
parlament
návrh
zákona
neschválí.
|
s-11
|
"Bylo
by
to
na
škodu
věci.
|
s-12
|
Vystavujeme
se
nebezpečí,
že
může
dojít
ke
kolapsu
samotného
FS,
k
určité
krizi,
která
povede
eventuálně
i
ke
krizi
vládní.
|
s-13
|
Potom
může
nastat
takový
proces,
který
už
nikdo
ústavně
nezvládne."
|
s-14
|
Co
by
pak
následovalo?
|
s-15
|
"Obával
bych
se
dalšího
vývoje."
|
s-16
|
Vy
osobně
však
předpokládáte
rozpuštění
federace
spíše
dohodou
národních
rad
než
prostřednictvím
FS.
|
s-17
|
"Považuji
to
za
nejschůdnější
cestu.
|
s-18
|
Samotné
referendum
je
problematické
z
více
důvodů.
|
s-19
|
Na
druhé
straně
je
oprávněným
požadavkem,
aby
byl
novelizován
ústavní
zákon
o
referendu.
|
s-20
|
Kromě
jiného
i
proto,
že
ústavní
zákon
o
způsobech
zániku
federace
upravuje
rozdělení
federace
referendem
jako
jednu
ze
čtyř
možností.
|
s-21
|
A
stávající
zákon
o
referendu
hovoří
o
rozdělení
federace
'jen'
na
základě
výsledků
referenda."
|
s-22
|
Nicméně
dohoda
národních
rad
není
právně
vůbec
specifikována.
|
s-23
|
To
by
si
upravily
národní
rady
samy?
|
s-24
|
"Není
jednoduché
nyní
formulovat
všechny
procedurální
náležitosti
pro
národní
rady.
|
s-25
|
Zřejmě
by
se
jednalo
o
těchto
věcech
i
politicky
.
|
s-26
|
Národní
rady
by
mohly
potom
přijmout
svá
právně
legitimní
kritéria
pro
uzavření
takové
dohody."
|
s-27
|
Ve
výborech
však
někteří
poslanci
upozorňovali,
že
zákon
o
způsobech
zániku
federace
je
nadbytečný,
když
slovenská
ústava
v
článku
7
praví,
že
Slovensko
může
vystoupit
ze
státního
svazku,
a
toto
právo
nelze
omezit.
|
s-28
|
"Návrh
zákona
o
způsobech
zániku
nijak
právo
Slovenska
vystoupit
ze
svazku
neomezuje.
|
s-29
|
Taková
interpretace
zmíněného
článku
ústavy
není
pravdivá,
protože
se
vztahuje
pouze
na
vystoupení
Slovenské
republiky
ze
svazku.
|
s-30
|
Slovensko
však
z
federace
nevystupuje."
|
s-31
|
Pokud
by
tedy
byla
uzavřena
dohoda
národních
rad,
podporoval
byste
myšlenku
ratifikačního
referenda?
|
s-32
|
"Samozřejmě."
|
s-33
|
A
pokud
by
občané
v
takovém
referendu
řekli
"ne",
domníváte
se,
že
lze
proces
rozpadu
federace
obrátit
zpět
ke
konstituci
nějakého
společného
svazku?
|
s-34
|
"Nešlo
by
o
zpětný
proces,
protože
platnost
dohody
by
byla
podmíněna
právě
ratifikací
referendem."
|
s-35
|
Nyní
by
však
měl
být
schválen
nový
kompetenční
zákon,
který
opět
zeslabuje
federaci
a
posiluje
republiky.
|
s-36
|
To
znamená,
že
po
nepřijetí
dohody
národních
rad
referendem
by
republiky
existovaly
v
nějaké
volnější
federaci?
|
s-37
|
"HZDS
předkládalo
návrh
na
konfederaci.
|
s-38
|
Samozřejmě
konfederaci
úplně
nového
typu,
ne
tak,
jak
je
známá
z
historie
a
z
dějin
státu
a
práva.
|
s-39
|
Prosazujeme
formu
spolužití,
které
by
respektovalo
suverenitu
republik
i
v
mezinárodněprávních
vztazích,
s
tím,
že
chceme
současně
kooperovat,
spolužít
s
ČR
v
podobě,
kterou
si
dohodneme.
|
s-40
|
Nevidím
důvod,
aby
například
nebyla
celní
unie
mezi
těmito
dvěma
republikami,
aby
tu
nebyla
měnová
unie.
|
s-41
|
Bohužel,
někteří
čeští
politici
hovoří
sice
o
unii,
ale
má
to
být
nějaká
prapodivná
unie,
protože
se
předpokládá
znovu,
že
by
celnice
existovaly
mezi
hranicemi
jedné
a
druhé
republiky."
|
s-42
|
Existují
ale
obavy,
že
po
přijetí
kompetenční
novely
se
federace
zbaví
řady
nezbytných
pravomocí
a
nastoupený
proces
dělení
ČSFR
se
zastaví
na
jakémsi
státu-nestátu,
protože
FS
poté
neodhlasuje
zákon
o
způsobech
zániku.
|
s-43
|
"Kompeteční
novela
na
věci
nic
nemění.
|
s-44
|
Naznačené
obavy
nejsou
opodstatněné."
|
s-45
|
Ptala
se
JANA
BENDOVÁ
|
s-46
|
FOTO:
MAFA
-
|
s-47
|
HERBERT
SLAVÍK
|