Dependency Tree

lnd94103_088

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-3
Genredescription
Text typeinf

Select a sentence

s-1 Zakřiknutý zemědělec nemá šanci
s-2 Švýcarští farmáři se učí být obchodníky i reklamními manažery
s-3 Konec podtitulku
s-4 Synek ze statku musí získat sebevědomí.
s-5 Zakřiknutý zemědělec, který se mlčenlivě stará jen o svou práci na farmě, nebude mít zřejmě v budoucnosti šanci úspěšně hospodařit.
s-6 Rolník musí vědět, jak si zákazníka získat.
s-7 Musí ovládat umění nabízet své výrobky přímo ze dvora třeba turistovi, který projde okolo.
s-8 Kvalita zemědělských produktů sama o sobě nestačí.
s-9 Statkáři a farmáři se brzy neobejdou bez vlastní reklamy, bez nápadité vedlejší činnosti.
s-10 Ivana Kněžínková "Tohle všechno se snažíme naše studenty naučit," vysvětloval nám Carl Brandenburger, který působí na zemědělské škole Plantahof ve švýcarském kantonu Graubünden.
s-11 Není divu, že škola si určila takový cíl.
s-12 Donedávna neměla o studenty nouzi, především to byli synové ze statků a farem, které sem posílali jejich tátové, aby jejich potomci posbírali nějaké vědomosti, než převezmou rodinný majetek a začnou na něm sami hospodařit.
s-13 Teď však děti zemědělců přestávají mít zájem následovat své rodiče, v práci na statku nevidí svou budoucnost.
s-14 Švýcaři jsou sice stále ještě hrdí na své zemědělství, které bylo doposud chráněno například dovozními bariérami, ale problémy, jež trápí jejich kolegy v okolních státech, doléhají i sem.
s-15 Ohrožené rodinné tradice "V současnosti je v našem kantonu 3000 rolníků, ale jejich děti se o studium na naší škole příliš nezajímají.
s-16 V současnosti máme z kantonu Graubunden jen 45 studentů.
s-17 Dalších 60 je z dalších kantonů.
s-18 Zemědělské farmy se budou muset redukovat nebo ti, kteří v nich budou pracovat, musejí přijít odjinud.
s-19 Rodinné tradice začínají mít povážlivé trhliny," domnívá se Carl Brandenburger.
s-20 Škola poskytuje základní zemědělské vzdělání.
s-21 Po dobu dvou let v době sezonních prací ji navštěvují synkové ze statků jednou týdně, v dalších dnech pomáhají otci na farmě.
s-22 Od konce října do konce března absolvují zimní semestr spojený s pobytem ve školním internátu.
s-23 Vedle povinných odborných a všeobecných předmětů si mohou vybrat i mezi volitelnými, například chov koní, pěstování bobulovin nebo třeba biozemědělství, jež využívá pouze ekologické postupy.
s-24 Velký význam se tu přisuzuje praxi v přilehlém školním zemědělském podniku.
s-25 Zajímavou novinkou, která sleduje cíl, o němž jsme hovořili na začátku, je projekt Zemědělství a turismus.
s-26 Studenti se učí, jak navazovat kontakt s turisty, kteří přijdou do jejich kraje, učí se prodávat mléko a mléčné výrobky přímo ze dvora.
s-27 Zákazníka by přitom měl zemědělec seznámit také s tím, jak se na farmě pracuje, jaká jsou v chována zvířata, co se na jejích pozemcích pěstuje atd.
s-28 Studenti i jejich rodiče byli na začátku k projektu skeptičtí, ale po jeho vyhodnocení se ukázalo, že přinesl dobré výsledky.
s-29 Otcové v učebnách místo synů Jeden týden v zimním semestru je věnován osvědčené výměně.
s-30 Do učeben zasednou otcové místo svých synů, kteří odjedou domů a starají se o statek.
s-31 "Musejí si se vším sami poradit, třeba i se vzteklým býkem.
s-32 Taková praxe je k nezaplacení.
s-33 Tátové si zase ve škole poslechnou na vlastní uši, co učíme jejich syny.
s-34 Jeden den je věnován diskusi starších s mladými.
s-35 Děti těchto otců však na nebývají, musejí doma dojit," dodává Carl Branderburger.
s-36 Základní zemědělská výuka je zdarma.
s-37 Ubytování a stravu si studenti platí.
s-38 Mzdy učitelů jsou z 35 procent hrazeny z federálního rozpočtu, zbývající část doplácí kanton.
s-39 Zdrojem zisku pro školu jsou zimní kurzy pro starší rolníky, od několikadenních po semestrální.
s-40 Zatím je o stále velký zájem, okamžitě po vyhlášení jsou obsazené.
s-41 Zaměřují se například na organizaci cestovního ruchu, provoz horské dráhy, výrobu sýrů různými technologiemi, biozemědělství, zacházení s koňmi.
s-42 V kurzu pro zelináře přednáší i specialista na reklamu.
s-43 Nechybí ani kurz pro ty, kteří se chtějí podílet na správě obce.
s-44 Je důležité, aby byli schopni zastávat funkce v tržních strukturách, například v družstvech, která si farmáři zakládají.
s-45 Místo výuky poradenství?
s-46 Na poradenství a vzdělávání dospělých rolníků se stále více soustřeďují i ostatní zemědělské školy, které existují ve všech kantonech a které se také začínají potýkat s úbytkem uchazečů o studium.
s-47 V curyšském kantonu musela být jedna z pěti zemědělských škol pro nedostatek studentů uzavřena, v dalších jsou rušeny některé učební obory.
s-48 Zájem, který projevují rolníci o zmíněné kurzy, potvrzuje, že hledají cesty, jak předejít problémům, jež se rýsují i ve švýcarském zemědělství.
s-49 Na tuto cestu jsou nasměrováváni i studenti.
s-50 A monitory umístěné na chodbách školy Plantahof neustále nabízejí informace o aktuální meteorologické situaci v různých částech světa.
s-51 To prý aby si všichni uvědomili svou souvislost s přírodou celé planety a nepřemýšleli o všem jen z úzkého regionálního pohledu.

Text viewDownload CoNNL-U