s-1
|
Dnešní
Německo:
víme
-
nevíme
|
s-2
|
Z
českého
tisku
se
čtenář
o
současném
Německu
dovídá
velice
málo
|
s-3
|
Václav
Bělohradský
|
s-4
|
Z
reakce
Jaroslava
Šonky
na
mé
(redakčním
krácením
trochu
zkomolené)
poslední
slovo
"Fuhrersgeburtstag"
chci
komentovat
tři
tvrzení:
(1)
"V
Německu
je
dvojí
státní
občanství
v
podstatě
možné.
|
s-5
|
Je
však
omezeno
tím,
že
udělení
se
váže
na
ztrátu
či
odevzdání
občanství
předchozího.
|
s-6
|
(2)
Německu
by
se
hromadným
vstupem
Turků
do
státního
svazku
ulevilo.
|
s-7
|
Zamezilo
by
se
totiž
další
diskusi
o
dvojím
občanství
a
snížily
se
počty
cizinců
ve
statistikách.
|
s-8
|
(3)
R.
Zitelmann
opravdu
je
revizionista
historických
interpretací.
|
s-9
|
Ale
jeho
stanoviska
nepopírají
hrůzy
války,
holocaustu
ani
částečnou
vinu
Německa
na
válce...
|
s-10
|
Odkud
však
víme
o
tomto
názorovém
trendu
a
jeho
důsledcích?
|
s-11
|
Je
to
historická
diskuse
v
Německu
samém
-
Historikerstreit
-
co
nás
na
ně
upozornilo."
|
s-12
|
K
první
citaci
lze
dodat
jen
málo.
|
s-13
|
Dokazuje,
že
duch
rádia
Jerevan
stále
žije:
Dvojženství
je
v
podstatě
možné,
ale
je
omezeno
tím,
že
se
musíte
s
první
ženou
rozvést.
|
s-14
|
Druhá
věta
je
prosáklá
jakýmsi
implicitním
rasismem.
|
s-15
|
Proč
by
se
mělo
zamezit
diskusím
o
dvojím
občanství?
|
s-16
|
Nejsou
snad
diskuse
vždy
pozitivní?
|
s-17
|
Proč
by
se
měl
snížit
počet
cizinců
ve
statistikách?
|
s-18
|
Cizinci
podstatně
přispěli
k
německému
hospodářskému
a
kulturnímu
vývoji,
proč
jejich
počet
naopak
ve
statistikách
nezdůrazňovat
a
tím
veřejně
uznat
jejich
zásluhy
o
německou
hospodářskou
a
politickou
demokracii?
|
s-19
|
Nesvědčí
výrazy
"ulevit
Německu,
zamezit
diskusím,
snížit
počet
cizinců
ve
statistikách"
o
podvědomé
nechuti
k
cizincům?
|
s-20
|
Svět
se
skutečně
dozvěděl
o
tom,
že
v
Německu
jsou
revizionistické
tendence
vykládat
praktiky
nacismu
jako
odpověď
na
bolševismus
a
odcizující
tendence
kapitalismu
z
kritické
reakce
lidí
jako
Habermas
nebo
Lepenis.
|
s-21
|
Je
ovšem
důležité
připomenout,
že
z
českého
tisku
se
o
nich
čtenář
nic
nedozvěděl.
|
s-22
|
V
rozhovoru
s
A.
Kralim
například
Nolte
znovu
zdůrazňuje,
že
role
sjednoceného
Německa
je
v
obraně
přirozené
identity
národa
proti
západní
kapitalistické
americké
planetární
civilizaci.
|
s-23
|
O
velkém
politickém
ohlasu
těchto
tezí
nás
také
nikdo
neinformuje.
|
s-24
|
V
mnoha
evropských
časopisech
probíhají
podobné
diskuse,
proč
o
nich
nic
nevíme,
jak
nám
J.
Šonka
vyčítá.
|
s-25
|
Protože
o
nich
on,
jako
specialista
na
Německo,
nic
nepíše.
|
s-26
|
Německem
otřáslo
několik
skandálů,
například
bankrot
miliardáře
J.
Schneidera
nebo
nedávná
diskuse
o
bavorském
prolnutí
ekonomie
a
politiky.
|
s-27
|
Z
Čech
není
totiž
do
Německa
vůbec
vidět,
vše
je
zastřeno
sudetskou
mlhou
a
hustým
kouřem
minulosti.
|
s-28
|
Například
časopis
Economist
věnuje
velkou
studii
stále
evidentnější
krizi
německého
modelu
kapitalismu,
který
je
založen
na
velkých
kolektivních
smlouvách,
moci
bank
a
byrokracii
-
je
to
kapitalismus
bez
trhu.
|
s-29
|
Corriere
della
Sera
z
8.
3.
přináší
pod
titulkem
Šok
v
Německu
rozsáhlou
zprávu
o
výsledcích
sociologického
výzkumu,
který
ukázal,
že
22
%
Němců
by
nechtělo
mít
Žida
za
souseda,
56
%
už
nechce
nic
slyšet
o
holocaustu
a
téměř
polovina
je
přesvědčena,
že
rasismus
v
Německu
roste.
|
s-30
|
Říci,
že
potenciální
koalice
kolem
odmítání
západní
civilizace
ve
prospěch
organického
pojetí
státu
nemá
v
Německu
hluboké
kořeny,
ukazuje
na
naprostou
neznalost
rozhodujících
motivů
německé
filozofie,
která
čerpala
svou
naléhavost
a
svůj
světový
vliv
právě
z
radikální
a
filozoficky
přesvědčující
legitimizace
boje
kultury
(organické,
lidové,
duchovní,
autentické)
proti
civilizaci
(západní,
mechanické,
materialistické,
neautentické)
jako
ústřední
události
moderní
doby.
|
s-31
|
Představa,
že
tento
hluboký
motiv
je
zcela
zasut
pod
poválečnou
převýchovou
Němců,
podceňuje
roli
kultury
jako
dlouhodobého
faktoru
v
politice.
|
s-32
|
Vyčítám
lidem,
kteří
by
nám
měli
Německo
přiblížit,
a
mezi
ně
patří
právě
J.
Šonka,
že
nám
zamlčují
to,
co
hýbe
německým
veřejným
míněním.
|
s-33
|
Proč
jako
dopisovatel
těchto
novin
neinformuje
o
"svobodných
a
širokých
diskusích",
které
probíhají
ve
sjednoceném
Německu,
místo
aby
vystupoval
mechanicky
na
obranu
klidného
povrchu
života
u
našich
sousedů.
|