Dependency Tree

ln95049_133

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-7
Genredescription
Text typepub

Select a sentence

s-1 Děti jako dělová koule
s-2 Sedačky pro nezletilé nejsou u nás povinné, ale přesto potřebné
s-3 Nejohroženějšími bytostmi v silniční dopravě jsou děti.
s-4 Ročně jich je při autonehodách v Evropě zraněno 80 000, z toho tisíc zemře.
s-5 Bilance o to smutnější, že mnoho dětí mohlo být ušetřeno bolesti a velký počet nemusel zahynout.
s-6 Stačilo, aby byly připoutány.
s-7 Náraz při rychlosti 30 km/h odpovídá pádu z prvního patra a při padesátikilometrové rychlosti z desetimetrové výšky.
s-8 Vézt malé dítě bez sedačky, případně větší bez připoutání, to je stejné, jako nechat je hrát na balkónu bez zábradlí.
s-9 V případě nehody dítě stojící či sedící na oblíbeném místě mezi zadními sedadly je jako dělová koule vystřeleno skrz přední sklo před vozidlo.
s-10 Ve vyspělých evropských zemích je v pravidlech silničního provozu předepsáno, že každé dítě musí být upoutáno některým schváleným zadržovacím zařízením.
s-11 Ty se liší podle věku dítěte.
s-12 Pro děti do čtyř let jsou vzhledem k relativně větší váze hlavy a menší odolnosti krku nejvhodnější sedačky zády ke směru jízdy.
s-13 Pro větší děti jsou zase potřebné speciální podložky.
s-14 Normální bezpečnostní pás totiž dítě pod 12 - 13 let mnohdy neuchrání.
s-15 Vzhledem k neukončenému vývoji pánve pás po nárazu tendenci posunout se vzhůru a po zaříznutí do břicha následují poranění jater, sleziny i střev.
s-16 Řešením není jen koupě sedačky pro děti a její důsledné užívání.
s-17 Odborníci upozorňují, že nezbytné je vybrat správný typ.
s-18 Nejjistější je koupit si výrobcem automobilu doporučený model.
s-19 Ten bývá totiž vyzkoušen a homologován pro vaše vozidlo.
s-20 Pro dobrou účinnost ostatních je třeba se řídit doporučením výrobců a pečlivě dodržovat i návod k použití.
s-21 U nás zatím nejsou speciální sedačky pro dítě předepsány.
s-22 Záleží tedy na pocitu odpovědnosti k vlastní dětem.
s-23 Je tu však jeden paradox: pokud si nějaký majitel pro malé dítě opatří ve Skandinávii hojně používanou a doporučovanou sedačku zády ke směru jízdy, která se montuje na místo spolujezdce vpředu, tak poruší naše předpisy.
s-24 Ty nedovolují jízdu dítěte pod 15 let na předním sedadle.
s-25 Severští odborníci mají však pro takovéto umístění miminek a batolat řadu důvodů, mezi které patří například bezproblémová komunikace řidiče (většinou matky) s dítětem.
s-26 Francouzský Renault, který se věnuje této oblasti velice důkladně, řeší kontakt řidiče s malým dítětem na zadním sedadle soustavou zrcadel!
s-27 Tato automobilka kompletní paletu sedaček pro děti všech kategorií i váhy.
s-28 Prvním úkolem je přesvědčit sebe a dát přednost koupi sedačky před různými kosmetickými vylepšeními vozu.
s-29 Druhým je donutit děti, aby se v autě připoutaly a zůstaly tak po celou dobu jízdy.
s-30 Nemělo by se také zapomínat, že zatímco u nás je tato věc otázkou dobrovolnosti, v okolních západních státech jsou sedačky pro děti předepsané a tudíž povinné i pro zahraniční návštěvníky.
s-31 Včetně českých.

Text viewDownload CoNNL-U