s-1
|
Děti
jako
dělová
koule
|
s-2
|
Sedačky
pro
nezletilé
nejsou
u
nás
povinné,
ale
přesto
potřebné
|
s-3
|
Nejohroženějšími
bytostmi
v
silniční
dopravě
jsou
děti.
|
s-4
|
Ročně
jich
je
při
autonehodách
v
Evropě
zraněno
80 000,
z
toho
tisíc
zemře.
|
s-5
|
Bilance
o
to
smutnější,
že
mnoho
dětí
mohlo
být
ušetřeno
bolesti
a
velký
počet
nemusel
zahynout.
|
s-6
|
Stačilo,
aby
byly
připoutány.
|
s-7
|
Náraz
při
rychlosti
30
km/h
odpovídá
pádu
z
prvního
patra
a
při
padesátikilometrové
rychlosti
z
desetimetrové
výšky.
|
s-8
|
Vézt
malé
dítě
bez
sedačky,
případně
větší
bez
připoutání,
to
je
stejné,
jako
nechat
je
hrát
na
balkónu
bez
zábradlí.
|
s-9
|
V
případě
nehody
dítě
stojící
či
sedící
na
oblíbeném
místě
mezi
zadními
sedadly
je
jako
dělová
koule
vystřeleno
skrz
přední
sklo
před
vozidlo.
|
s-10
|
Ve
vyspělých
evropských
zemích
je
v
pravidlech
silničního
provozu
předepsáno,
že
každé
dítě
musí
být
upoutáno
některým
schváleným
zadržovacím
zařízením.
|
s-11
|
Ty
se
liší
podle
věku
dítěte.
|
s-12
|
Pro
děti
do
čtyř
let
jsou
vzhledem
k
relativně
větší
váze
hlavy
a
menší
odolnosti
krku
nejvhodnější
sedačky
zády
ke
směru
jízdy.
|
s-13
|
Pro
větší
děti
jsou
zase
potřebné
speciální
podložky.
|
s-14
|
Normální
bezpečnostní
pás
totiž
dítě
pod
12
-
13
let
mnohdy
neuchrání.
|
s-15
|
Vzhledem
k
neukončenému
vývoji
pánve
má
pás
po
nárazu
tendenci
posunout
se
vzhůru
a
po
zaříznutí
do
břicha
následují
poranění
jater,
sleziny
i
střev.
|
s-16
|
Řešením
není
jen
koupě
sedačky
pro
děti
a
její
důsledné
užívání.
|
s-17
|
Odborníci
upozorňují,
že
nezbytné
je
vybrat
správný
typ.
|
s-18
|
Nejjistější
je
koupit
si
výrobcem
automobilu
doporučený
model.
|
s-19
|
Ten
bývá
totiž
vyzkoušen
a
homologován
pro
vaše
vozidlo.
|
s-20
|
Pro
dobrou
účinnost
ostatních
je
třeba
se
řídit
doporučením
výrobců
a
pečlivě
dodržovat
i
návod
k
použití.
|
s-21
|
U
nás
zatím
nejsou
speciální
sedačky
pro
dítě
předepsány.
|
s-22
|
Záleží
tedy
na
pocitu
odpovědnosti
k
vlastní
dětem.
|
s-23
|
Je
tu
však
jeden
paradox:
pokud
si
nějaký
majitel
pro
malé
dítě
opatří
ve
Skandinávii
hojně
používanou
a
doporučovanou
sedačku
zády
ke
směru
jízdy,
která
se
montuje
na
místo
spolujezdce
vpředu,
tak
poruší
naše
předpisy.
|
s-24
|
Ty
nedovolují
jízdu
dítěte
pod
15
let
na
předním
sedadle.
|
s-25
|
Severští
odborníci
mají
však
pro
takovéto
umístění
miminek
a
batolat
řadu
důvodů,
mezi
které
patří
například
bezproblémová
komunikace
řidiče
(většinou
matky)
s
dítětem.
|
s-26
|
Francouzský
Renault,
který
se
věnuje
této
oblasti
velice
důkladně,
řeší
kontakt
řidiče
s
malým
dítětem
na
zadním
sedadle
soustavou
zrcadel!
|
s-27
|
Tato
automobilka
má
kompletní
paletu
sedaček
pro
děti
všech
kategorií
i
váhy.
|
s-28
|
Prvním
úkolem
je
přesvědčit
sebe
a
dát
přednost
koupi
sedačky
před
různými
kosmetickými
vylepšeními
vozu.
|
s-29
|
Druhým
je
donutit
děti,
aby
se
v
autě
připoutaly
a
zůstaly
tak
po
celou
dobu
jízdy.
|
s-30
|
Nemělo
by
se
také
zapomínat,
že
zatímco
u
nás
je
tato
věc
otázkou
dobrovolnosti,
v
okolních
západních
státech
jsou
sedačky
pro
děti
předepsané
a
tudíž
povinné
i
pro
zahraniční
návštěvníky.
|
s-31
|
Včetně
českých.
|