s-1
|
Bolestivá
transformace
polského
zemědělství
|
s-2
|
Restrukturalizace
polských
soukromých
farem
bude
probíhat
pomalu
|
s-3
|
Vývozní
potenciál
není
ani
zdaleka
využit
na
sto
procent.
|
s-4
|
Do
současné
doby
se
s
takovým
rozsahem
liberalizace
agrárního
obchodu
v
rámci
zemí
CEFTA
nepočítalo.
|
s-5
|
Smlouvy
podepsané
při
této
příležitosti
před
měsícem
se
týkají
jakostních,
veterinárních
a
fytosanitárních
certifikátů
do
1.
července
1995
a
zejména
50%
snížení
cel
na
zemědělské
komodity
od
1.
ledna
1996
až
k
jejich
úplnému
odstranění
v
roce
1998.
|
s-6
|
Naším
největším
obchodním
partnerem
je
v
této
oblasti
Polsko,
podívejme
se
proto
na
jeho
zemědělský
sektor
důkladněji.
|
s-7
|
Hospodářství
se
oživuje
|
s-8
|
Náznaky
ekonomického
oživení
se
v
Polsku
projevily
již
v
letech
1992-1993.
|
s-9
|
Míra
růstu
hrubého
domácího
produktu
dosáhla
dvou
procent
a
objem
průmyslové
výroby
vzrostlo
5,2
%.
|
s-10
|
Míra
inflace
klesla
ze
70
%
v
roce
1991
na
34
%
v
roce
1993.
|
s-11
|
Podle
předběžných
čísel
lze
očekávat,
že
za
rok
1994
bude
inflace
vyčíslena
na
26
%.
|
s-12
|
Podle
údajů
polského
ministerstva
financí
pokračoval
v
roce
1994
ekonomický
růst
v
rozsahu
až
4,5
%.
|
s-13
|
V
důsledku
značného
sucha
klesla
v
roce
1992
hrubá
zemědělská
produkce
o
11,9
%,
přičemž
pokles
rostlinné
produkce
činil
20
%
a
živočišné
3,9
%.
|
s-14
|
Samotná
produkce
obilovin
dosáhla
v
roce
1992
bezmála
20
mil.
tun,
což
bylo
o
7,8
mil.
tun
méně
než
v
roce
1991.
|
s-15
|
Prudký
pokles
rostlinné
produkce
by
mohl
být
částečně
vysvětlen
výrazným
poklesem
objemu
použitých
hnojiv.
|
s-16
|
Značný
pokles
živočišné
produkce
v
letech
1992-1993
vedl
k
omezení
vývozu
a
ve
druhé
polovině
roku
1993
dokonce
ke
zvýšení
dovozu.
|
s-17
|
Úroveň
živočišné
produkce
byla
ovlivněna
nejen
nižší
ziskovostí
tohoto
odvětví
v
souvislosti
s
růstem
cen
vstupů,
ale
bylo
rovněž
zaznamenáno
snížení
poptávky
v
důsledku
poklesu
reálných
příjmů
obyvatelstva.
|
s-18
|
V
polském
zemědělství
je
zaměstnán
podstatně
vyšší
podíl
činného
obyvatelstva
než
v
západoevropských
zemích.
|
s-19
|
Tlak
vyplývající
z
rostoucí
nezaměstnanosti
ve
městských
a
venkovských
oblastech
je
jednou
z
nejvážnějších
překážek
restrukturalizace
zemědělského
sektoru
v
Polsku.
|
s-20
|
Proces
privatizace
|
s-21
|
Privatizace
státních
statků
se
ukázala
být
jedním
z
nejobtížnějších
bodů
ekonomické
reformy
v
zemědělství
a
v
potravinářském
průmyslu.
|
s-22
|
Státní
statky
převzaté
v
roce
1992
Fondem
zemědělského
majetku
byly
zadluženy
více
než
třemi
trilióny
zlotých.
|
s-23
|
Hlavním
úkolem
tohoto
fondu
založeného
v
roce
1991
byla
transformace
půdy
a
kapitálu
státních
statků
do
ekonomických
celků,
které
by
měly
efektivněji
využívat
svých
zdrojů.
|
s-24
|
Privatizace
státních
statků
navíc
probíhá
souběžně
s
obtížným
ekonomickým
vývojem
soukromých
hospodářství.
|
s-25
|
Klesá
tak
poptávka
po
půdě
a
vysoké
úrokové
sazby
ztěžují
přístup
farmářů
k
investicím.
|
s-26
|
Na
základě
těchto
faktorů
lze
v
příštích
letech
očekávat
v
restrukturalizaci
polských
soukromých
farem
jen
velmi
pomalý
pokrok,
zvláště
když
cena
vstupů
do
zemědělství
roste
mnohem
rychleji
než
cena
zemědělské
produkce.
|
s-27
|
Zemědělská
ekonomická
reforma
se
soustřeďuje
zejména
na
oblast
potravinářského
průmyslu
včetně
skladování
produktů
a
obchodu
se
zemědělskými
výrobky.
|
s-28
|
V
roce
1993
pocházela
více
než
polovina
potravinářských
výrobků
ze
soukromých
farem.
|
s-29
|
Konkurence
na
trhu
tlačí
na
polské
producenty,
aby
zvyšovali
kvalitu,
rozšiřovali
sortiment
a
přizpůsobovali
ho
mezinárodním
standardům.
|
s-30
|
Cenová
politika
|
s-31
|
Finanční
podpora
včetně
realizace
principu
minimálních
garantovaných
cen
je
řízena
ústředím,
které
spravuje
státní
potravinové
rezervy,
na
jejichž
udržování
přispívá
až
jednou
třetinou
svého
rozpočtu.
|
s-32
|
Vznikajícím
břemenem
v
rámci
státního
rozpočtu
je
dotace
zemědělskému
penzijnímu
fondu,
která
je
chápána
jako
podpora
celému
zemědělství.
|
s-33
|
Podíl
státu
na
financování
tohoto
fondu
činí
95
%.
|
s-34
|
Státní
podpora
progresívních
metod
hospodaření
je
řízena
přímo
prostřednictvím
ministerstva
zemědělství
a
potravinářského
průmyslu.
|
s-35
|
Rozpočet
ministerstva
je
soustředěn
na
financování
podpory
biologického
programu
a
institucí
zajišťujících
uplatnění
pokroku
v
genetice,
dále
na
financování
prevence
a
tlumení
nemocí
zvířat
a
monitorování
kvality
výrobků,
rekultivace
půdy
a
na
podporu
základních
mechanizačních
projektů.
|
s-36
|
Zemědělský
obchod
|
s-37
|
Současná
dovozní
cla
na
základní
zemědělské
výrobky
byla
zavedena
v
roce
1991,
přičemž
se
počítalo
s
tím,
že
stanovené
tarify
by
neměly
být
v
dalších
letech
zvyšovány.
|
s-38
|
V
důsledku
zvyšujícího
se
dovozu
subvencovaných
potravin
ze
západních
zemí
však
organizace
farmářů
vyvinuly
tlak
na
vládu,
jehož
výsledkem
byl
prudký
růst
dovozních
cel
a
zavedení
dodatečných
regulačních
opatření
(např.
restrikce
v
dovozu
mléka
a
mléčných
výrobků).
|
s-39
|
Vývozní
potenciál
polského
zemědělství
přitom
není
ani
zdaleka
využit.
|
s-40
|
Zvláště
komplikovaná
situace
se
vytvořila
na
trhu
s
ovocem
a
zeleninou.
|
s-41
|
Zatímco
firma
Hortex,
hlavní
vývozce
mražených
potravin,
omezuje
v
důsledku
finančních
potíží,
nedostatku
úvěrů
a
dalších
faktorů
své
výrobní
kapacity
asi
na
50
%,
ve
stejné
době
tisíce
producentů
nemohou
prodat
své
ovoce
a
zeleninu
ani
za
nízké
ceny.
|