Dependency Tree

ln95049_084

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-8
Genrenews
Text typepub

Select a sentence

s-1 Reklamy etické, či pravdivé?
s-2 Tento týden zasedala podruhé arbitrážní komise Rady pro reklamu.
s-3 Ze čtyř stížností na neetickou reklamu, které projednala, byly dvě uznány jako odporující kodexu reklamy.
s-4 V prvním případě (jednalo se o billboardy s nápisem "Neomezená rychlost") lze považovat rozhodnutí rady za legitimní.
s-5 Nápis lze skutečně chápat jako matení řidičů, ale i jako navádění k nezákonné činnosti, což také jeden z bodů Kodexu reklamy vylučuje.
s-6 Rozhodnutí o neetičnosti druhého billboardu je již složitější.
s-7 Nahá, pomalovaná dívka na kříži měla pobuřovat náboženské cítění.
s-8 Rozhodnutí Rady pro reklamu (doporučilo dotyčné agentuře stažení plakátu do čtyř dnů) však bylo jednoznačné.
s-9 Podle výkonného ředitele rady Juraje Podkonického porušil billboard bod 3.5. Kodexu reklamy, hovořící o tom, že reklama nesmí obsahovat nic, co by hrubým a nepochybným způsobem odporovalo náboženskému nebo národnostnímu cítění spotřebitelů.
s-10 Hranice hrubého a nepochybného je jen těžce postihnutelná.
s-11 Billboard s dívkou na kříži je každopádně nápaditý a graficky špičkově připravený.
s-12 Svou originalitou se vymyká šedi ostatních billboardů, proti prázdnotě jiných alespoň nápad.
s-13 Rada pro reklamu ale již rozhodla a autor reklamy není první ani poslední, kdo narazil s netradičně použitým církevním motivem.
s-14 Problémy Benettonu s billboardem mnicha a jeptišky v Polsku jsou dostatečně známé.
s-15 Překvapivá je pouze skutečnost, že zmíněný motiv narazil v České republice, která byla v otázkách parafrází náboženských motivů většinou tolerantní a liberální, a že k tomu stačilo zřejmě jen několik dopisů od pobouřených občanů (šéf rady totiž žádnou významnější námitku konkrétně neuvedl).
s-16 V této souvislosti není bez zajímavosti samo postavení Rady pro reklamu.
s-17 Zmíněnou instituci si vytvořila sama Asociace reklamních agentur, jako určitého garanta pravidel, podle kterých by se měly jednotlivé agentury chovat.
s-18 Celou věc však lze vyložit i obráceně.
s-19 Nelze totiž vyloučit, že založením rady chce asociace ukázat, že je sama schopna kontrolovat činnost sdružených reklamních agentur, a tím již předem vyloučit možný zájem státu o kontrolu v této oblasti.
s-20 Jiným sporným momentem je skutečnost, že i agenturám jde o rozdělení trhu, a nedá se tudíž vyloučit prorůstání zájmů určitých subjektů do rady, které by případně mohlo ovlivňovat i její rozhodování.
s-21 Jak se Rada pro reklamu vyprofiluje a jak bude její činnost společností vnímána, ukáže teprve čas.
s-22 Prozatím se zabývala pouze stížnostmi na neetickou reklamu.
s-23 Pokud mít ale podobná instituce smysl, měla by svou pozornost zaměřit hlouběji, k samé pravdivosti reklamy a k jejím klamavým formám.

Text viewDownload CoNNL-U