Dependency Tree

ln95048_137

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-6
Genredescription
Text typepub

Select a sentence

s-1 Šestnáct dětí na třídu je prý z ekonomického hlediska málo
s-2 Praha -
s-3 Ještě před několika lety se základní školství potýkalo s vážným problémem přeplněných tříd.
s-4 Pokles populační křivky provázený opatřeními na podporu vzdělávací nabídky způsobil, že se situace obrátila: ve školách jsou i třídy o šestnácti, sedmnácti dětech.
s-5 Podle některých ředitelů školských úřadů (ŠÚ) je to neekonomické.
s-6 Zvláště ve městech, kde jsou školy poměrně blízko sebe.
s-7 Ředitel ŠÚ v Praze 2 M. Holub říká: "Státní dotace jsou optimálně využity při pětadvacetičlenných třídách.
s-8 Vyhláška přitom povoluje třicet žáků.
s-9 Když přijde k zápisu dvaatřicet příštích prvňáků, lze postupovat dvěma způsoby: buď přesvědčit dvě rodiny, aby daly dítě do školy o pár ulic dál, anebo sestavit dvě třídy po šestnácti žácích.
s-10 Domnívám se, že rozumnější by byla první varianta.
s-11 Vedení škol však často volí druhou."
s-12 Důvodem je skutečnost, že přes občasné zprávy o jednotlivých lokalitách, kde stojí rodiče na zápis do první třídy frontu, je žáků všeobecně spíš málo a školy se o přetahují.
s-13 Mají k tomu dobrý důvod: státní dotace dostávají podle počtu žáků.
s-14 Ti nemusejí chodit do spádové školy podle bydliště, ale rodiče si mohou vybírat, kam děti pošlou.
s-15 Argument, že i pro školy by bylo výhodnější platit spíše jednu učitelku pro třicet žáků než dvě pro dvaatřicet, u některých ředitelů nezabírá.
s-16 Například ředitel základní školy v pražské Londýnské ulici Jaroslav Kotal říká, že kvalita výuky je u nich nade vše a z tohoto hlediska je lépe mít ve třídě málo dětí.
s-17 Zároveň připouští, že školy nejsou vždycky závislé jen na státních dotacích.
s-18 Mohou si přivydělat například pronájmem svých prostor.
s-19 Učitelům pak může ředitel přilepšit v osobním hodnocení a na odměnách.
s-20 Hůř jsou na tom ředitelé.
s-21 Těm totiž stanovuje odměny školský úřad.
s-22 A tak se někdy stane, že ředitelé berou méně než jejich podřízení, a to i přesto, že v rozpočtu školy je peněz dost.
s-23 V Praze 2 k tomu došlo v minulých měsících.
s-24 Existuje domněnka, že jde o jakýsi trest za neekonomické zaplňování tříd.
s-25 Podle některých názorů je to jediný způsob, jak může školský úřad podobné věci ovlivňovat.

Text viewDownload CoNNL-U