Dependency Tree

ln95048_116

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-5
Genrecomment
Text typepub

Select a sentence

s-1 Program ČSSD ničím nepřekvapuje
s-2 Vytyčování průmyslo, energetických, stavebních a bůhvíjakých státních cílů vyžaduje ovšem vládu "osvícených velkých kormidelníků," schopných neomylně určovat, co je pro společnost dobré či nikoliv
s-3 Společnost vzdělání, spoluúčasti a solidarity je vizí, se kterou přicházejí v návrhu volebního programu čeští sociální demokraté.
s-4 Program by měl být přijat již letos v dubnu na bohumínském sjezdu strany.
s-5 Ucelený návrh programu spatřil začátkem týdne světlo světa.
s-6 "Simulované vládní prohlášení ", jak občas Zeman dokument označuje, vychází z hodnocení současné ekonomické situace a stavu společnosti vůbec - od zemědělství a školství po kulturu a sport.
s-7 Jde o pohled výrazně kritický, což se od ambiciózní opoziční strany pochopitelně očekává.
s-8 Jak je pro socialisty typické, důraz je kladen na aktivní roli státu.
s-9 Žádné převratné, neřku-li systémové změny však Zemanova strana naštěstí nenavrhuje.
s-10 Najdeme zde samozřejmě standardní prvky z prognostikovy výbavy: zaměstnanecké spoluvlastnictví podniků i strukturální hospodářskou politiku státu ve všech oblastech ekonomiky.
s-11 Vytyčování průmyslových, energetických, stavebních a bůhvíjakých státních cílů vyžaduje ovšem vládu "osvícených velkých kormidelníků", schopných neomylně určovat, co je pro společnost dobré či nikoliv.
s-12 Autoři dobrými úmysly motivované myšlenky centrálního plánování se tak vlastně začleňují do tábora těch politických stran, které příliš nedůvěřují tržním mechanismům.
s-13 Významnou součástí programu je pochopitelně sociální oblast.
s-14 Snaha o vytvoření tzv. Sociální pojišťovny, oddělené od státního rozpočtu, demokraticky spravované zástupci pojištěnců, je v intencích současné politiky ČSSD.
s-15 Ta ovšem, spíše než z ideologických východisek, pramení z účelové opozice vůči vládnoucí ODS.
s-16 Některá opatření, se kterými sociální demokrati přicházejí, například plná informovanost o sociální situaci obyvatelstva či veřejné diskuse o návrzích sociálních zákonů, mají čistě deklarativní charakter.
s-17 Nadmíru rozporuplně přistupují k řešení bytové problematiky.
s-18 Nejsou prý proti deregulaci nájemného.
s-19 Na druhé straně ovšem zaznívá volání po speciálním zákonu na ochranu nájemníků a státním rozpočtem saturované obnově bytové výstavby.
s-20 V dnešní situaci, kdy k nájemníkům přecitlivělé zákony úspěšně blokují vytvoření trhu s byty, vyvolává myšlenka speciálního ochranářského zákona přinejmenším údiv.
s-21 Samozřejmě je možno vysledovat i záměry s pozitivním jádrem.
s-22 Deklarovaná účinná protiinflační politika, dlouhodobě vyrovnaný státní rozpočet a vyjádřená snaha vytvořit podmínky pro vstup do EU nejsou na první pohled v rozporu ani s politikou současné vládní koalice.
s-23 Dlouhodobá rozpočtová vyrovnanost ale v pojetí socialistů znamená nejdříve deficit, zdůvodňovaný snahou nastartovat růst ekonomiky.
s-24 Vzniklý dluh být zahlazován teprve v blíže neurčené budoucnosti.
s-25 Rizikem takového postupu je, že k "zahlazovací fázi" socialisté v zápalu politického boje nikdy nepřistoupí.
s-26 Negativní dopady takové metody "vyrovnanosti" na inflaci jsou jasné i laikovi.
s-27 Evropská unie je zřejmě limitem, kam směrem na liberální Západ může ČR podle představ ČSSD zajít.
s-28 Spíše než vstup do NATO je jim bližší spolupráce v rámci Partnerství pro mír s důrazem na "využití možností Západoevropské unie".
s-29 Celý program je navíc prostoupen nepřehlednou plejádou daňových úlev a odpisů, ve prospěch sportovců, kulturních nadací či jiných všeobecně prospěšných organizací.
s-30 Některé návrhy se jeví jako docela zajímavé.
s-31 Například možnost zahrnout splátky úvěrů na získání bytu do odpočitatelných položek při stanovení daňového základu.
s-32 U mnohých by to asi znamenalo celoživotní daňové prázdniny.
s-33 Otázkou ovšem zůstává, jak by se při takové míře "zeštíhlení" státu sociální demokraté vypořádávali se svými výdajově náročnými rozvojovými projekty a dotačními závazky.
s-34 Úmysl přizpůsobit naši subvenční politiku v zemědělství praktikám EU, což zcela logicky předpokládá zvýšení objemu státních dotací do této oblasti, rozpor mezi státními příjmy a výdajovými možnostmi jen prohlubuje.
s-35 I přes již naznačenou kritičnost působí návrh programu ČSSD prorežimním dojmem.
s-36 Na to, aby se Zeman stal relevantní sociálnědemokratickou alternativou současné vlády, však zatím obsahuje příliš mnoho zpochybňujících prvků a vnitřních rozporů.

Text viewDownload CoNNL-U