Dependency Tree

ln95047_083

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-3
Genreessay
Text typepub

Select a sentence

s-1 České svátky, česká otázka a "naše tradice"
s-2 Je na čase zabývat se odpovědně státními svátky.
s-3 Měli bychom se vážně "bavit o tom, co jsou naše historické tradice", říká v Telegrafu poslanec Parlamentu Radim Špaček (proslulý objevnou teorií o keltských tradicích Dušiček na našem území).
s-4 Hlavní smysl navrhovaného zákona o státních svátcích by totiž prý měl být v tom, že svátky budou "připomínat veřejnosti historické tradice této země nebo tohoto národa".
s-5 Být na živu Zdeněk Nejedlý, musel by se zaradovat.
s-6 Kvůli spravedlnosti je však třeba dodat, že stejně tak by se měli radovat "správní" konzervativci.
s-7 Oba tábory si totiž představují, že dějiny jsou jakousi babiččinou krabičkou, z níž si každá doba podle svého vkusu vybírá cingrlata tradic, aby se jimi ověsila na sváteční bál.
s-8 Něco na tom je, tradice takto opravdu fungují, omyl je pouze v tom, že jsou něčím zásadně jiným než dějiny.
s-9 Jsou to tvrdě ideologizované patvary dějinných událostí, osobností a idejí.
s-10 Fungují totiž vždy jako stavební kameny dobových ideologií, přičemž je nezřídka stejný kámen užit ve dvou naprosto odlišných stavbách.
s-11 Svatý Václav mohl být jak knížetem, který "nedá zahynouti nám ni budoucím" v boji proti nacistům, tak patronem kolaborace.
s-12 Uvádět tradice "na pravou míru" jejich poměřováním s nějakou přísně objektivní historickou skutečností je téměř beznadějné.
s-13 Nejenom že jsou - jakožto ideologie - předmětem víry, a rozum zde tedy není argumentem, ale také proto, že i (historiky psané) dějiny jsou svým způsobem ideologické, i když "měkce".
s-14 Mají-li totiž mít nějaký smysl, je ho do nich třeba vnést z vnějšku, to jest z historikovy současnosti.
s-15 Pokud je píše dobrý historik, je to smysl kritický a vyvážený, nikdy ale není "čistě objektivní".
s-16 Není to argument proti vědeckosti dějepisu, je to pouze konstatování hluboké lidskosti našeho poznání.
s-17 Máme-li se tedy "bavit" o státních svátcích mladé České republiky, jsou tradice nejméně vhodným předmětem zájmu.
s-18 Nejde o to vybrat něco případného z krabičky a přistřihnout to po způsobu Zdeňka Nejedlého pro potřeby stávajícího režimu (vzpomeňme si na jeho "pokrokové tradice českých dějin").
s-19 O co opravdu jde, řekl nejjasněji prezident republiky ve své nedávné zásadní promluvě o vztazích Čechů a Němců.
s-20 Jde o národ, ne však o staré, svým původem kmenové společenství krve, "smečku štěkající na všechny, kteří k nepatří", nýbrž o národ moderní, občanský, národ otevřené společnosti.
s-21 Do biologického, "kmenového" národa se rodíme, nic nás to nestojí a navíc v něm nalézáme pocit pohodlného bezpečí, do občanského národa vstupujeme a tuto odpovědnou volbu denně potvrzujeme svým občanským chování.
s-22 V tom prvním jsme nevolnou součástí mýtického kolektivu, v onom druhém jsme na sebe, na svou svobodu odkázanými jedinci.
s-23 V prvním případě pochodujeme o svátcích pod prapory a křičíme hesla vymyšlená někým jiným, ve druhém skromně a každodenně pracujeme, myslíme a zodpovědně jednáme.
s-24 Společnou máme především tuto zodpovědnost - je to ona, která zakládá národ.
s-25 Lubomír Brokl poznamenal (LN z 21. února) na okraj prezidentova projevu, že svým způsobem znovu klade otázku, kterou Masaryk nazýval českou - otázku po národní identitě.
s-26 Debata o státních svátcích by proto měla být součástí diskuse mnohem širší, její výsledek - zdánlivě lhostejný seznam volných dnů - by totiž měl vypovídat o tom, kým jsme a hlavně kým chceme být.

Text viewDownload CoNNL-U