s-1
|
Ludvíka
Vaculíka
srpnový
hněv
|
s-2
|
Václav
Bělohradský
|
s-3
|
V
Českém
snáři
Ludvík
Vaculík
cituje,
co
řekl
v
jednom
pošmourném
listopadovém
dni
roku
1968
na
mítinku
mládeže
na
Žofíně:
Mladým
lidem
hrozí
vždy
znovu
a
v
každé
generaci
to,
co
se
přihodilo
našemu
socialismu,
totiž
náš
vlastní
fanatismus...
|
s-4
|
Je
třeba
podstoupit
nepříjemný
krok-
pouštět
se
do
kontaktu
s
lidmi,
jejichž
společnost
nám
nevoní...
|
s-5
|
Potřeba
harmonického
soužití
ve
společnosti
vede
člověka
k
tomu,
že
místo
aby
řešil
problémy
společnosti,
vytváří
si
svou
vlastní
společnost.
|
s-6
|
Koncem
sedmdesátých
let
zahájil
v
tomto
smyslu
také
velkou
diskusi
o
Chartě
77
a
disentu:
Disidenti
nesmějí
být
lidé
zvláštního
ražení
budující
si
svou
vlastní
společnost
vyvolených.
|
s-7
|
V
obou
případech
bylo
Vaculíkovo
varování
správné.
|
s-8
|
Naše
západní
dějiny
se
po
tisíciletí
hrozivě
ježí
pokusy
realizovat
potřebu
harmonického
soužití
ve
společnosti
tak,
že
skupina
vyvolených
si
vybuduje
svou
vlastní
společnost,
z
níž
navždy
vyžene
lidi,
kteří
jim
nevoní.
|
s-9
|
Komunismus
byl
jen
jedním
z
těch
pokusů,
možná
nejkrvavější.
|
s-10
|
Mládež
na
Žofíně
si
tehdy,
zdá
se,
vzala
řeč
Ludvíka
Vaculíka
k
srdci
a
při
první
příležitosti
v
roce
1990
zavrhla
všechny
reformované
verze
harmonické
společnosti
a
zvolila
si
život
v
rozporech,
tedy
vládu
a
opozici,
napětí
mezi
legitimitou
a
legalitou,
rozporné
veřejné
mínění,
svobodu
tisku,
třídní
konflikt,
právní,
ne
morální
stát,
tržní
vztahy,
konkurenci.
|
s-11
|
Standardní
demokracie
se
tomu
dnes
říká.
|
s-12
|
V
článku
Srpnový
den
(Lit.
noviny
č.
35)
L.
Vaculík
naznačuje,
s
čím
zahájí
svou
předvolební
kampaň,
jaké
budou
podmínky,
jež
položí
stranám
ucházejícím
se
o
jeho
přízeň.
|
s-13
|
Získá
si
ji
vláda,
která
ve
vládnutí
pokročí
o
třídu
výš,
bude
slyšet
hlasy
varující
před
užitkem
a
ziskem
a
bude
po
lidech
více
žádat.
|
s-14
|
Hněvá
se
na
vládu
za
to,
že
nevymetá
železným
koštětem
banditu,
který
se
k
nám
s
trhem
a
demokracií
vetřel.
|
s-15
|
Taková
potřeba
vidět
železné
koště
v
rukou
vlády
není
ale
než
jinak
oděná
potřeba
harmonického
soužití
ve
společnosti,
před
níž
Vaculík
tak
prozíravě
varoval
mládež
v
roce
1968.
|
s-16
|
Ludvík
Vaculík
píše:
Vláda
možná
nedovažuje
jednu
věc:
znakem
dnešního
režimu
není
jenom
to,
že
trhovci
na
zlínském
náměstí
si
můžou
konkurovat
cenami
svého
zboží,
ale
i
to,
že
nemůžou.
|
s-17
|
Protože
kdo
vyhlásí
nižší
cenu,
toho
navštíví
bandita
a
pohrozí
mu
něčím,
když
své
ceny
nevyrovná
s
okolními.
|
s-18
|
Banditismus,
podvody,
zlodějna
a
chamtivost-
to
je
druhá
strana
mince,
ražené
v
koaliční
mincovně.
|
s-19
|
Vaculík
ve
svém
hněvu
nazval
pána,
který
naléhá,
aby
někdo
neprodával
za
nižší
cenu
než
ostatní,
banditou.
|
s-20
|
Ale
co
například
odbory?
|
s-21
|
Nespočívá
snad
velká
část
jejich
činností
ve
snaze
zabránit
dělníkům
nabízet
svou
práci
za
nižší
cenu,
a
tak
si
konkurovat?
|
s-22
|
Když
například
nabídne
nějaký
emigrant
svou
práci
za
nižší
mzdu,
než
to
předpisuje
kolektivní
smlouva
nebo
zákon
o
minimální
mzdě,
navštíví
ho
pán,
kterého
by
jen
těžko
Ludvík
Vaculík
nazval
banditou.
|
s-23
|
Kdyby
ano,
pak
by
asi
skončil
ve
vězení
za
urážku
veřejného
činitele.
|
s-24
|
Ale
zůstaňme
ještě
u
těch
rajčat.
|
s-25
|
Vždyť
ten
bandita
může
být
jednoduše
zástupce
výrobců
rajčat,
bránících
se
proti
náhodným
prodavačům,
kteří
si
vyprodají
nějaké
náhodné
množství
rajčat
pod
cenou,
a
tak
poškodí
ty,
kdo
z
prodeje
rajčat
žijí.
|
s-26
|
Mohla
by
to
být
také
obrana
proti
cizincům,
kteří
svými
cenami
ničí
domácí
výrobce,
protože
je
jejich
stát
daňově
zvýhodňuje.
|
s-27
|
Ale
je
tu
i
morální
aspekt.
|
s-28
|
Ten
bandita
by
mohl
tomu
prodavači
říci:
nestydíte
se
takhle
zrazovat
své
kolegy,
své
soudruhy?
|
s-29
|
V
Českém
snáři
Vaculík
popisuje,
jak
by
vládl
v
zemi,
kdyby
byl
dobrým
králem
Ludvíkem:
Domácí
obyvatelstvo
by
na
rozdíl
ode
dneška
mělo
všechny
výhody
a
přednosti
před
turisty,
kteří
by
naopak
byli
přepadáni
na
cestách,
notně
vystrašeni
a
obráni
o
kuřivo
a
fotoaparáty.
|
s-30
|
S
hanbou
by
se
vraceli
domů,
protože
jejich
rozum
by
tu
pro
jinakost
každé
věci
ničeho
nechápal.
|
s-31
|
Často
to
u
nás
s
turisty
dopadá,
jako
by
dobrý
král
Ludvík
již
vládl.
|
s-32
|
V
každém
případě
si
všimněme,
že
podle
tohoto
královského
programu
rozdíl
domácí-
cizinec
opravňuje
k
určitým
výhodám.
|
s-33
|
Může
k
nim
legitimně
patřit
i
to,
že
cizinci
nesmějí
prodávat
v
Čechách
rajčata
za
nižší
ceny,
než
stanovuje
svaz
domácích
výrobců?
|
s-34
|
Nazveme
banditou
pána,
co
se
o
to
stará?
|
s-35
|
A
co
třeba
stávkokazi,
tedy
dělníci,
kteří
odmítají
stávkovat
a
jsou
k
tomu
nuceni
odborářskou
stráží?
|
s-36
|
Je
to
banditismus?
|
s-37
|
Myslím,
že
ani
Vaculíkův
občanský
hněv
by
je
neměl
házet
do
jednoho
pytle.
|
s-38
|
V
každém
případě
je
zbytečné
radit
vládě,
aby
toto
zvážila.
|
s-39
|
To
je
první
problém
všech
demokratických
vlád:
jak
spravedlivě
vládnout
občanům,
kteří
mají
protikladné
zájmy
a
často
jeden
v
druhém
vidí
banditu.
|
s-40
|
Vaculíkův
hněv
dopadá
i
na
soudce,
kteří
jen
s
potížemi
odsuzují
vydavatele
siónských
protokolů:
Soud-
až
padne
tato
vláda-
bude
muset
vydavatele
sionských
protokolů
přece
jen
odsoudit.
|
s-41
|
Jeho
hněv
si
přeje,
aby
došlo
za
vedení
ODS
k
takovému
posunu,
aby
to
šlo
snadno.
|
s-42
|
Jenže
díky
tomu,
že
v
demokratickém
právním
státě
jen
těžko
soud
odsoudí
vydavatele
sionských
protokolů,
nemůže
nikdy
odsoudit
Vaculíka
třeba
za
pornografii.
|
s-43
|
Jsou
to
spojité
nádoby.
|
s-44
|
Vydavatel
nějakých
protokolů
může
unikat,
třeba
tak,
že
ten
text
bude
vydávat
za
vědeckou
publikaci
a
bude
se
dovolávat
svobody
vědy.
|
s-45
|
Vím,
že
se
ještě
nikdy
a
nikde
nepodařilo
nějaké
demokratické
vládě
snadno
zamést
s
vydavatelem
ideologicky
a
morálně
nepřijatelného
svinstva.
|
s-46
|
Hájíme-
li
neomezenou
svobodu
slova,
nejčastější
protiargument
je
tento:
A
to
chceš
připustit,
aby
někdo
veřejně
hlásal,
že
tu
či
onu
rasu
je
třeba
vyhnat
nebo
dokonce
spálit
v
pecích?
|
s-47
|
To
je
ovšem
problém
občanského
zákoníku,
paragraf
o
vyhrožování.
|
s-48
|
Výhoda
neomezené
svobody
slova
je
v
něčem
podstatnějším.
|
s-49
|
V
demokracii
nestojí
jedna
velká
čistá
a
věčná
hodnota
proti
velké,
špinavé
a
věčné
nehodnotě.
|
s-50
|
Naše
hodnoty
jsou
relativní,
na
každé
ulpívá
nějaké
podezření,
a
co
dnes
je
mírou
mravnosti,
bylo
donedávna
nemravné.
|
s-51
|
Rozhodující
jsou
mezní
hodnoty,
tedy
situace,
v
nichž
lidé
přestávají
být
lhostejní,
další
znehodnocení
toho,
co
je
pro
ně
důležité,
už
nepřipustí
a
jdou
třeba
do
ulic
protestovat.
|
s-52
|
Z
tohoto
hlediska
bylo
vydání
sionských
protokolů
společnosti
prospěšné,
protože
mnoho
lidí,
kteří
by
to
jinak
neudělali,
začalo
veřejně
hájit
hodnoty,
o
něž
se
demokracie
opírá.
|
s-53
|
Není
proto
dobrá
Vaculíkova
rada
vynutit
si
posun
vlády
směrem
k
větší
autoritativnosti.
|
s-54
|
Výhodnější
je
usilovat
o
to,
aby
mezní
množství
svinstva
bylo
co
nejmenší.
|
s-55
|
Vaculíkův
srpnový
hněv
nás
kárá
za
to,
co
všechno
jsme
připustili,
zatímco
byl
v
Bavorsku:
Vy
jste
tu
nechali
padnout
Ježka,
za
vraždu
jsou
dokonce
už
jenom
čtyři
roky,
vývoz
surovin
pokračuje,
voda
na
pití
se
kupuje
v
lahvích,
a
jestli
vláda
nepochopí,
co
je
úkolem
budoucí
vlády,
budeme
kupovat
i
vzduch...
|
s-56
|
A
ministerský
předseda
nám
sympaticky
vysvětlí,
že
i
to
je
v
zákonu
tržní
ekonomiky.
|
s-57
|
Hněvat
se
na
to,
že
vývoz
surovin
pokračuje
není
pro
nás
výhodné,
protože
dovážíme
všechnu
naftu,
zemní
plyn
a
většinu
surovin
vůbec,
takže
bychom
tu
v
zimě
pomrzli,
kdyby
Rusové
se
nechali
pohnout
Vaculíkovým
hněvem
a
svůj
vývoz
zarazili.
|
s-58
|
Kategorický
imperativ
nám
totiž
velí
jednat
tak,
aby
naše
jednání
mohlo
být
obecným
zákonem-
nelze
být
proti
vývozu
surovin
z
jedné
země
a
žít
z
výhod
dovozu
surovin
ze
země
druhé.
|
s-59
|
Ale
i
s
tím
vzduchem
a
vodou
je
to
tak,
jak
nám
ministerský
předseda
sympaticky
vysvětlí.
|
s-60
|
Například
Vaculíkův
článek
je
součástí
procesu,
kterého
se
účastní
výrobci
papíru,
počítačů,
dovozci
nejrůznějších
surovin,
tiskárny
atd.
|
s-61
|
Mnoho
lidí,
z
národů
ač
jsou
různých,
se
podílí
na
výrobě
a
směně
prostředků,
které
potřebuje
Ludvík
Vaculík
k
tomu,
aby
slova
jeho
hněvu
dopadla
na
stránky
Literárních
novin,
získala
tak
občanskou
váhu
a
my
se
mohli
zastydět
za
naši
konzumní
omezenost
a
mravní
lhostejnost.
|
s-62
|
Jeho
článek
ale
přispěl
k
zamoření
vzduchu
a
vody
v
nějaké
míře.
|
s-63
|
Navíc,
tím,
že
mne
svedl
k
tomu,
aby
mu
odpověděl,
zamořování
dál
roste.
|
s-64
|
Chtěl
bych
čistší
vzduch,
ale
čeho
se
vzdát,
aby
takový
byl?
|
s-65
|
Od
čeho
začít?
|
s-66
|
Od
Vaculíkova
článku
nebo
od
mých
odpovědí?
|
s-67
|
Na
čí
úkor
chce
Vaculík
ten
čistší
vzduch
dýchat?
|
s-68
|
Jmenovat
prosím!
|
s-69
|
Hledám
politika
bystrosti
takové,
který
se
nechá
zvolit
lidmi,
jimž
bude
opakovat:
Nemusíte
všechno
mít
jen
proto,
že
to
na
světě
je.
|
s-70
|
Vaculík
jistě
nepotřebuje,
co
vidí,
ale
to,
co
potřebuje,
také
otravuje
vzduch.
|
s-71
|
Potřeboval
vydávat
své
knihy,
psát
ten
článek
a
potřeboval
vůbec
jet
do
Bavorska?
|
s-72
|
Tedy
dohodněme
se
nějak,
jaká
je
míra
zamoření,
kterou
chceme
nést
a
čeho
se
kdo
musí
vzdát,
aby
jí
dosáhli.
|
s-73
|
Takže
to
zamoření
opravdu
je
v
zákonu
tržní
ekonomiky.
|
s-74
|
Něco
za
něco,
ale
co
za
co,
a
hlavně
co
na
úkor
koho.
|
s-75
|
Navíc
čistota
vzduchu
záleží
jen
v
malé
míře
na
naší
vládě,
je
to
problém
pomalu
se
rýsující
světovlády,
kterou
ale
bude
třeba
držet
na
uzdě,
aby
nám
nepřerostla
přes
hlavu.
|
s-76
|
Já
alespoň
nechci,
aby
mi
světovláda
říkala,
co
smím
potřebovat.
|
s-77
|
Od
Ludvíka
Vaculíka
to
beru,
on
je
ale
autorita
jiného
řádu
než
nějaká
vláda
nebo
politické
strany.
|
s-78
|
Vaculíkův
srpnový
hněv
ústí
v
tuto
radu:
Proto
až
nám
strany
a
lidé
ucházející
se
o
příští
vládu
budou
rýsovat
své
projekty,
prohlédneme
je
dobře,
není-
li
do
nich
zákonitě
vestavěn
i
půdorys
trvalého
bandity.
|
s-79
|
Říkám
předem,
že
bude.
|
s-80
|
V
demokratické
společnosti
je
půdorys
trvalého
bandity
nepotlačitelně
přítomen.
|
s-81
|
Kandidoval
jsem
kdysi
v
městských
volbách
v
Janově
za
liberální
stranu
a
drobní
hokynáři
si
u
mne
houfně
stěžovali
na
ty
bandity,
kteří
všude
staví
supermarkety,
a
tak
je
ničí.
|
s-82
|
Kupující
si
naopak
libovali,
že
supermarkety
je
osvobozují
od
zaostalých
hokynářů
a
jejich
malých
a
neefektivních
krámků.
|
s-83
|
Hněvat
se
na
hloupé
spotřebitele,
zmámené
konsumismem,
znamená
jednoduše,
že
se
hněváme
na
ty,
kdo
potřebují
něco
jiného
než
my.
|
s-84
|
Potřeba
psát
do
Literárních
novin
a
číst
je
není
o
nic
posvátnější
než
potřebovat
kabát,
auto,
domek
na
venkově,
knihu
básní
nebo
krém
na
pleť.
|
s-85
|
Mám
rád
Vaculíkův
hněv
a
považuji
za
privilegium,
že
žiji
v
jeho
dosahu.
|
s-86
|
Občanský
hněv
je
velkou
a
krásnou
složkou
demokracie.
|
s-87
|
Chci
jen
připomenout,
že
o
hněvu
jakkoli
velkém
v
demokracii
nemilosrdně
platí
tato
jednoduchá
věta:
Kdykoli
jsem
se
rozhněval
na
společnost,
v
níž
žiji,
objevil
jsem
také
sama
sebe
činícího
to,
na
co
se
hněvám.
|