Dependency Tree

ln94210_5

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-7
Genrecomment
Text typepub

Select a sentence

s-1 Ještě jednou k darovací dani
s-2 Jiří Kozák, advokát
s-3 Obsah vyjádření prvního náměstka ministra financí ČR (LN 3. 8.) k mému článku (LN 13. 7.) nutí znovu reagovat a učinit několik poznámek.
s-4 Tvrzení, že jsme všichni povinni platné normy respektovat a dodržovat, což je základ demokracie, pořádku a prosperity, je správné a nelze než s ním souhlasit.
s-5 Paradoxní však je, když další obsah vyjádření je s tímto tvrzením v hlubokém rozporu.
s-6 Není pravdou, že zákon č. 357/ 1992 Sb. založil v § 10 povinnost dodanit daní darovací rozdíl mezi cenou zjištěnou znaleckým posudkem a cenou sjednanou v případech, kdy cena sjednaná byla nižší než cena zjištěná.
s-7 Paragraf 10 upravuje základ daně z převodu nemovitostí, a nikoli daň darovací.
s-8 Těžko může tedy zakládat povinnost platit darovací daň.
s-9 Předmět darovací daně upravuje § 6 a ani ten žádnou takovou povinnost nezakládá.
s-10 Není pravdou, že důvodem této úpravy bylo zabránit případné dohodě mezi kupujícím a prodávajícím o kupní ceně blížící se nule a že tímto postupem by mohla být vynulována daňová povinnost.
s-11 Sám pracovník ministerstva odpovědný za tuto oblast, JUDr. Dunovský, totiž v komentáři k § 10 cit. zákona (SAGIT, Ostrava, 1993) ve shodě s mým stanoviskem konstatuje, že účastníci kupní smlouvy si sice mohou podle Občanského zákoníku i vyhlášky č. 393/ 1991 Sb. dohodnout cenu nižší, pro účely vyměření daně z převodu nemovitostí je však základem daně cena zjištěná podle vyhlášky č. 393/ 1991 Sb. a není v tomto případě rozhodující výše kupní ceny nebo ceny sjednané dohodou.
s-12 Z porovnání různých případů poplatníků- osob zařazených do jednotlivých skupin podle spřízněnosti těchto osob- vyplývá, že prvnímu náměstkovi nezáleží na tom, kdo je poplatníkem daně, neboť přehazuje takovou povinnost na kupujícího, aniž by k tomu měl jakýkoli zákonný důvod.
s-13 Počítá daň jako celek, je mu jedno, od koho ji dostane, a konstatuje, že výsledek srovnání nemusí být tak dramatický.
s-14 Ve státě, kde podle čl. II Listiny základních práv a svobod lze ukládat daně jen na základě zákona, je tato počtářská ekvilibristika opravdu pozoruhodná.
s-15 Je příznačné, že ve vyjádření není ani náznak argumentů, které by vyvracely můj právní názor.
s-16 Proto kladu ministerstvu financí ještě jednu v tomto ohledu zásadní otázku: Existovaly v roce 1993 pro nemovitosti ve smyslu zákona č. 526/ 1990 Sb., o cenách, smluvní ceny?
s-17 Pokud ano, jak je možné, že je rozdíl mezi cenou zjištěnou a cenou sjednanou považován ministerstvem za bezúplatné nabytí?

Text viewDownload CoNNL-U