Dependency Tree

ln94208_61

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-5
Genreessay
Text typepub

Select a sentence

s-1 Smrt Kavčím horám nehrozí
s-2 Ladislav Jakl
s-3 Smrt veřejněprávní televize by podle vyjádření Iva Mathé způsobilo omezení prostoru pro vysílání reklam v České televizi.
s-4 ČT spolyká za rok skoro tři miliardy.
s-5 Zhruba třetinu příjmů tvoří právě výnosy z reklam.
s-6 Zdá se přehnané mluvit o smrti v souvislosti s možným třetinovým poklesem příjmů v mamutí instituci, která se dodnes vypořádává s neefektivitou socialistického předchůdce.
s-7 Ale dobrá.
s-8 Věřme, že výši příjmů je třeba v zájmu diváka zachovat.
s-9 Důležitější než výše příjmu je totiž druh zdroje.
s-10 Pokud by ČT bez miliardy umřela, nechť jsou zvýšeny tzv. koncesní poplatky z padesáti na pětasedmdesát korun.
s-11 Veřejněprávní média jsou na principu poplatků přímo založena.
s-12 Komerční média, jako každé podnikání, jsou závislá na přízni zákazníků.
s-13 Čím vyšší sledovanost, tím vyšší cena za reklamu.
s-14 Existuje však názor, že na programové požadavky náročné menšiny by se nedostalo, a tak máme i vysílání, které na sledovanosti nezávisí.
s-15 Platí ho všichni uživatelé televizorů, sledují pouze jiné kanály nebo třeba video.
s-16 Náš zákonodárce v obavách, že si ČT nevystačí s penězi poplatníků, umožnil i podnikání a vysílání reklamy.
s-17 Tak se veřejněprávní televize místo nástrojem služby veřejnosti stala subjektem trhu.
s-18 Na škodu samotné ČT a jejímu zamýšlenému charakteru.
s-19 Obavy z ohrožení národní kultury komerčními televizemi měly totiž paradoxně za následek skutečnost, že u nás veřejněprávní televizi vlastně vůbec nemáme.
s-20 Podnikající ČT se dostala pod tlak inzerentů, takže více než na plnění potřeb veřejnosti, jak ukládá zákon, se stejně jako komerční televize orientuje hlavně na boj s konkurencí a honbu za co nejvyšší sledovaností.
s-21 Erotika za peníze koncesionářů je opravdu raritou.
s-22 Nezávislost na reklamě by přitom pro ČT mohla být jen výhodou.
s-23 Výhradně nekomerční zdroj financí by umožnil i takové projekty, o nichž tvůrci v privátním sektoru mohou jen snít.
s-24 Ještě závažnější je ale skutečnost, že do citlivé rovnováhy poptávky a nabídky na trhu inzerce přichází zásadní vnější prvek.
s-25 Je známo, jak dotace či dumping mohou zdeformovat přirozenou tvorbu cen, a tím i efektivní rozmísťování kapitálu.
s-26 Celkový trh inzerce u nás se odhaduje na sedm miliard.
s-27 Zhruba třetinu z toho připadá na televizní reklamu.
s-28 Částka, kterou dostává Česká televize z koncesionářských poplatků, je srovnatelná s celkovou kapacitou televizního reklamního trhu.
s-29 ČT si pak s cenou reklamy může dělat, co chce.
s-30 Tím zásadně brzdí rozvoj soukromého televizního vysílání, neboť nízkou cenou reklamy se tato oblast stává nerentabilní pro investory.
s-31 Proto je možné, že index CPT, tedy cena, kterou od inzerenta dostane televize za každou tisícovku diváků, je u nás ve srovnání s jinými zeměmi mnohem nižší, než odpovídá kupní síle našeho průměrného spotřebitele.
s-32 Česká televize- tím, že žije z koncesionářských poplatků, a může se tedy podbízet na inzertním trhu- deformuje ceny reklamy i ve všech ostatních médiích.
s-33 Dovedeno do konce: koncesionářské poplatky končí z důvodu poklesu inzertních cen v kapsách inzerujících firem.
s-34 Pravda, jsou i takové země, kde veřejněprávní televize reklamu vysílají.
s-35 Jenže.
s-36 V některých z nich si může koncesionář vybrat adresáta poplatku.
s-37 V některých zemích je část koncesionářského poplatku přerozdělována i privátním provozovatelům vysílání.
s-38 V některých zemích veřejněprávní televize nesmějí vysílat reklamu alespoň v nejsledovanějších časech.
s-39 Jsou to sice jen polovičatá opatření, ale i v západní Evropě je demonopolizace vysílání věcí novou a stále se vyvíjející.
s-40 Navíc ve všech těchto zemích tvoří výnosy z koncesionářských poplatků jen zlomek reklamního trhu.
s-41 BBC, nejklasičtější veřejněprávní televize světa, reklamy nevysílá.
s-42 V USA zákonem zřízené televize se zákonem zajištěnými finančními zdroji vůbec neznají.
s-43 Naše řešení, kdy ČT vybírá rozinky toho nejlepšího ze všech koncepcí, je opravdu svérázné.
s-44 Občas se objeví argument, že ČT je omezena již tím, že smí vysílat menší podíl reklamního vysílání než televize soukromá.
s-45 To je však argument dost pokrytecký.
s-46 Komerční televize povolené kvótum stejně nemůže využít, protože vyšší podíl reklam by odrazoval diváky.
s-47 Naopak nižší povolené procento ČT nijak nermoutí.
s-48 Stáhla reklamu z mnohem méně sledovaného druhého programu na první.
s-49 Rada pro vysílání upozornila ČT na protiprávnost takového postupu.
s-50 Vyšší podíl pro reklamu získala i nočním vysíláním teletextu, které započítává do celkového vysílacího času.
s-51 Většinu takto získaného reklamního času pak ČT napřela do nejsledovanějších a nejlépe placených časů, kde teď více reklamy než televize komerční.
s-52 Omezením reklamy by jen zesílil veřejněprávní charakter ČT a komerční televize by nebyly zatlačeny do poloh ultrakomerčních.
s-53 Smrti se takové řešení moc nepodobá.

Text viewDownload CoNNL-U