Dependency Tree

ln94207_92

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-1
Genreperson_interv
Text typepub

Select a sentence

s-1 Každý člověk právo být různý
s-2 Rozdělme Izrael a Palestinu, aby spolu mohly nesouhlasit, říká Amos Oz
s-3 Petr Matoušek, Daniel Kumermann o
s-4 Předloni ve Frankfurtu zaznělo vaše krédo: Nevěřím v možnost dokonalého míru, ale v nedokonalý kompromis, v kompromis v rámci možností.
s-5 Kde jsou podle vás politické a lidské hranice kompromisu?
s-6 Dokonalý mír a kompromis se k sobě mají jako univerzální láska a univerzální soužití.
s-7 Univerzální láska je koncept velice sentimentální - a lásky navíc na světě nikdy nebude tolik, aby se dostalo na všechny.
s-8 Soužití a kompromis jsou však věci, které lidé potřebují po většinu svého času, jakkoli to zní prozaicky.
s-9 Nemusíte milovat svého nepřítele, abyste ho přestal zabíjet.
s-10 Sféra kompromisu je v prostoru mezi láskou a zabíjením - a to je veliký prostor.
s-11 V Izraeli rozlišujeme mezi pacifisty a peaceniky.
s-12 Pacifista je člověk, který by raději zemřel, než by bojoval;
s-13 peacenik je ten, kdo by bojoval pouze tehdy, pokud by byl ohrožen přímo život jeho nebo jeho bližního.
s-14 Nedělal bych žádné kompromisy ve chvíli, kdybych viděl, že kdosi napadl ženu na ulici, kdyby se někdo pokoušel nebo vás změnit v otroky - a také bych nešel na kompromis, kdyby se někdo pokoušel zabít.
s-15 Ve všem ostatním, v otázkách vlastnictví, území, národních zájmů, jsem ochoten kompromisní řešení hledat.
s-16 o Spojení národní zájmy...
s-17 Národ je slovo, jež bylo v lidské historii snad nejvíc zneužíváno...
s-18 Poznal jsem, že koncept národního státu je jedním z nejnebezpečnějších konceptů v dějinách.
s-19 To, že existují různé národy a národnosti, je danost, tak proč by se měl každý dostat do oddělené klece?
s-20 Jsem proti národním státům, nikoli proti národům a národnostem.
s-21 V naší zemi nyní probíhá diskuse o tzv. zákonu o návratu.
s-22 Zastávám názor, že by Izrael měl mít tento zákon, a to do doby, dokud budou na světě Židé, kteří mají problémy či nemají kam jít.
s-23 o Šimon Peres kdysi prohlásil, že by vás rád viděl na postu premiéra Izraele, ale vy jste podobné návrhy nevyslyšel.
s-24 Volíte raději politiku pera, abyste si zachoval svou autorskou integritu?
s-25 Nejsem fyzicky schopen pronést cokoli bez komentáře.
s-26 Jak se tedy mohu stát politikem?
s-27 Dovolte mi srovnání: kdyby mi navrhli prezidentství ve vaší zemi, přemýšlel bych o tom.
s-28 Kdyby ale totéž navrhli Václavu Havlovi u nás, utíkal by jako o život.
s-29 Takže rozdíl tu je: pokud všichni spisovatelé vstoupí do aktivní politiky, potom politikové začnou psát romány.
s-30 A to bude konec civilizace v podobě, jak ji známe.
s-31 o Jak byste definoval slovo národ?
s-32 Jazyk.
s-33 o Jak byste definoval Židy?
s-34 Jsou to lidé, kteří se odlišují akcentem, gramatikou a slovníkem, ale hovoří týmž jazykem.
s-35 o Z historie jsou známy ty kladné charakteristiky vašeho národa, které umožnily jeho zmrtvýchvstání.
s-36 O jakých vlastnostech současných Izraelců si naopak myslíte, že by je nemuseli mít?
s-37 Neměli bychom mít konflikty s Araby.
s-38 Této nemoci by podlehly i ty nejzdravější národy, a k těm my zdaleka nepatříme.
s-39 Winston Churchill kdysi prohlásil o letecké bitvě o Británii, že to byl nejlepší čas Britů.
s-40 Pro nás válka není tím nejlepším časem, protože dělá z tak silných neurotiků lidi ještě neurotičtější.
s-41 Potřebujeme mír.
s-42 K tomu, abychom spolu mohli navzájem nesouhlasit.
s-43 Válka nás sjednocuje, což pro nás není přirozené.
s-44 Potřebujeme být rozděleni.
s-45 o Na čí straně je třeba hledat vinu za konflikt mezi Izraelem a Palestinou?
s-46 Na tento konflikt nelze nazírat jako na západní filmy s dobrými a špatnými typy.
s-47 Je to tragédie, srážka mezi dvěma spravedlivými.
s-48 Palestinci mají velmi silný argument v tom, že nemají kam jít;
s-49 Izraelci mohou vyrukovat se stejným argumentem.
s-50 To, co je třeba provést, bych nazval groteskním rozvodem.
s-51 Znamená to, že by obě rozvedené strany zůstaly ve stejném bytě.
s-52 Třebaže je to byt malý, musejí se dohodnout, kdo dostane kterou ložnici, jak se budou střídat v koupelně a v kuchyni.
s-53 Pak spolu mohou pít kávu.
s-54 Rozhodně to bude bolestný rozvod, ovšem nikdo nesmí ztratit domov, naopak: musejí být vytvořeny dva.
s-55 Dva suverénní státy.
s-56 o Za román Černá skříňka jste obdržel prestižní francouzskou cenu Femina Étranger.
s-57 Bylo to za kvalitní potrét hrdinky Ilany, jak by se dalo usuzovat ze ženského statutu tohoto ocenění?
s-58 Mohu vás uklidnit v tom, že Černá skříňka není metaforou o změněné pozici izraelské ženy, i v tom, že ne každá izraelská žena musí být tak temperamentní.
s-59 Není to dokonce nutně ani kniha o Izraeli.
s-60 Je to možná univerzální tragedia dell'arte o nepřátelích, kteří jsou posedlí touhou být spolu, a dokonce být tím druhým.
s-61 Je to text o mystickém převtělování:
s-62 Ilana chce být každému muži v knize matkou, sestrou, dcerou, manželkou i milenkou.
s-63 Podobně je tomu s oběma muži, kteří nadto závidí jeden druhému jeho .
s-64 Berme ji jako polyfonii lidských vztahů, jako výraz toho, že každý člověk právo být různý.
s-65 o Za klíčovou postavu románu považují interpreti Ilanina syna Boaze jako reprezentanta nové, nezatížené izraelské generace.
s-66 Skýtá tato generace záruky do budoucna?
s-67 Nejsem sociolog a nemám ani příliš důvěru k sociologii, takže se k mladé izraelské generaci nemohu vyjadřovat.
s-68 Černá skříňka je zároveň výpovědí o fanatismu a o fanatických hrdinech.
s-69 Každý je v jistém směru fanatik, nejen ten zjevný podezřelý, všichni.
s-70 Mladý chlapec Boaz je natolik posedlý svobodou, že si v závěru děje zřídí vlastní komunitu hippies, v níž je vládcem a dívky otrokyněmi.
s-71 Nikomu nestraním, i ten mladík je do jisté míry fanatikem.
s-72 o Ani v otázkách svobody nemá člověk právo být fanatický?
s-73 Fanatismus je v každém z nás a je to choroba, dokonce i když bojuje za dobré věci.
s-74 Poznal jsem vegetariány, kteří by vás sežrali zaživa, pokud budete jíst maso.
s-75 Existují pacifisté, kteří vás klidně zabijí za to, že máte jinou strategii míru.
s-76 Fanatismus nekonečné formy a ačkoli je to choroba, je to podmínka lidského pobývání.
s-77 o Další podmínku jste vetkal do svého nového románu Třetí podmínka...
s-78 Je to kniha o dobrém člověku, jenž není schopen vykonat nic dobrého.
s-79 Našel řešení, jímž se spasit celý svět, ale když ztratí třeba jen knoflík od košile, zbuntuje celou armádu žen, aby ten knoflík přišily.
s-80 Tento stárnoucí vrátný na gynekologické klinice cítí potřebu kát se za hříchy, jež podle jeho názoru provedli muži na ženách.
s-81 V tomto ohledu je velice židovský - Židé jsou světovými šampiony v pokání, aniž by si předtím užívali v hříchu.
s-82 Můj protagonista by se večer cítil velmi provinile, pokud by se celý den necítil vinen.
s-83 o Váš český nakladatel mimo jiné právě na příkladu Černé skříňky, jíž se u nás zatím prodala necelá tisícovka, poukázal na klesající zájem o kvalitní světovou beletrii.
s-84 Je v čtyřmilionovém Izraeli situace příznivější?
s-85 Izraelci jsou ještě stále nadšenými čtenáři, překlady nevyjímaje.
s-86 Řekl bych, že česká literatura, v Izraeli představovaná celkem osmdesát devadesát let, u nás lepší pozici než izraelská zde.
s-87 Je to způsobeno zahřívacím kolem, postupným seznamováním.
s-88 Pokud lze mou Černou skříňku chápat jako předehru k našemu dalšímu vzájemnému literárnímu poznávání, pak kráčíme správným směrem.

Text viewDownload CoNNL-U