Dependency Tree

ln94207_74

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-1
Genreessay
Text typepub

Select a sentence

s-1 Kauza velmi nadaných dětí
s-2 Průměrnost nezná nic lepšího než sebe
s-3 Tomáš Houška
s-4 Komu není shůry dáno, v apatyce nekoupí.
s-5 Jsou však také případy, kdy se hůra předala.
s-6 V jednom z prvních dopisů spřátelené emigrantské rodiny kdysi hrdě stálo, že obě děti byly zařazeny do škol pro velmi nadané.
s-7 A dostaly zvláštní stipendium.
s-8 Dopis přišel z Kanady na počátku září 1974.
s-9 Jak to vypadá v České republice začátkem září 1994?
s-10 * * * Psychologové definují inteligenci obvykle jako schopnost přizpůsobit se podmínkám, učit se či využít dříve získaných poznatků v nové situaci.
s-11 Inteligence bývá spojena se schopností analýzy, obvykle i tvořivosti.
s-12 Projevuje se v mnoha oblastech, jako je analýza, abstraktní představivost, sociálně komunikační dovednosti, verbální projev.
s-13 Míra inteligence je v populaci zastoupena podle Gaussovy křivky, přičemž zhruba 96 procent veškeré populace leží v pásmu IQ 70-130.
s-14 Vrchol Gaussovy křivky - neboli cosi jako průměrné IQ - je IQ 100.
s-15 Odchylka směrem k horšímu, IQ 70, představuje obtížně vzdělavatelné děti, které navštěvují zásadně zvláštní, někdy i pomocné školy.
s-16 IQ 50 představuje poměrně těžkou oligofrenii spojenou s nevzdělavatelností.
s-17 Práh pro přijetí do MENSY (mezinárodní organizace sdružující lidi s vysokou inteligencí), IQ 130, je kvantitativně srovnatelnou odchylkou, právě tak IQ 150 je podobnou odchylkou jako IQ 50, jenže s opačnou polaritou.
s-18 Lidí s inteligencí nad 130 se vyskytuje okolo dvou procent (těch pod IQ 70 je o něco více, patří sem i ti, kteří tuto vlohu nemají vrozenou, ale získali ji později následkem nemoci nebo úrazu).
s-19 Lidí s IQ nad 150 (nebo pod 50) jsou již jen desetiny procenta.
s-20 Mezi slepými jednooký králem
s-21 Podmínky, jež nabízí běžná škola extrémně nadaným dětem, jsou zcela srovnatelné se situací, v níž by normální, průměrné dítě navštěvovalo třídu oligofrenních.
s-22 Jak by to na působilo?
s-23 Samozřejmě, že by to zpomalilo jeho duševní vývoj.
s-24 Nikdo by je nenutil k duševní námaze (učivo by zvládalo naprosto hravě) a to nejlínější tempo práce by mu v podstatě vždy stačilo k dosahování výsledků výjimečných.
s-25 Jednooký mezi slepými králem.
s-26 Po několika letech této školní docházky by takové dítě působilo dojmem, jako by i ono samo bylo mírně retardováno.
s-27 Také u nadaných dětí funguje totiž běžné vzdělání jako retardační a utlumující činitel;
s-28 přestože takové děti postupně většinou vystudují i vysokou školu, většina z nich nikdy nevyužije plnou kapacitu svého nadání.
s-29 Kromě toho si zvyknou, že k dobrým výsledkům není zapotřebí žádné námahy.
s-30 Ve škole se nudí, zlobí, na základě čehož od některých učitelů dostávají špatné známky.
s-31 Nakonec v osmé, deváté třídě většina z nich vůbec nepůsobí dojmem výjimečnosti.
s-32 Bývají samotářští a nesdílní.
s-33 Řada z nich vážné problémy se školní kázní.
s-34 Nadaní dyslektici končí u lopat
s-35 Pak jsou tu ještě děti dyslektické či dysgrafické, které často - přes své nesporné vlohy - skončí u soustruhu či lopaty proto, že se nikdy nenaučí bezchybně psát a pohotově číst.
s-36 Takových dětí se na schopnosti nikdo neptá: mají špatné známky z českého jazyka a studium na gymnáziu a později třeba na vysoké škole je pro nedostupné.
s-37 Přitom pro je speciální škola pro intelektově nadané děti v podstatě jediným východiskem.
s-38 Je možné namítnout, že i ve středověku byli jedinci, kteří vynikali.
s-39 Když je někdo opravdu dobrý, tak si poradí.
s-40 Samozřejmě i dnes máme fenomenální osobnosti.
s-41 Na jednu takovou připadne však devět jiných, které nevhodné školní vzdělávání srazí do průměru.
s-42 Nadprůměrným rychlejší tempo
s-43 Nadprůměrné děti jednoznačně potřebují mnohem rychlejší tempo.
s-44 Být mezi sobě rovnými, kde mimořádný výsledek je dosažitelný jen po mimořádném úsilí.
s-45 Některé z nich navíc potřebují tempo rozdílné v každém předmětu, protože mají velmi vyhraněné zájmy.
s-46 Třeba jsou excelentními matematiky, ale nijak nevynikají v jazycích.
s-47 Nebo naopak.
s-48 Řešením pro není zřízení studijní třídy.
s-49 Vhodný je systém, kdy jsou na různé předměty různě přeskupeny bez ohledu na věk, ale zato s přihlédnutím ke schopnostem, zájmu a výkonům v daném předmětu.
s-50 Potřebují podmínky, které jim žádná normální škola není schopna nabídnout, tak jako žádná normální škola není schopna odpovědně vzdělat děti mentálně postižené.
s-51 Baťa si schopné studenty hýčkal
s-52 Zatímco vzdělání pro handicapované děti je běžné, speciální školy pro ty mimořádně nadané u nás dosud neexistují.
s-53 V Evropě se tak řadíme po bok Albánie.
s-54 Je to dědictví komunistického rovnostářství.
s-55 Průměrnost nezná nic lepšího než sebe.
s-56 Mensa České republiky se sice rozhodla založit u nás speciální Mensa gymnázium pro intelektově talentované děti, ale protože pro nesehnala vhodou budovu, vzniklo na jaře roku 1993 alespoň experimentální gymnázium Buďánka pro prvních třicet dětí.
s-57 Přitom potřeba v Praze by byla několikrát větší, o mimopražských dětech ani nemluvě.
s-58 Dnes je ohrožena existence i této školy: od září nemá kde pokračovat.
s-59 Sehnat z vlastních prostředků peníze na budovu v Praze je pro soukromou školu prakticky nemožné.
s-60 Magistrát hlavního města Prahy, který několik použitelných objektů vlastní, třeba Grébovku v Havlíčkových sadech, velký zájem o nadané děti nejeví.
s-61 Hodně by mohli pomoci i úspěšní a osvícení podnikatelé.
s-62 Za první republiky bylo věcí prestiže podporovat vědu, školství i umění.
s-63 Navíc mnoho nadaných studentů si vybralo po ukončení studií právě mecenáše své školy jako zaměstnavatele.
s-64 Baťa si schopné studenty hýčkal.
s-65 Naši podnikatelé k tomu zatím nedorostli, a tak jejich sponzorské dary míří do fotbalových klubů a manekýnských šaten.
s-66 Kam dohlédneme
s-67 Kdyby jediná z firem, které se bombasticky denně prezentují v televizi prostoduchou reklamou, svou televizní show na dva měsíce vysadila, byly by peníze na budovu pro Mensa gymnázium.
s-68 Podporovat schopné totiž znamená budovat vlastní budoucnost.
s-69 A náš vztah k nadaným dětem vypovídá o tom, do jaké budoucnosti jsme schopni dohlédnout - je-li to alespoň o kousek dál než k zítřejšímu obědu, než do příštích voleb.
s-70 Naše největší banky věnují pravidelně mnohaciferné částky na sponzorování voleb miss, fotbalových a hokejových týmů či sportovních přenosů v televizi.
s-71 Na podporu vzdělání nadaných dětí nedaly ani korunu.

Text viewDownload CoNNL-U