Dependency Tree

ln94207_36

ProjectPDT
Genretopic_interv

Select a sentence

Showing 3 - 102 of 148 • previousnext

s-3 Kateřina Hamrová, dramaturgyně pořadu, TV NOVA
s-4 Každý pátek ve večerních hodinách vysílá TV NOVA pořad TABU.
s-5 Tabu je něco, o čem se nemluví, a tak i příběhy lidí, kteří se v pořadu představují, jsou z nejrůznějších důvodů utajovány do chvíle, kdy se odhodlají vystoupit veřejně.
s-6 Mnohdy se diváci ve výpovědi člověka se zdánlivě banálním osudem dozvědí překvapivé, někdy šokující postřehy.
s-7 Nejde o bulvární hyenismus, jak by se možná mohlo na první pohled zdát.
s-8 Smyslem celé věci je hovořit o tabuizovaných problémech a seznamovat s nimi co nejširší veřejnost.
s-9 To, co potkalo dnes jednoho, může se zítra stát komukoli z nás či našeho okolí.
s-10 Týden co týden se na této stránce budeme zabývat tím, co se ve vysílání TABU takříkajíc nestihlo.
s-11 Život včerejšího hosta TABU pana Š. se změnil během jedné vteřiny.
s-12 Změnil se absolutně a od základu.
s-13 Pan Š. přišel při železničním neštěstí o zrak.
s-14 Srážku nezavinil.
s-15 Pan Š. ztratil to nejvzácnější, co je pro jiné zcela běžné.
s-16 Po zdlouhavé, téměř roční léčbě se vrátil do rodiny.
s-17 Ta byla pro něj vším.
s-18 Spojením se světem, i těmi nejbližšími, kteří věřili, že vše bude zase v pořádku.
s-19 Přesto se pan Š. potácel od výčitek k depresím:
s-20 Podle lékařů jste sice zdravý, ale rány na duši, ty se vyléčit nedají.
s-21 Jiná věc, když to potká staršího člověka, ale v mém věku?
s-22 Nikdy se s tím nesmířím.
s-23 Od myšlenky vzít si život odradila pana Š. pouze existence manželky a nezaopatřených dětí.
s-24 Bílou hůl, která se stala jeho okem, měl při první vycházce chuť zahodit kilometry daleko.
s-25 Dnes, šest a půl roku po úrazu, se cítí psychicky lépe, ale i tak tvrdí, že si nikdy nezvykne.
s-26 Jako odborník byl k tomuto lidskému osudu přizván PhDr. Oldřich Čálek z Ústavu pedagogických a psychologických výzkumů UK v Praze. o
s-27 Pane doktore, po úrazu je větší procento těch, kteří zažívají trauma, nebo těch, kteří se dokáží v jiných rovinách vrátit do života?
s-28 Těch, kteří to dokáží sami, je minimum.
s-29 Pomoc zvenčí je skutečně nutná.
s-30 Okolí ji samo spontánně málokdy poskytne.
s-31 Nevidomý se dostane do styku s rehabilitačními pracovníky buď přímo v nemocnici, nebo když přijde domů.
s-32 Ovšem některé rodiny často zrakově postiženého člověka obklopí a izolují.
s-33 Jednoduše se za jeho postižení stydí a pod pohrůžkou porušování lidských práv rehabilitačního pracovníka do rodiny nepustí.
s-34 Bohužel, dokonce některé odpovědné úřední orgány nechtějí rehabilitačním pracovníkům či příslušným centrům sdělovat jména takto postižených osob.
s-35 Označují to za zasahování do soukromí či poskytování informací mimo zákonný rámec, porušování lidských práv...
s-36 Např. ve Spojených státech je poskytování podobných údajů běžné.
s-37 Pokud se tak nestane, může to dotyčná osoba chápat jako porušení lidských práv, mohou nastat i soudní komplikace.
s-38 U nás se stále udržuje tendence nic nesdělovat v souvislosti se zachováním lékařského tajemství. o
s-39 Kolik organizací pro nevidomé a zrakově postižené u nás funguje?
s-40 V současné době fungují dvě, které mají v okresech své pobočky.
s-41 Ta starší se jmenuje Společnost nevidomých a slabozrakých a je to takový dědic či následovník bývalého Svazu invalidů.
s-42 Kromě byla v roce 1990 založena Česká unie nevidomých a slabozrakých.
s-43 Existuje zde určité vzájemné soupeření a řekl bych, že často právě ke škodě nevidomých a slabozrakých. o
s-44 Kolika procent lidí u nás se problém zrakového postižení týká?
s-45 Evidence neexistuje, a tak si to dovolím odhadnout a odstupňovat.
s-46 Zcela nevidomé osoby lze počítat na stovky, z čehož největší počet tvoří lidé ve vyšším věku, ve věkové kategorii nad 60, 70 let.
s-47 Další skupinu tvoří osoby zcela nevidomé od narození.
s-48 Zde odhady hovoří spíše o desítkách.
s-49 Dále existuje skupina osob se zbytky zraku.
s-50 Těch jsou řádově tisíce a největší skupinu z nich tvoří rovněž osoby v pokročilém věku.
s-51 Další skupinou jsou lidé slabozrací.
s-52 Ti často zůstávají mimo evidenci, neboť většinou fungují normálně s pomocí silných brýlí či dalších speciálních pomůcek.
s-53 se říci, že se i přes své ztížené společenské uplatnění jaksi ztratí v davu.
s-54 Největším nebezpečím pro tyto osoby je možné zhoršení zdravotního stavu.
s-55 Organizovaných osob je v České republice asi tak 10 000.
s-56 Jsou to zejména nevidomí a lidé se zbytky zraku.
s-57 Podle výzkumů ve vyspělých zemích se ukazuje, že lidí, kteří potřebují speciální služby, je daleko víc.
s-58 U nás by tuto skupinu tvořilo asi tak 70 000 osob.
s-59 Jsou to hlavně starší lidé se zbytky zraku a slabozrací.
s-60 Tato skupina stojí úplně mimo a tak život ještě více ztížený, protože mnozí o těchto službách ani nevědí. o
s-61 od narození nevidomý člověk větší handicap než člověk, který ztratil zrak po úrazu?
s-62 Říkám to z vlastní zkušenosti: vždycky se najde záminka, proč se nerozvíjet.
s-63 U lidí, kteří ztratili zrak později, je nebezpečí, že jim vlastní rodina zabrání v samostatnosti.
s-64 Pečuje o a určitým způsobem je drží mimo svět, v rodinném kruhu.
s-65 Nepodrobí-li se nevidomý člověk rehabilitaci, nezapojí-li se do života, je to způsob, jak utrpět největší újmu.
s-66 Rovněž záleží na individuálních dispozicích.
s-67 Na společenskosti, životní motivaci, v neposlední řadě inteligenci, úrovni tělesného zdraví.
s-68 Rodina může nesmírně pomoci, anebo naopak.
s-69 U člověka, který se jako nevidomý narodí, sehrává rodina opět nejdůležitější úlohu.
s-70 Chtěl bych poznamenat, že pro rodiče nevidomého dítěte je situace maximálně obtížná.
s-71 Musíte pochopit i ty, kteří ji nezvládli.
s-72 Představte si lidi plné života, kteří si vysnívají, jaké budou mít dítě, a pak najednou přijde něco takového...
s-73 Pokud to nezvládnou a dítě správným způsobem nevedou, tak nakonec třeba ani není schopné vychodit zvláštní školu pro nevidomé.
s-74 Jestliže se ovšem rodině dostane včas speciální poradenské pomoci a rodiče jsou opravdu dobří, mají nevidomé děti obrovskou výhodu.
s-75 Smyslové orgány, částečně i druh inteligence, psychické schopnosti či paměť se u nich rozvíjí tak, že jsou tyto schopnosti skutečně mimořádné.
s-76 Není to ale žádný zázrak.
s-77 Je to důsledek toho, že mozkový i osobnostní systém se rozvíjí přiměřeně dané vadě.
s-78 Vše se utváří podle prostředí, podle způsobu existence.
s-79 U osleplého člověka není tohle tak snadné a mladší organismus se přizpůsobuje lépe...
s-80 Je to opět individuální.
s-81 Schopní jedinci nemají takové psychické následky.
s-82 Aby mohl nevidomý člověk vést důstojný život, je třeba mu poskytnout určité finanční, ale i jiné sociální úlevy.
s-83 Bohužel dnes existuje jakási nevstřícnost ze strany legislativy. o
s-84 Jsou díky absenci zrakového smyslu automaticky posilovány ostatní?
s-85 Ne, tento proces není automatický.
s-86 Absencí jednoho smyslu jsou ve zvýšené činnosti ostatní, a tím se posilují.
s-87 Sluch, hmat, tzv. pohybový smysl a paměť, pozornost a logika se dají oživit, kultivovat. o
s-88 Který ze smyslů je pro nevidomého nejdůležitější?
s-89 Záleží na druhu činnosti.
s-90 Ve styku s lidmi je to sluch a řeč, logika.
s-91 Při pohybových aktivitách je to především hmat a kinestetika, tedy pohybový smysl.
s-92 U člověka se zdravým zrakem je vše založeno na zrakově pohybové koordinaci.
s-93 U nevidomého je zrak nahrazen hmatem.
s-94 Rovněž sluchově pohybová koordinace je pro nevidomé velmi důležitá. o
s-95 Jak by se měla taková vzorová rodina k osleplému člověku zachovat?
s-96 Nevidomý člověk potřebuje pocit, že pro druhé hodnotu.
s-97 Pocit vlastní důstojnosti a pocit, že okolí věří, že i v téhle situaci se vše zlepší.
s-98 Ztráta zraku neznamená ztrátu samostatnosti.
s-99 Mnozí si myslí, že je morální nevidomého obsluhovat.
s-100 Přesně naopak.
s-101 Namísto udržování v závislosti je třeba umožňovat samostatnost.
s-102 Důvěřovat, že se nevidomý dokáže postarat o sebe a o druhé.

Text viewDownload CoNNL-U