Dependency Tree

ln94207_118

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsetetest
Genrereview
Text typepub

Select a sentence

s-1 Premiéra Armidy
s-2 Kompaktní desky
s-3 Leo Jehne
s-4 Firma Multisonic jako by si za jeden ze svých cílů dala prezentovat na deskách dosud neuvedená díla českých skladatelů.
s-5 Po Škroupově Columbovi a Janáčkově Šárce uvedla nyní na gramofonový trh ve světové premiéře Dvořákovu poslední operu - Armidu.
s-6 Vznikala v letech 1902 1903, v euforii po skladatelově nejúspěšnějším hudebně-dramatickém díle, Rusalce, premiérované v roce 1901.
s-7 Ale - jak správně podotýká autorka průvodního textu k opernímu kompletu Helena Havlíková - dostala se do jiného uměleckého kontextu, obklopena Schönbergovou Zjasněnou nocí (1899), Pucciniho Toscou (1900), Debussyho Pelléem a Mélisandou (1902), Janáčkovou Její pastorkyní (1904) či Straussovou Salome (1905).
s-8 Tedy v době, kdy pominulo okouzlení Orientem, kdy byla pasé tematika křižáckých výprav, a kdy současný jazyk operních libret byl velmi vzdálen rozvláčné i archaické poetice Jaroslava Vrchlického.
s-9 Na jevišti proto Dvořákova Armida přes četné seriózní pokusy, pomineme-li odbytou premiéru v roce 1904, neuspěla.
s-10 Nemá takové množství líbivých scén jako Rusalka, ale ani jako Jakobín nebo Čert a Káča, a více znám je z jen zpěv Armidy Za štíhlou gazelou.
s-11 To však neznamená, že v není mnoho dvořákovsky krásné hudby a že by o tuto operu nebyl mezi diskofily zájem - jinak by ji německá firma Orfeo nezařadila do svého nahrávacího plánu s Českou filharmonií s dirigentem Gerdem Albrechtem a našimi sólisty.
s-12 Nahrávka Multisoniku pochází z rozhlasového archivu, je monofonní a vznikla v roce 1956, tedy v době, kdy i české pěvectví mělo řadu významných individualit.
s-13 Titulní roli zpívá tehdy ještě lyricko-mladodramatická sopranistka Milada Šubrtová (vydání nahrávky jako by bylo symbolickým darem k jejímu letošnímu vzácnému životnímu jubileu), jejího partnera Rinalda zpívá sotva třicetiletý Ivo Žídek, rovněž v plné svěžesti svého lyrického tenoru.
s-14 Pěveckou parketu intrikána tu našel v Ismenovi Zdeněk Otava, ale slyšíme zde i další pěvce zvučných jmen: Například Karla Bermana v roli poustevníka Petra a také vynikajícího, předčasně zesnulého Ladislava Mráze v jedné z jeho mála kompletních rolí - krále Hydraota.
s-15 I epizodní role jsou pečlivě obsazeny a spoluvytvářejí z nahrávky orchestru a sboru Českého rozhlasu v Praze skutečný umělecký počin, zvláště s dirigentským přispěním suverénního Václava Jiráčka.
s-16 Technická kvalita snímku je na tehdejší rozhlasové poměry velmi dobrá, méně zdařilý je jen záznam takřka všech sólových basových partií nemajících potřebnou sonornost.
s-17 Rozhodně jde však o komplet, který by žádný operní diskofil neměl nechat bez povšimnutí.

Text viewDownload CoNNL-U