Dependency Tree

ln94205_87

ProjectPDT
Genrecomment

Select a sentence

s-1 Dokáže Sejm přehlasovat prezidentovo veto?
s-2 Dušan Provazník, redaktor týdeníku Ekonom
s-3 Dnes nebo zítra se v dolní komoře polského parlamentu - v Sejmu - očekává hlasování, které bude mít vážné politické důsledky, dopadne jakkoliv, tj. bude-li zákon odmítnut či přijat.
s-4 Na pořad jednání se totiž vrátil zákon o umělém přerušení těhotenství, který delší čas rozděluje nejen poslance, ale celou polskou veřejnost.
s-5 Předcházející Sejm před dvěma lety odhlasoval zákon, který v souladu s doktrínou katolické církve podstatně zredukoval možnosti interrupce.
s-6 Nový Sejm, který vzešel z loňských zářijových voleb, tento zákon před prázdninami novelizoval, takže jeho nová liberálnější verze připouští umělé přerušení těhotenství i z tzv. sociálních důvodů.
s-7 Prezident Lech Walensa však s novelizací nesouhlasí a odmítá zákon podepsat.
s-8 To vedlo k nynějšímu měření sil mezi prezidentem a Sejmem.
s-9 Aby novelizovaný zákon platil, musí jej podle ústavy Sejm znovu potvrdit.
s-10 Tentokrát však nikoli prostou, ale dvoutřetinovou většinou.
s-11 Za předpokladu, že se nynějšího zasedání Sejmu účastní všech 460 poslanců - což je ovšem předpoklad čistě teoretický, protože jen málokdy jsou přítomni všichni - by jich muselo pro novelizovaný zákon hlasovat 306.
s-12 Názory na to, zda se podaří dát v Sejmu takovou většinu dohromady, se do poslední chvíle rozcházely.
s-13 Rozhodující pro výsledek hlasování může nakonec být postoj poslaneckého klubu Polské lidové strany, protože jinak se , že na 250 poslanců je odhodláno hlasovat pro novelizovaný zákon.
s-14 Jde zejména o 160 zástupců Svazu demokratické levice, 41 ze Svazu práce a některé další z jiných poslaneckých klubů.
s-15 Nebudou-li pro novelizovaný zákon hlasovat dvě třetiny poslanců, bude nadále platit původní restriktivní zákon.
s-16 To však neznamená, že problém bude jednou pro vždy smeten ze stolu.
s-17 Naopak.
s-18 Předpokládá se, že by zesílily akce za zrušení původního zákona a že by šly mimo parlament.
s-19 Hnutí za liberalizaci zákona bylo v Polsku silné dříve a nyní by se zřejmě soustředilo na to, aby se tato otázka stala předmětem referenda.
s-20 Do nabitého kalendáře politických událostí příštích dvanácti měsíců - prezidentské volby, přijetí ústavy - by tak přibyla další.
s-21 Neméně konfliktní situace však nastane, jestliže Sejm přece jen prezidentovo veto přehlasuje, neboť Lech Wa prohlásil, že ani v tomto případě nehodlá zákon akceptovat.
s-22 Podle existující ústavy prezident zákon podepsat do sedmi dnů.
s-23 Jestliže tak neučiní, jedná v rozporu s ústavou a může být proto obžalován a postaven před Nejvyšší soud.
s-24 Aby však k něčemu takovému mohlo dojít, musí se pro to vyslovit dvoutřetinová většina Národního shromáždění (Sejm a senát) na návrh nejméně jedné čtvrtiny (140) členů Národního shromáždění.
s-25 Co by bylo dále, není snad třeba v této fázi rozvádět.
s-26 V každém případě by vypukla v Polsku vážná politická krize.
s-27 Zdá se, že prezident zvedl sázku tak vysoko záměrně, neboť předpokládá, že jeho političtí protivníci nemají v dané chvíli zájem na tak silné destabilizaci poměrů.
s-28 Události příštích dnů by měly ukázat, zda je jeho předpoklad správný.
s-29 Shodou okolností vnitropolský spor o umělém přerušení těhotenství i mezinárodní důsledky.
s-30 V pondělí začíná v Káhiře konference OSN o populaci a hospodářském rozvoji, na které bude umělé přerušení těhotenství jednou z horkých otázek.
s-31 Ze zpráv před konferencí vyplývá, že se v Káhiře zřejmě vytvoří podivná koalice ortodoxně islámských a katolických zemí, které umělé přerušení těhotenství odmítají.
s-32 Polsko se ocitlo před problémem, jaké stanovisko v Káhiře zaujmout jeho vládní delegace.
s-33 Pokud by mělo být v souladu s existujícím polským právem, pak by se měla polská delegace postavit proti návrhům na umělé přerušení těhotenství.
s-34 Jenže do pondělí se může příslušný zákon v Polsku změnit.
s-35 Polská vláda zatím vyřešila situaci tak, že na úterním zasedání rozhodla o zvýšení úrovně delegace: povede ji místopředseda vlády a ministr spravedlnosti W. Cimoszewicz, který zastupuje Svaz demokratické levice.
s-36 Bude zajímavé sledovat, jaké stanovisko polská vládní delegace nakonec v Káhiře zaujme.

Text viewDownload CoNNL-U