s-1
|
Zvláštní
školy
bývají
využívány
jako
sběrny
pro
romské
děti
bez
ohledu
na
jejich
intelekt
|
s-2
|
Plzeň
(vet)
-
|
s-3
|
Zvláštní
školy
bývají
využívány
jako
sběrny
pro
romské
děti,
které
by
z
hlediska
mentální
úrovně
mohly
chodit
do
škol
normálních.
|
s-4
|
Nezřídka
jsou
však
těžko
zvladatelné,
a
tak
naznačuje-li
jejich
psychologický
posudek
alespoň
minimální
předpoklad
pro
přijetí
do
zvláštní
školy,
jsou
do
ní
převedeny.
|
s-5
|
Intelekt
mnohých
je
pak
vyšší
než
u
dětí
skutečně
postižených.
|
s-6
|
Prosazují
se
na
jejich
úkor,
stavějí
se
do
role
kápa
a
někdy
i
šikanují.
|
s-7
|
Navíc
ztěžují
práci
pedagogů
s
těmi,
kteří
zvýšenou
péči
skutečně
potřebují.
|
s-8
|
Z
jedné
školy
tohoto
typu,
kde
bývalo
na
300
žáků,
jsou
v
Plzni
dnes
tři,
takže
koncentrace
není
tak
veliká,
říká
ředitel
zvláštní
školy
v
Podmostní
ulici
Jaromír
Hupač.
|
s-9
|
Soustředit
ve
škole
jen
typicky
mentálně
retardované
děti
je
v
současných
podmínkách
prakticky
neřešitelné.
|
s-10
|
Školy
totiž
získávají
peníze
podle
počtu
žáků.
|
s-11
|
A
tak
na
jedné
straně
je
v
jejich
zájmu
jich
mít
dostatek.
|
s-12
|
Na
straně
druhé
ani
běžné
školy
se
nezbavují
svých
svěřenců
s
nadšením.
|
s-13
|
Učiní
tak
většinou
až
tehdy,
začínají-li
jim
dělat
ve
třídách
potíže,
dodává
J.
Hupač.
|
s-14
|
Zejména
u
romských
chlapců
a
dívek,
jichž
je
v
této
škole
60
až
70
procent
ve
třídě,
je
dalším
vážným
problémem
záškoláctví.
|
s-15
|
Řeší
tady
kolem
padesáti
případů
ročně.
|
s-16
|
Poruší-li
rodiče
zákon
a
nezajistí
školní
docházku
svých
dětí,
řeší
to
nejdříve
s
malou
účinností
přestupková
komise,
později
pak
soud,
který
může
rozhodnout
o
svěření
dítěte
do
ústavní
péče.
|
s-17
|
Celý
proces
je
však
příliš
zdlouhavý.
|
s-18
|
Nakonec
žák
nechodí
do
školy
třeba
dva
roky.
|
s-19
|
Soudy
jsou
zavaleny
závažnějšími
trestnými
činy.
|
s-20
|
Částečně
tuto
problematiku
řeší
nový
školský
zákon.
|
s-21
|
V
jeho
návrhu
je,
že
žák
může
po
vzájemném
souhlasu
a
dovršení
určitého
věku
ukončit
školní
docházku
dříve
než
po
devíti
letech,
uvádí
J.
Hupač.
|
s-22
|
Komplexní
projekt,
jak
prospět
zvláštnímu
školství,
v
Plzni
neexistuje.
|
s-23
|
Školy
jdou
vlastní
cestou.
|
s-24
|
ZvŠ
v
Podmostní
ulici
vsadili
na
rozvoj
schopností,
které
jsou
zdejším
dětem
blízké.
|
s-25
|
Letos
začne
například
s
rozšířenou
hudební
výchovou
při
skupinovém
vyučování
sedmé,
osmé
a
deváté
třídy.
|
s-26
|
Pokud
se
nová
výuka
osvědčí,
bude
zavedena
i
do
nižších
ročníků.
|