s-1
|
Arcybaševovo
tajemství
divadla
|
s-2
|
Všechny
autory
ruské
nové
vlny
spojuje
smysl
pro
černý
humor
a
paradox
|
s-3
|
Alena
Morávková
|
s-4
|
Divadlo
na
Pokrovce
je
jedním
z
moskevských
experimentálních
divadel.
|
s-5
|
Vzniklo
v
roce
1991
a
v
jeho
čele
stojí
čtyřicetiletý
režisér
SERGEJ
ARCYBAŠEV,
žák
M.
Knebelové,
J.
Ljubimova
a
A.
Efrose.
|
s-6
|
Devět
let
působil
v
Divadle
na
Tagance,
kde
spolupracoval
například
na
inscenaci
Borise
Godunova,
kterou
jsme
měli
možnost
vidět
i
v
Praze,
a
režíroval
víc
než
dvacet
inscenací
v
moskevských
i
mimomoskevských
divadlech.
|
s-7
|
Proč
jste
se
v
poslední
době
se
svými
herci
soustředil
na
Čechova,
Turgeněva
a
Gogola?
|
s-8
|
Známe
vás
především
jako
režiséra
současné
dramatiky...
|
s-9
|
Rozhodli
jsme
se
uvádět
kmenová
díla
ruského
zlatého
a
stříbrného
věku,
protože
nám
umožňují
klást
základní
otázky
o
smyslu
lidské
existence
a
o
tajemstvích
života.
|
s-10
|
Touha
po
štěstí
a
kráse
není
vzdálená
ani
současníkům.
|
s-11
|
Tak
se
vytváří
pouto
mezi
diváky
a
postavami
dramatu,
napsaného
před
sto
lety.
|
s-12
|
Vůbec
mám
pocit,
že
přelom
minulého
století
se
v
mnoha
směrech
podobá
naší
době...
|
s-13
|
Jste
spřízněn
s
významnou
osobností
ruské
moderny
Michailem
Arcybaševem,
vyznavačem
Nietzscheho
filozofie
a
autorem
románu
Sanin,
který
v
roce
1907,
kdy
vyšel,
vzbudil
pohoršení,
protože
otevřel
tabuizovaná
témata?
|
s-14
|
Jakási
spřízněnost
tady
je.
|
s-15
|
Mimochodem
v
současné
době
uvádíme
jeho
Žárlivost...
|
s-16
|
Arcybašev
byl
u
nás
umlčován,
protože
po
Říjnové
revoluci
emigroval
a
zemřel
ve
Varšavě.
|
s-17
|
V
inscenaci
Tří
sester
jste
využili
zkušeností
ruské
herecké
školy
a
dokonce
jste
zapojili
do
scénického
dění
i
diváky,
kteří
se
stali
hosty
na
oslavě
Irininých
narozenin.
|
s-18
|
To
je
v
současném
ruském
divadle
novum...
|
s-19
|
Pokoušíme
se
nejen
vytvářet
vztahy
na
scéně,
ale
pracujeme
i
s
divákem.
|
s-20
|
Navazujeme
na
odkaz
Michaila
Čechova,
který
zdůrazňoval
funkci
podvědomí.
|
s-21
|
Já
sám
jsem
původně
herec,
a
proto
zastávám
koncepci
hereckého
divadla.
|
s-22
|
Funkci
režiséra
chápu
jako
funkci
inspirátora.
|
s-23
|
Režisér
by
měl
odkrývat
osobnost
herce.
|
s-24
|
Vyžaduje
to
samozřejmě
herecké
osobnosti,
a
těch
je
u
nás
v
současné
době
nedostatek.
|
s-25
|
Jezdil
jsem
po
celé
zemi
a
vybíral
si
herce
do
našeho
divadla.
|
s-26
|
Učíme
se
mluvit
svým
svébytným
jazykem,
ale
čeká
nás
ještě
hodně
práce.
|
s-27
|
Jak
vám
pomáhá
kritika?
|
s-28
|
Kritika
je
u
nás
ve
stejné
krizi
jako
spousta
jiných
věcí.
|
s-29
|
Ale
snažíme
se
i
v
tomto
směru
navázat
kontakt.
|
s-30
|
Například
jsme
vyzvali
několik
kritiků
k
setkání
-
zhlédli
u
nás
čtyři
inscenace
a
pak
jsme
diskutovali.
|
s-31
|
Myslím
si,
že
to
bylo
užitečné
pro
naši
další
práci.
|
s-32
|
A
jak
se
vaše
divadlo
vyrovnává
s
novými
podmínkami?
|
s-33
|
Máme
samozřejmě
materiální
obtíže
jako
všechna
naše
divadla.
|
s-34
|
Prozatím
nám
ministerstvo
poskytuje
určitou
dotaci,
ale
zřejmě
to
je
dočasný
stav.
|
s-35
|
Vytvořili
jsme
si
okruh
svých
diváků,
kteří
nám
jsou
věrní.
|
s-36
|
Ale
celkově
diváků
v
moskevských
divadlech
ubývá.
|
s-37
|
Někteří,
zejména
starší
lidé,
kteří
do
divadla
chodili
pravidelně,
se
dnes
často
bojí
vracet
se
domů
pozdě
večer.
|
s-38
|
Nebo
jiný
problém:
někteří
herci
moskevských
divadel
podlehli
volání
rublu
a
účinkují
v
někdy
až
nechutných
reklamách,
prodávají
se.
|
s-39
|
Leckterá
divadla
se
zaměřují
na
pornografii,
aby
přilákala
diváky,
ale
ukazuje
se,
že
ani
to
není
záruka
úspěchu.
|
s-40
|
Problém
prodejnosti
talentu
nás
přivedl
k
myšlence
oživit
Ostrovského
Talenty
a
ctitele...
|
s-41
|
A
další
plány?
|
s-42
|
Dávno
mě
zajímá
Bulgakov.
|
s-43
|
Shakespeare
kdysi
prohlásil,
že
celý
svět
je
divadlo
a
my
sami
jsme
herci.
|
s-44
|
Bulgakov
nic
podobného
neprohlásil,
ale
bytostně
to
cítil.
|
s-45
|
Možná
nastudujeme
Útěk,
pomýšlíme
i
na
Gribojedovovo
Hoře
z
rozumu
a
dramatizaci
Dostojevského
Běsů.
|
s-46
|
Nehodláte
inscenovat
něco
ze
současné
ruské
dramatiky?
|
s-47
|
Existuje
nějaká
nadějná
nová
vlna?
|
s-48
|
Navzdory
obtížným
podmínkám
se
objevila
nová
jména,
která
leccos
slibují.
|
s-49
|
Například
N.
Koljada
se
svou
Pohádkou
o
mrtvé
carevně
nebo
V.
Maljagin,
S.
Gromov,
N.
Kosmin,
I.
Galatinová
a
další.
|
s-50
|
Přitom
noví
autoři
to
u
nás
nemají
lehké,
protože
divadla
se
bojí
uvádět
neznámá
jména.
|
s-51
|
Všechny
tyto
autory
spojuje
smysl
pro
černý
humor
a
paradox.
|