Dependency Tree

ln94203_98

Date19
Source typenws
Year19
Annotation statustamw
Subsettrain-2
Genrecomment
Text typepub

Select a sentence

s-1 Ministerstvo kultury vítá nizozemský model
s-2 Robert Imrych
s-3 Ministerstvo kultury chce jako jeden z podkladů pro vypracování kulturně politické orientace České republiky použít model řízení a financování kultury, který uplatňuje Nizozemsko.
s-4 Na závěr nizozemsko-české konference věnované vztahu státu a kultury, která se od 25. do 27. srpna konala v Jindřichově Hradci, to včera uvedl náměstek ministra Josef Svoboda.
s-5 Chtěli bychom uplatnit zejména systém tzv. čtyřletých projektů, kdy je činnost různých kulturních institucí finančně zajišťována právě na dobu čtyř let.
s-6 Náš právní řád tomu v zásadě nebrání, problémem jsou ale rozpočtová pravidla pro rozpočtové a příspěvkové organizace, která vyžadují každoroční vyúčtování a nutnost opětovného ucházení se o finance.
s-7 Bylo by to třeba zvážit mimo jiné i v návrhu zákona o nonprofitních organizacích, řekl Svoboda.
s-8 Uvedl, že nizozemský stát zásadně finančně nepodporuje instituce, ale výhradně jejich činnosti.
s-9 Chtěli bychom podle nizozemského vzoru vytvořit také komisi pro určování stěžejních priorit kulturní politiky.
s-10 V Nizozemsku se o to stará asi šest lidí.
s-11 Podle náměstka Svobody potvrdilo společné jednání správnost úsilí našeho ministerstva o decentralizaci v rozhodování, kam půjdou finanční prostředky.
s-12 V Nizozemsku jsou finance spravovány centrálně, ale rozhodování o tom, na co budou použity, přísluší mnoha uměleckým fondům.
s-13 Peníze jsou přidělovány formou dotací či subvencí naprosto nezávisle na státních úřednících, uvedl Svoboda.
s-14 George Lawson z nizozemské delegace uvedl, že nizozemští zástupci se nesnažili české straně předložit svůj model jako způsob řešení českého problému.
s-15 Chtěli jsme českou stranu pouze seznámit s nástroji naší kulturní politiky.
s-16 Podle našich zkušeností je velice důležitá existence dlouhodobé strategie a nutnost komunikace mezi všemi, kdo se kulturního dění účastní, mezi umělci, veřejností i státní správou.
s-17 Podstatné je též oddělit koncipování kulturní politiky a její provádění, řekl Lawson.
s-18 V Nizozemsku není samostatné ministerstvo kultury.
s-19 Sekce zabývající se kulturní politikou spadá od tohoto měsíce pod ministerstvo školství a vědy.
s-20 Sektor pro kulturu je rozdělen na tři divize.
s-21 První se zabývá kulturním dědictvím, druhá uměním, sem patří například hudba, divadlo, architektura, výtvarná umění a film, a do kompetence poslední divize spadají sdělovací prostředky, literatura a knihovny, vysvětluje Lawson.
s-22 Poradce odboru kulturní politiky při nizozemském ministerstvu školství a vědy Peter Schreiber informoval o tom, že místní orgány podporují v Nizozemském království kulturu objemem prostředků zhruba dvakrát větším než stát.
s-23 Ze státního rozpočtu jdou na tyto potřeby čtyři desetiny procenta.
s-24 Činnost velkých muzeí, divadel, galerií a dalších významných kulturních institucí je u nás dotována maximálně z pětaosmdesáti procent, uvedl Schreiber.

Text viewDownload CoNNL-U