s-1
|
Když
začínaly
nové
vlny
|
s-2
|
Jan
Jaroš
|
s-3
|
Fran?ois
Truffaut,
Jean-Luc
Godard,
Jacques
Rivette,
Eric
Rohmer,
Claude
Chabrol.
|
s-4
|
Všichni
se
proslavili
jako
filmaři,
kteří
otevřeli
novou
kapitolu
dějin
filmu.
|
s-5
|
Přitom
nevytvořili
jednotně
zaměřenou
skupinu,
vlastně
je
spojovala
jen
touha
dělat
film
jinak
než
doposud
-
a
každý
si
hledal
vlastní
cestu.
|
s-6
|
Chtěli
zaznamenávat
všední
události
našich
dnů
i
všední
hrdiny,
usilovali
o
rozbití
dosavadních
principů
výstavby
(odmítli
dramatické
vyklenuté
drama
a
nahradili
je
neuzavřeným
výsekem
bez
začátku
i
konce,
mozaikou
událostí
či
dokonce
složitými
a
nejednoznačnými
vztahy
mezi
různými
významovými
rovinami),
zavrhli
jednoznačné
žánrové
zakotvení,
když
prosazovali
mnohotvárnost
pohledu
v
propletení
veselých
i
smutných
okamžiků.
|
s-7
|
Natáčeli
v
reálu
a
vyhýbali
se
ateliérovým
scénám,
lehké
přenosné
kamery
jim
umožnily
větší
pohyblivost
a
výrazně
ovlivnily
konečný
tvar,
jenž
získal
větší
dynamiku.
|
s-8
|
Kritizovali
hvězdný
systém,
věříce
v
autentičnost
dosud
neokoukaných
tváří,
které
se
však
záhy
také
staly
hvězdami
(a
není
to
jen
osud
Belmondův).
|
s-9
|
Nebylo
snadné
překonat
nedůvěru
producentů
k
plánům
horkokrevných
mladíků
(narodili
se
vesměs
kolem
roku
1930,
jen
výjimečně
-
v
případě
Rohmera
-
dříve).
|
s-10
|
Naštěstí
jim
osud
nastavil
příznivou
tvář.
|
s-11
|
Chabrolově
první
ženě
Agnes
znenadání
spadlo
do
klína
velké
dědictví
(babička
jí
odkázala
značné
jmění)
a
Chabrol
jako
nezávislý
výrobce
natáčí
svůj
první
film,
Krásného
Serge
(1958).
|
s-12
|
Dostavil
se
i
značný
komerční
úspěch,
který
mu
umožnil
realizovat
další
plány.
|
s-13
|
Chabrol
zákládá
produkční
firmu,
v
níž
debutují
další
jeho
kolegové.
|
s-14
|
Nečekaný
ohlas
prvních
novovlnných
filmů
přiměl
i
velké
výrobce,
aby
financovali
díla
např.
Truffauta
nebo
Godarda.
|
s-15
|
Za
polovinu
nebo
dokonce
jen
třetinu
běžných
nákladů
vytvořili
tito
umělci
díla,
která
se
trvale
vepsala
do
paměti
diváků
i
kritické
obce
-
Nikdo
mě
nemá
rád,
U
konce
s
dechem,
Hirošima,
má
láska
a
další.
|
s-16
|
Neuvěřitelně
stoupl
počet
debutantů
-
v
roce
1959
to
bylo
24,
o
rok
později
43
(přičemž
celkový
počet
ročně
vyrobených
filmů
se
pohyboval
kolem
110).
|
s-17
|
Česká
televize
nyní
připomene
v
dalším
obšírném
cyklu
snímky
Clauda
Chabrola.
|
s-18
|
Je
vydáván
za
typický
příklad
tvůrce,
který
zapomněl
na
ideály,
s
nimiž
bral
do
ruky
kameru,
a
hlavním
mottem
svého
jednání
učinil
komerční
úspěch.
|
s-19
|
Vedle
občasných,
ale
stále
zřídkavějších
návratů
k
náročnější
tematice
se
spoléhá
na
atraktivní
tituly
s
banálními
zápletkami
a
konfekčním
střihem
-
na
přesně
takové,
proti
nimž
on
i
jeho
druzi
coby
kritici
ohnivě
brojili.
|
s-20
|
Jenže
tehdy
je
ještě
natáčeli
jiní.
|
s-21
|
Chabrol
ve
svých
nejlepších
filmech
portrétoval
nižší
střední
vrstvy,
prostředí
úředníků,
bohémů
nebo
prodavaček,
upozorňoval
na
bezcitnost
a
cynismus
jako
životní
program,
na
sklon
využívat
důvěřivosti
či
dokonce
neštěstí
bližních
ke
svému
prospěchu.
|
s-22
|
Zevrubné,
spíše
sociologicky
orientované
studie
poznenáhlu
přerostly
v
příběhy
poněkud
vyspekulovaných
vražednických
vášní,
ať
již
vycházejí
z
chladného
kalkulu
nebo
neodbytné
nutkavosti.
|
s-23
|
Často
v
nich
objevíme
prvky
černého
humoru
-
televizní
cyklus
nabízí
hned
několik
takových
ukázek:
Nevěrnou
ženu,
Řezníka,
Doktora
Popaula,
ale
nechybí
ani
věrohodně
pojednané
drama
zoufalého
otce,
jenž
hledá
viníka
osudové
silniční
nehody,
ve
filmu
Bestie
musí
zemřít.
|
s-24
|
Několik
dalších
Chabrolových
filmů
dokonce
rekonstruuje
skutečné
události
a
snaží
se
postihnout
osudy
jejich
hrdinů,
směřujících
k
tragickému
konci.
|
s-25
|
Pro
Chabrola
je
dost
příznačná
orientace
na
právě
módní
látky.
|
s-26
|
Když
v
první
půli
70.
let
si
uznání
zjednávaly
politické
příběhy,
přispěl
k
nim
i
on
-
na
televizních
obrazovkách
spatříme
z
této
skupiny
Krvavé
svatby.
|
s-27
|
Nevynechal
ani
rádoby
metaforické
historky,
v
nichž
se
prolíná
hrůzný
sen
se
stejně
ponurou
skutečností.
|
s-28
|
V
jeho
tvorbě
stále
výrazněji
převažují
běžná
spotřební
dílka,
uvozená
již
v
60.
letech
neumělými
špionážními
konstrukcemi
?
la
bondovky
a
v
dalších
desetiletích
rozvíjená
příklonem
k
banálním
morbiditám
(v
našich
kinech
jsme
kdysi
viděli
Nevinné
se
špinavýma
rukama)
či
vyšeptalé
erotice,
jak
dokládá
líbivý,
beznadějně
povrchní
přepis
Millerových
Tichých
dní
v
Clichy.
|
s-29
|
Jeho
soudobé
filmové
snažení
ztratilo
krok
s
čímkoli
zajímavým,
co
se
ve
francouzské
kinematografii
děje
(bohužel
ani
to
neznáme),
propadlo
k
druhořadým
aktivitám,
které
snad
již
nelze
ani
označovat
za
tvůrčí,
ale
přesto
režisérův
přínos
je
nepřehlédnutelný.
|
s-30
|
Pomohl
uvést
do
pohybu
celou
novou
vlnu
a
za
řadu
svých
snímků
se
rozhodně
stydět
nemusí.
|
s-31
|
Mezi
ně
patří
všechny,
které
-
počínaje
tímto
pondělím
-
na
obrazovce
uvidíme.
|
s-32
|
Vystupují
v
nich
slavní
herci:
kromě
režisérovy
druhé
manželky
Stéphane
Audranové,
která
vévodí
většině
Chabrolových
snímků,
jsou
to
například
Jean-Paul
Belmondo,
Jean-Claude
Brialy,
Jean
Yanne,
Mia
Farrowová,
Orson
Welles,
Michel
Piccoli...
|