Dependency Tree

ln94200_173

ProjectPDT
Genrereview

Select a sentence

s-1 Když začínaly nové vlny
s-2 Jan Jaroš
s-3 Fran?ois Truffaut, Jean-Luc Godard, Jacques Rivette, Eric Rohmer, Claude Chabrol.
s-4 Všichni se proslavili jako filmaři, kteří otevřeli novou kapitolu dějin filmu.
s-5 Přitom nevytvořili jednotně zaměřenou skupinu, vlastně je spojovala jen touha dělat film jinak než doposud - a každý si hledal vlastní cestu.
s-6 Chtěli zaznamenávat všední události našich dnů i všední hrdiny, usilovali o rozbití dosavadních principů výstavby (odmítli dramatické vyklenuté drama a nahradili je neuzavřeným výsekem bez začátku i konce, mozaikou událostí či dokonce složitými a nejednoznačnými vztahy mezi různými významovými rovinami), zavrhli jednoznačné žánrové zakotvení, když prosazovali mnohotvárnost pohledu v propletení veselých i smutných okamžiků.
s-7 Natáčeli v reálu a vyhýbali se ateliérovým scénám, lehké přenosné kamery jim umožnily větší pohyblivost a výrazně ovlivnily konečný tvar, jenž získal větší dynamiku.
s-8 Kritizovali hvězdný systém, věříce v autentičnost dosud neokoukaných tváří, které se však záhy také staly hvězdami (a není to jen osud Belmondův).
s-9 Nebylo snadné překonat nedůvěru producentů k plánům horkokrevných mladíků (narodili se vesměs kolem roku 1930, jen výjimečně - v případě Rohmera - dříve).
s-10 Naštěstí jim osud nastavil příznivou tvář.
s-11 Chabrolově první ženě Agnes znenadání spadlo do klína velké dědictví (babička odkázala značné jmění) a Chabrol jako nezávislý výrobce natáčí svůj první film, Krásného Serge (1958).
s-12 Dostavil se i značný komerční úspěch, který mu umožnil realizovat další plány.
s-13 Chabrol zákládá produkční firmu, v níž debutují další jeho kolegové.
s-14 Nečekaný ohlas prvních novovlnných filmů přiměl i velké výrobce, aby financovali díla např. Truffauta nebo Godarda.
s-15 Za polovinu nebo dokonce jen třetinu běžných nákladů vytvořili tito umělci díla, která se trvale vepsala do paměti diváků i kritické obce - Nikdo nemá rád, U konce s dechem, Hirošima, láska a další.
s-16 Neuvěřitelně stoupl počet debutantů - v roce 1959 to bylo 24, o rok později 43 (přičemž celkový počet ročně vyrobených filmů se pohyboval kolem 110).
s-17 Česká televize nyní připomene v dalším obšírném cyklu snímky Clauda Chabrola.
s-18 Je vydáván za typický příklad tvůrce, který zapomněl na ideály, s nimiž bral do ruky kameru, a hlavním mottem svého jednání učinil komerční úspěch.
s-19 Vedle občasných, ale stále zřídkavějších návratů k náročnější tematice se spoléhá na atraktivní tituly s banálními zápletkami a konfekčním střihem - na přesně takové, proti nimž on i jeho druzi coby kritici ohnivě brojili.
s-20 Jenže tehdy je ještě natáčeli jiní.
s-21 Chabrol ve svých nejlepších filmech portrétoval nižší střední vrstvy, prostředí úředníků, bohémů nebo prodavaček, upozorňoval na bezcitnost a cynismus jako životní program, na sklon využívat důvěřivosti či dokonce neštěstí bližních ke svému prospěchu.
s-22 Zevrubné, spíše sociologicky orientované studie poznenáhlu přerostly v příběhy poněkud vyspekulovaných vražednických vášní, již vycházejí z chladného kalkulu nebo neodbytné nutkavosti.
s-23 Často v nich objevíme prvky černého humoru - televizní cyklus nabízí hned několik takových ukázek: Nevěrnou ženu, Řezníka, Doktora Popaula, ale nechybí ani věrohodně pojednané drama zoufalého otce, jenž hledá viníka osudové silniční nehody, ve filmu Bestie musí zemřít.
s-24 Několik dalších Chabrolových filmů dokonce rekonstruuje skutečné události a snaží se postihnout osudy jejich hrdinů, směřujících k tragickému konci.
s-25 Pro Chabrola je dost příznačná orientace na právě módní látky.
s-26 Když v první půli 70. let si uznání zjednávaly politické příběhy, přispěl k nim i on - na televizních obrazovkách spatříme z této skupiny Krvavé svatby.
s-27 Nevynechal ani rádoby metaforické historky, v nichž se prolíná hrůzný sen se stejně ponurou skutečností.
s-28 V jeho tvorbě stále výrazněji převažují běžná spotřební dílka, uvozená již v 60. letech neumělými špionážními konstrukcemi ? la bondovky a v dalších desetiletích rozvíjená příklonem k banálním morbiditám (v našich kinech jsme kdysi viděli Nevinné se špinavýma rukama) či vyšeptalé erotice, jak dokládá líbivý, beznadějně povrchní přepis Millerových Tichých dní v Clichy.
s-29 Jeho soudobé filmové snažení ztratilo krok s čímkoli zajímavým, co se ve francouzské kinematografii děje (bohužel ani to neznáme), propadlo k druhořadým aktivitám, které snad již nelze ani označovat za tvůrčí, ale přesto režisérův přínos je nepřehlédnutelný.
s-30 Pomohl uvést do pohybu celou novou vlnu a za řadu svých snímků se rozhodně stydět nemusí.
s-31 Mezi patří všechny, které - počínaje tímto pondělím - na obrazovce uvidíme.
s-32 Vystupují v nich slavní herci: kromě režisérovy druhé manželky Stéphane Audranové, která vévodí většině Chabrolových snímků, jsou to například Jean-Paul Belmondo, Jean-Claude Brialy, Jean Yanne, Mia Farrowová, Orson Welles, Michel Piccoli...

Text viewDownload CoNNL-U