Dependency Tree

ln94200_127

ProjectPDT
Genretopic_interv

Select a sentence

Showing 102 - 201 of 152 • previous

s-102 Nikdy nebudu v roli toho, kdo pojímá legislativu technologicky a koho ruší návrhy z jiných míst.
s-103 Zákonodárná iniciativa je prastarou výsadou poslanců, bez níž si nelze parlament ani představit.
s-104 Nic na tom nemění skutečnost, že mám často řadu technických výhrad a že jsou některé návrhy zákonů motivovány ryze politickými cíli.
s-105 Tak to ale být, tak je to přirozené, přiměřené a správné.
s-106 Jak se ve výsledné podobě zákonů odrážejí neshody v koalici a skutečnost, že se i v některých zásadnějších věcech koalice nerozhoduje jednohlasně?
s-107 Každá neshoda se pochopitelně ve výsledném produktu promítne.
s-108 Je to ale spíše otázka politická než právní a souvisí s úrovní koaliční komunikace.
s-109 Koalice si na tuto otázku časem odpoví sama.
s-110 Ona žije v nějakém klimatu, získala jisté zkušenosti a zjistí, jak je výhodné dávat nikoli koaliční, ale jen částečně koaliční návrhy do parlamentu.
s-111 říkám již dnes, že to výhodné není.
s-112 Je vůbec taková dohoda vždy možná?
s-113 V zásadních věcech je nutná.
s-114 Definice zásadní věci je sice obtížná, je vždy tím, co je uvedeno v koaliční smlouvě či prohlášení vlády jako program nebo cíl.
s-115 To jsou zásadní věci, v nichž je jediné možné konsenzuální řešení.
s-116 Jinak je přirozené, že v řadě ostatních věcí mohou mít koaliční partneři odlišné názory.
s-117 Kde je možno hledat původ některých legislativních slepých uliček, jako tomu bylo např. s ústavním zákonem o národní bezpečnosti?
s-118 Ten měl být neodmyslitelnou součástí ústavního pořádku, po mnoha diskusích však ministři usoudili, že je zcela zbytečný.
s-119 Slepé uličky jsou průvodním jevem každé cesty.
s-120 Konkrétně při úpravě mimořádného stavu státu, hovořilo se o tomto zákoně již v době přijímání nové ústavy v ČNR.
s-121 Slepou uličkou bylo, že se různé resorty přidávaly tvůrčím způsobem k návrhu tohoto zákona a uplatňovaly tam vše, co bylo z jejich hlediska důležité.
s-122 Myslím si ale, že vládě musí být předložen alespoň minimální návrh tohoto zákona, kde bude definována ona mimořádná situace, stanoveno, jaké orgány stávající struktury v rozhodují a co se děje s orgány zbylými.
s-123 To bude podle mého názoru rozumné doplnění ústavy.
s-124 Objevují se podobné tvůrčí snahy resortů častěji?
s-125 Jak vůbec ministerstva svými návrhy zákonů pomáhají zkultivovat právní řád?
s-126 V naší státní správě existuje pochopitelně jistá setrvačnost v konceptu myšlení.
s-127 Proto se v resortních návrzích i dnes nezřídka objevují málo přijatelné veřejnoprávní úpravy vztahů, které mají být soukromé.
s-128 Nevidím v tom tragédii, jen memento a výzvu.
s-129 Příkladem byl můj apel z konce loňského roku na kolegy ve vládě, aby předložili svůj resortní politický program.
s-130 Věcný, nikoli legislativní.
s-131 Stává se totiž, že do legislativní rady přicházely vládní návrhy zákonů, které teprve v procesu legislativního projednávání hledaly, čeho vlastně chtějí věcně docílit.
s-132 to být ale přesně naopak: věcný program resortní politiky být na počátku a potom lze teprve hledat adekvátní právní formu.
s-133 Jak se tedy vůbec daří legislativní radě bránit dalšímu tříštění právního řádu.
s-134 Jste spokojen s jejím vlivem na rozhodování vlády?
s-135 Principy nového právního řádu, o kterých již byla řeč, se díky legislativní radě vážně projevují ve vládní produkci.
s-136 Neříkám, že beze zbytku, že jsem vždy spokojen, ale jsou vážným, nikoli nahodilým kritériem pro zkoumání každého vládního návrhu zákona.
s-137 Legislativní rada je poradní orgán, nic více, nic méně.
s-138 Je proto na rozhodnutí vlády, jak se s jejím doporučením vypořádá.
s-139 Podstatná je zde také vždy otázka koaličního klimatu při rozhodování vlády.
s-140 V některých případech se dostala stanoviska legislativní rady a vlády do zásadního rozporu.
s-141 Návrh zásad zákona o sociální pomoci označila rada opakovaně za zcela nedostatečný, ministři jej pak ale bez problémů schválili.
s-142 Jak časté jsou podobné případy?
s-143 Skutečností je, že každý z předkladatelů může i přes nesouhlasné stanovisko rady svůj projekt vládě předložit, a také se tak již v několika případech stalo a vláda tento návrh přijala.
s-144 Ani po schválení dotyčných zákonů však nemám na onom nedoporučujícím stanovisku rady co měnit.
s-145 Rovněž se domnívám, že další praxe ukáže, jak bylo toto stanovisko legislativní rady odůvodněné.
s-146 Otázka na závěr: co je podle vás úkolem práva v demokratické společnosti?
s-147 Za úkol práva nepovažuji, aby se stalo médiem k šíření různých politických proklamací či nějakých dobře míněných apelů na chování osob, jak fyzických, tak i právnických.
s-148 Právo své meze.
s-149 Tyto meze jsou vyjádřeny tím, že právo je souhrnem norem, tj. předpisů, zákazů či sankcí.
s-150 Není prostředkem k ovlivňování veřejného mínění ani společenského klimatu.
s-151 Právo je rámcem, v němž žít společnost způsobem, který si zvolí také v právní normě, ústavě.
s-152 Základním úkolem práva je, aby si bylo vždy vědomo těchto svých mezí, aby nepodléhalo inflaci dobře míněných textů a aby bylo jen úzce provázaným souborem skutečných norem.

Text viewDownload CoNNL-U