s-102
|
Nikdy
nebudu
v
roli
toho,
kdo
pojímá
legislativu
technologicky
a
koho
ruší
návrhy
z
jiných
míst.
|
s-103
|
Zákonodárná
iniciativa
je
prastarou
výsadou
poslanců,
bez
níž
si
nelze
parlament
ani
představit.
|
s-104
|
Nic
na
tom
nemění
skutečnost,
že
mám
často
řadu
technických
výhrad
a
že
jsou
některé
návrhy
zákonů
motivovány
ryze
politickými
cíli.
|
s-105
|
Tak
to
ale
má
být,
tak
je
to
přirozené,
přiměřené
a
správné.
|
s-106
|
Jak
se
ve
výsledné
podobě
zákonů
odrážejí
neshody
v
koalici
a
skutečnost,
že
se
i
v
některých
zásadnějších
věcech
koalice
nerozhoduje
jednohlasně?
|
s-107
|
Každá
neshoda
se
pochopitelně
ve
výsledném
produktu
promítne.
|
s-108
|
Je
to
ale
spíše
otázka
politická
než
právní
a
souvisí
s
úrovní
koaliční
komunikace.
|
s-109
|
Koalice
si
na
tuto
otázku
časem
odpoví
sama.
|
s-110
|
Ona
žije
v
nějakém
klimatu,
získala
jisté
zkušenosti
a
zjistí,
jak
je
výhodné
dávat
nikoli
koaliční,
ale
jen
částečně
koaliční
návrhy
do
parlamentu.
|
s-111
|
Já
říkám
již
dnes,
že
to
výhodné
není.
|
s-112
|
Je
vůbec
taková
dohoda
vždy
možná?
|
s-113
|
V
zásadních
věcech
je
nutná.
|
s-114
|
Definice
zásadní
věci
je
sice
obtížná,
je
vždy
tím,
co
je
uvedeno
v
koaliční
smlouvě
či
prohlášení
vlády
jako
program
nebo
cíl.
|
s-115
|
To
jsou
zásadní
věci,
v
nichž
je
jediné
možné
konsenzuální
řešení.
|
s-116
|
Jinak
je
přirozené,
že
v
řadě
ostatních
věcí
mohou
mít
koaliční
partneři
odlišné
názory.
|
s-117
|
Kde
je
možno
hledat
původ
některých
legislativních
slepých
uliček,
jako
tomu
bylo
např.
s
ústavním
zákonem
o
národní
bezpečnosti?
|
s-118
|
Ten
měl
být
neodmyslitelnou
součástí
ústavního
pořádku,
po
mnoha
diskusích
však
ministři
usoudili,
že
je
zcela
zbytečný.
|
s-119
|
Slepé
uličky
jsou
průvodním
jevem
každé
cesty.
|
s-120
|
Konkrétně
při
úpravě
mimořádného
stavu
státu,
hovořilo
se
o
tomto
zákoně
již
v
době
přijímání
nové
ústavy
v
ČNR.
|
s-121
|
Slepou
uličkou
bylo,
že
se
různé
resorty
přidávaly
tvůrčím
způsobem
k
návrhu
tohoto
zákona
a
uplatňovaly
tam
vše,
co
bylo
z
jejich
hlediska
důležité.
|
s-122
|
Myslím
si
ale,
že
vládě
musí
být
předložen
alespoň
minimální
návrh
tohoto
zákona,
kde
bude
definována
ona
mimořádná
situace,
stanoveno,
jaké
orgány
stávající
struktury
v
ní
rozhodují
a
co
se
děje
s
orgány
zbylými.
|
s-123
|
To
bude
podle
mého
názoru
rozumné
doplnění
ústavy.
|
s-124
|
Objevují
se
podobné
tvůrčí
snahy
resortů
častěji?
|
s-125
|
Jak
vůbec
ministerstva
svými
návrhy
zákonů
pomáhají
zkultivovat
právní
řád?
|
s-126
|
V
naší
státní
správě
existuje
pochopitelně
jistá
setrvačnost
v
konceptu
myšlení.
|
s-127
|
Proto
se
v
resortních
návrzích
i
dnes
nezřídka
objevují
málo
přijatelné
veřejnoprávní
úpravy
vztahů,
které
mají
být
soukromé.
|
s-128
|
Nevidím
v
tom
tragédii,
jen
memento
a
výzvu.
|
s-129
|
Příkladem
byl
můj
apel
z
konce
loňského
roku
na
mé
kolegy
ve
vládě,
aby
předložili
svůj
resortní
politický
program.
|
s-130
|
Věcný,
nikoli
legislativní.
|
s-131
|
Stává
se
totiž,
že
do
legislativní
rady
přicházely
vládní
návrhy
zákonů,
které
teprve
v
procesu
legislativního
projednávání
hledaly,
čeho
vlastně
chtějí
věcně
docílit.
|
s-132
|
Má
to
být
ale
přesně
naopak:
věcný
program
resortní
politiky
má
být
na
počátku
a
potom
lze
teprve
hledat
adekvátní
právní
formu.
|
s-133
|
Jak
se
tedy
vůbec
daří
legislativní
radě
bránit
dalšímu
tříštění
právního
řádu.
|
s-134
|
Jste
spokojen
s
jejím
vlivem
na
rozhodování
vlády?
|
s-135
|
Principy
nového
právního
řádu,
o
kterých
již
byla
řeč,
se
díky
legislativní
radě
vážně
projevují
ve
vládní
produkci.
|
s-136
|
Neříkám,
že
beze
zbytku,
že
jsem
vždy
spokojen,
ale
jsou
vážným,
nikoli
nahodilým
kritériem
pro
zkoumání
každého
vládního
návrhu
zákona.
|
s-137
|
Legislativní
rada
je
poradní
orgán,
nic
více,
nic
méně.
|
s-138
|
Je
proto
na
rozhodnutí
vlády,
jak
se
s
jejím
doporučením
vypořádá.
|
s-139
|
Podstatná
je
zde
také
vždy
otázka
koaličního
klimatu
při
rozhodování
vlády.
|
s-140
|
V
některých
případech
se
dostala
stanoviska
legislativní
rady
a
vlády
do
zásadního
rozporu.
|
s-141
|
Návrh
zásad
zákona
o
sociální
pomoci
označila
rada
opakovaně
za
zcela
nedostatečný,
ministři
jej
pak
ale
bez
problémů
schválili.
|
s-142
|
Jak
časté
jsou
podobné
případy?
|
s-143
|
Skutečností
je,
že
každý
z
předkladatelů
může
i
přes
nesouhlasné
stanovisko
rady
svůj
projekt
vládě
předložit,
a
také
se
tak
již
v
několika
případech
stalo
a
vláda
tento
návrh
přijala.
|
s-144
|
Ani
po
schválení
dotyčných
zákonů
však
nemám
na
onom
nedoporučujícím
stanovisku
rady
co
měnit.
|
s-145
|
Rovněž
se
domnívám,
že
další
praxe
ukáže,
jak
bylo
toto
stanovisko
legislativní
rady
odůvodněné.
|
s-146
|
Otázka
na
závěr:
co
je
podle
vás
úkolem
práva
v
demokratické
společnosti?
|
s-147
|
Za
úkol
práva
nepovažuji,
aby
se
stalo
médiem
k
šíření
různých
politických
proklamací
či
nějakých
dobře
míněných
apelů
na
chování
osob,
jak
fyzických,
tak
i
právnických.
|
s-148
|
Právo
má
své
meze.
|
s-149
|
Tyto
meze
jsou
vyjádřeny
tím,
že
právo
je
souhrnem
norem,
tj.
předpisů,
zákazů
či
sankcí.
|
s-150
|
Není
prostředkem
k
ovlivňování
veřejného
mínění
ani
společenského
klimatu.
|
s-151
|
Právo
je
rámcem,
v
němž
má
žít
společnost
způsobem,
který
si
zvolí
také
v
právní
normě,
ústavě.
|
s-152
|
Základním
úkolem
práva
je,
aby
si
bylo
vždy
vědomo
těchto
svých
mezí,
aby
nepodléhalo
inflaci
dobře
míněných
textů
a
aby
bylo
jen
úzce
provázaným
souborem
skutečných
norem.
|