Dependency Tree

ln94200_126

ProjectPDT
Genreessay

Select a sentence

s-1 Od vlády čekáme autonomní ekologickou politiku
s-2 Václav Mezřický, Vedoucí katedry práva životního prostředí na Právnické fakultě UK
s-3 V souvislosti s vládním odmítnutím státní politiky životního prostředí zaujal premiér Václav Klaus opět zásadní stanovisko (v LN 19. 8.) k této problematice.
s-4 Označil tzv. levicovou ekologii za odtrženou od ostatních dimenzí života a za pocit, že ... je možné poroučet větru, dešti a geniálním rozhodováním několika jedinců na tom či onom ministerstvu vše vyřešit.
s-5 Naproti tomu v Klausově pojetí je úsilí státu v této oblasti okrajovým doplňkem spontánního procesu rozhodování milionů občanů.
s-6 Ponechme stranou absurditu o poroučení větru, dešti, která jen dokazuje, že V. Klaus dosud nerozlišuje mezi ekologií a učením akademika Lysenka.
s-7 Nejde také o diskusi s ním, ale o vysvětlení, které ekologové dluží veřejnosti.
s-8 Předně, dbát o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství ukládá státu Ústava v článku 7.
s-9 Neoliberální doktrína může této povinnosti podložit různý výklad, nemůže ji však potlačit.
s-10 Ponechme stranou, zda podobnou povinnost stát k životnímu prostředí.
s-11 Podle Listiny základních práv a svobod však výkonem vlastnického ani jakéhokoli jiného práva nesmí nikdo ohrožovat či poškozovat životní prostředí nad míru stanovenou zákonem.
s-12 Uplatňování zákonů patří k základním účelům existence státu.
s-13 Ten v této souvislosti vykonává policejní funkci, podobně jako při uplatňování předpisů trestního práva.
s-14 Chrání přitom práva občanů, kteří ani nemusí vědět, že jsou vystaveni nebezpečí ze znečištěného životního prostředí.
s-15 Chrání rovněž jejich majetek před nenapravitelnými škodami.
s-16 Ekologické problémy mají dvojí tvář: znečištění životního prostředí a ztráta sebeobnovovacích vlastností zdrojů - lesních a jiných přírodních ekosystémů.
s-17 Pro většinu občanů jde v obou případech a problémy neprůhledné. -
s-18 Znečištění ovzduší se objektivně zjistit jen přístrojovým měřením, kontaminace půdy jen laboratorním rozborem apod.
s-19 Data o těchto problémech je možné i nutné shromažďovat v celostátním měřítku, aby bylo možné stanovit stupeň ohrožení životního prostředí podle druhů a místa znečištění i ohrožení.
s-20 Platí přitom, že životní prostředí představuje nedělitelný celek.
s-21 O opatřeních, která mají zabránit dalšímu zhoršování situace nebo která ji mohou zlepšit, musí rozhodovat odborníci.
s-22 Taková opatření sahají od stanovení limitů znečištění přes kontrolu hospodaření v lesích po posuzování důsledků činností pro životní prostředí.
s-23 Všechna tato opatření se však provádějí jen na základě zákona, který přijímá parlament.
s-24 Mohli bychom uvést analogii - např. rozhodování České národní banky o výši diskontní sazby.
s-25 Také v tomto případě jde o autonomní aktivitu finanční instituce, nota bene na vládě nezávislé, zmocněné k tomu zákonem.
s-26 Přitom důsledky takového opatření mohou negativně působit na miliony občanů.
s-27 Podobně vláda využívá mzdové regulace, vyžaduje-li to nárůst inflace.
s-28 Ve skutečnosti je rozhodování o životním prostředí a hospodaření se zdroji na ekologických odbornících mnohem méně závislé.
s-29 I kdyby se ekologové čistě z důvodů ochrany životního prostředí vyslovili proti povolení rozebrat Říp na kamenivo na export, ministerstvo hospodářství takové povolení může vydat.
s-30 Odmítat autonomní ekologickou politiku je další chybný soud premiéra.
s-31 Důsledně vzato neměl tehdejší parlament schválit ani strategii.
s-32 Analogie spočívá v tom, že problémy životního prostředí jsou v postkomunistických státech trestuhodně zanedbané a řešit je lze jen koncepční a systematickou činností.
s-33 Státy s podstatně lepším životním prostředím, např. Nizozemsko, ukládají zpracování takových koncepcí dokonce zákonem.
s-34 A jak je to s požadovaným spontánním rozhodováním občanů?
s-35 Podle loňského podzimního průzkumu Sociologického ústavu AV ČR pokládá 65 % dotazovaných za nebezpečný růst teploty na Zemi vyvolaný skleníkovým efektem, 82 % občanů považuje za mimořádně nebo velmi nebezpečné pro životní prostředí znečištění českých řek, jezer a potoků.
s-36 Ještě pozoruhodnější je přesvědčení 78 % občanů, že vláda by měla vydat zákony, které by přinutily obyčejné lidi i podniky chránit životní prostředí, kdyby tím mělo být omezeno právo na vlastní rozhodování.
s-37 Tento názor veřejnosti je signálem.
s-38 Lidé očekávají, že vláda nepovede polemiky, ale bude jednat v souladu s jejich vůlí.
s-39 Václav Klaus soudí jinak.
s-40 Postrádá ve vztahu k životnímu prostředí instinkt, který mají občané.

Text viewDownload CoNNL-U