Dependency Tree

cmpr9415_044

ProjectPDT
Genretopic_interv

Select a sentence

s-1 PRIVATIZACE
s-2 Konec za 2,5 roku
s-3 Pohledávky po lhůtě splatnosti činí skoro sedm miliard korun
s-4 I když druhá vlna kuponové privatizace ještě pořádně nezačala, pro Fond národního majetku vlastně skončila.
s-5 , že tento majetek nové majitele najde.
s-6 Nachází jej však všechen majetek, o kterém bylo rozhodnuto, že se bude privatizovat?
s-7 O tom,jak probíhá privatizace nejen kuponová, Profit diskutoval s Tomášek Ježkem , předsedou Fondu národního majetku.
s-8 Miroslav Kaňa, Jaroslav Šulc
s-9 * Část majetku privatizovaného přímým prodejem sice našla své majitele, ale ti se občas nemají k jeho zaplacení.
s-10 Zůstanou dlužit ?
s-11 Prezidium Fondu národního majetku hledá řešení, jak náležitě snížit počet dlužníků, kteří jsou s placením v prodlevě.
s-12 Jde sice
s-13 o téměř sedm miliard korun pohledávek po lhůtě splatnosti, ale přesto to vidím - na nepatrné výjimky - ne jako problém morální, či dokonce trestný, ale spíše jako otázku ekonomickou.
s-14 * Co tím chcete říci?
s-15 Že úrokové sazby jsou vysoké je zřejmé.
s-16 Proto splatit úvěr za čtyři roky je pro většinu nových vlastníků nemožné.
s-17 Navrhujeme prodloužit dobu splácení.
s-18 Potíže se splácením však paradoxně mají i svou dobrou stránku - prolamují nechut některých kruhů vůči prodeji objektů na delší splátky.
s-19 * O tom se přece hodně diskutovalo ve federálním parlamentu na podzim 1990.
s-20 Tehdy proti sobě stály dvě koncepce privatizace - bud kuponově, nebo na splátky, leasingem a podobně.
s-21 To, že tehdy zvítězila první koncepce, považuji za správné.
s-22 Neštěstí však bylo, že se druhá metoda zcela zavrhla.
s-23 Život nás po čase a poté, co 70 procent majetku se zprivatizovalo, přiměl se ke splátkám znovu vrátit a teprve teď použít to, co v této dříve zavržené koncepci dnes vidíme jako racionální.
s-24 * Budete prodlužovat dobu splácení i v případech, kdy někdo vydražil provozovnu jen tak, že své konkurenty usadil přemrštěně vysokou cenou?
s-25 Takovou žádost o odklad splátek bychom považovali za absurdní.
s-26 Ale určitě bude dost majitelů, kterým nepomohou ani dlouhodobé splátky.
s-27 Prostě doba se změnila a produkce jejich podniků nemá odbyt.
s-28 Pak se nabízí možnost přijímat majetek zpět.
s-29 Ten bychom přeměnovali na obchodní - nejčastěji na akciovou společnost, a pak její akcie běžně prodávali.
s-30 Fond národního majetku umí mít akcie, ale neumí spravovat fyzický majetek.
s-31 Těžko si představit, že bude někdo z našeho fondu jezdit třeba do Náchoda kontrolovat jak se tam zachází z naším majetkem.
s-32 * Kde tuto metodu použijete nejčastěji?
s-33 V případech, kdy někdo dostane restituovaný majetek, k němuž však mezi bylo něco přistavěno.
s-34 Restituent chce jen to svoje, ale to se od toho nového nedá prakticky oddělit.
s-35 O to nové většinou nemá ani zájem a taky na to většinou nemá peníze.
s-36 V těchto případech na ten přistavený majetek náš fond vydá akcie, ty prodá, a restituent - jako čelný člen budoucího představenstva - bude na něm s dalšími spoluvlastníky hospodařit.
s-37 * Přesto ale skoro sedm miliard korun pohledávek, které Fond u neplatičů, není zrovna málo.
s-38 To byl stav ke konci loňského roku.
s-39 Když částka rostla - a jde asi o 240 prodanýcch provozních jednotek - zvýšil Fond pozornost jejímu vymáhání.
s-40 Začínáme upomínkami, těch bylo vloni asi osm set, a končíme soudními žalobami za nedoplatek kupní ceny.
s-41 Bylo jich podáno na sedmdesát.
s-42 * Odkud vyšel impulz, abyste poněkud polevili v tlaku na vymáhání částek a hledali, jak je rozložit na delší období?
s-43 Samozřejmě od nás samotných.
s-44 Obvykle je snadno vidět, že podmínky splácení jsou neúnosně tvrdé, zvláště když se podnikateli staví do cesty překážky, které on sám nemůže nijak ovlivnit - jsou povolení, na která se čeká měsíce a podobně.
s-45 Ale také máme signály z bank, kde je rovněž cítit snahu restrukturalizovat dluhy obsluhu do delšího období.
s-46 * Vraťme se ještě k případům, že dražbu nebo veřejnou soutěž vyhrál ten, který nasadil neúměrně vysokou cenu, a teď, když splácet dluhy i s úroky, je v koncích.
s-47 Vím o spoustě případů, kdy podnikatelé, kteří si udělali seriózní propočty za kolik lze objekt koupit a co s ním, jej nezískali a skončili třeba na třetím, čtvrtém místě za furiantskými projekty.
s-48 Takový byl třeba prodej Pragolaktosu.
s-49 Běžné byly tyto případy v malé privatizaci, kdy někdo se dal strhnout atmosférou dražby a koupil objekt vysoko nad ekonomicky odůvodněnou a tedy skutečnou tržní cenu.
s-50 Vzápětí jsme toho člověka měli tady v úřadě s prosbou, že to za ty peníze nechce, protože z dražební horečky mezitím vystřízlivěl.
s-51 Řešení máme, i když není jednoduché a celou privatizaci protahuje: Zpátky objekt znárodňovat nebudeme, ale nabídneme ho druhému v pořadí.
s-52 * Kolik majetku se vlastně privatizuje celkem?
s-53 Za necelých devět set miliard korun.
s-54 Skoro šedesát procent se ho bezúplatně převádí na nové majitele.
s-55 Sem patří kuponová privatizace, převody na obce, restituce a rezervní fondy.
s-56 * O majetku, který přechází na obce, se moc nemluví.
s-57 Protože není lákavé pro novináře, když se třeba mateřská školka, sportovní zařízení či byty z majetku bývalého podniku účetně jednoduše papírově přepíšou na magistrát.
s-58 Chtěli jsme tak odbřemenit výrobní podniky od majetku, který nemá mnoho společného s jeho vlastní podnikatelskou činností, a spíš mu přidělává starosti a zvyšuje náklady.
s-59 * Byly na obce převedeny i nějaké akcie?
s-60 Ano, a to v případě, že jsme obce chtěli zainteresovat na užší spolupráci s výrobními závody, ležícími v příslušném regionu.
s-61 Podobné to bylo u obcí, kde jsou lázně.
s-62 *Ale do celkového součtu chybí ještě pár set miliard korun.
s-63 To je právě majetek, určený k přímému prodeji, případně k převodu na akcie.
s-64 Je to jednoduché schéma: Třetinu dostaly domácnosti, v kuponové privatizaci Druhá třetina se rozdala obcím, či vyčlenila na náhrady a teprve třetí třetina majetku státního se fakticky prodává.
s-65 * Jak se stavíte k hlasům privatizaci ukončit v co nejkratší době?
s-66 Myslím, že by mohla skončit do konce roku 1996.
s-67 Zůstanou sice závazky a pohledávky, ale ty nemusí vyřizovat Fond.
s-68 To může zvládnout odbor třeba na ministerstvu financí.
s-69 * Dlouhodobý pohled na strukturu vlastnictví v některých zemích západní Evropy naznačuje střídání etap znárodňování a privatizování, často jedné a téže firmy.
s-70 Uvažuje se také u nás s myšlenkou, že za jistých okolností převezme na nějakou dobu firmu stát, aby ji pak zase prodal?
s-71 Naše privatizace výrazně transformační podobu.
s-72 To nezažila ani Anglie, ani Francie, kde byla v různých dobách váha státního sektoru v ekonomice výrazná.
s-73 U nich šlo vždy o tržní, byť smíšenou ekonomiku, kdežto u nás byla privatizace skokem do tržního světa.
s-74 Pokud u nás se trh etabluje stejně jako tomu je tam, tak si docela klidně dokážu představit situaci, kdy se některé firmy, či dílčí úseky v ekonomice vrátí opět státu.
s-75 Šlo by však nepochybně o výjimku, která by neměla vliv na systém.
s-76 citát do linek
s-77 Dokážu si představit situaci, kdy se některé firmy vrátí státu

Text viewDownload CoNNL-U