Dependency Tree

cmpr9415_026

ProjectPDT
Genreessay

Select a sentence

s-1 Kolik stojí manažer?
s-2 Po nástupu zahraničních "lovců hlav" přicházejí i domácí poradci
s-3 V angličtině se jim říká Headhunters.
s-4 V němčině Kopfjägers.
s-5 Lovci hlav.
s-6 Ale jejich činnost není tak hrozivá, jak by naznačoval název.
s-7 Zabývají se vyhledáváním a výběrem vhodných kandidátů na manažerské pozice.
s-8 Pro firmy, které se rozhodnou využít jejich služeb, to nemusí být zrovna levná záležitost.
s-9 Ale měla by se vyplatit.
s-10 Vždyť správný muž na správném místě vynaložené náklady firmě svojí činností vrátí.
s-11 Po letech, kdy si české a moravské podniky nemusely vyhledáváním vhodných vedoucích pracovníků lámat hlavy, se před nimi objevil požadavek získat pro sebe co nejlepší manažery.
s-12 Ale kde je vzít?
s-13 Po poměrně krátké záplavě veřejných konkurzů na různá pracovní místa přišli ke slovu právě lovci hlav.
s-14 Nejprve především zahraniční, v prvé řadě rakouští.
s-15 Nástup Rakušanů
s-16 Rakouští Kopfjägers se uchytili v celém bývalém východním bloku, začali zde zřizovat své filiálky.
s-17 Přišli s léta prověřenými postupy, vytvářejí podle osvědčených metod místní databanky manažerů.
s-18 První zákazníky získávali především v řadách zahraničních firem, které začaly působit v zemích bývalého východního bloku a hledali zde pro své filiálky či společné podniky manažery.
s-19 Postupně ale začaly využívat služeb lovců hlav i domácí firmy.
s-20 Zatímco rakouské hospodářství vesměs zažívalo recesi, poradenské firmy v oblasti personalistiky - Kopfjägern - ji díky novým trhům nepocítily.
s-21 Ceny, které s sebou přinesly, pak jen dokumentovaly západní zkušenost, že schopný management cenu zlata a patří k tomu nejcennějšímu, co firma .
s-22 Kolik se tedy platí za manažera?
s-23 Částky, které v polovině roku 1992 zveřejnil rakouský hospodářský časopis Trend se zřejmě ani po zhruba dvou letech výrazně nezměnily - rozhodně ne směrem dolů.
s-24 Firma PMC Personal - und Management-Beratung si účtovala za nalezení vedoucího pracovníka (geschäftsführer) 50-70 tisíc šilinků v Maďarsku, v tehdejší ČSFR 40-50 tisíc šilinků.
s-25 U Hill International stál manažer 92-120 tisíc šilinků, sekretářka 36 000 šilinků, vše bez ceny inzerátu.
s-26 Neumann International uváděl 100-600 tisíc šilinků za manažera, 75-100 tisíc šilinků za sekretářku.
s-27 Další z rakouských poradenských firem - Catro - uváděla cenu u manažera 25 % z jeho ročního hrubého příjmu, pokud byl nalezen pomocí inzerátu, 30 % při přímém vyhledání.
s-28 Nalezení sekretářky u této firmy přišlo na 20 % jejího ročního hrubého platu v Maďarsku, v tehdejší ČSFR byla pevná cena 38 000 šilinků.
s-29 Na českém trhu rovněž působí Managementberatung Dr. Jenewein, která v bývalé ČSFR začínala pobočkou v Bratislavě.
s-30 Její cena za manažera: 80-250 tisíc šilinků.
s-31 Se svojí pobočkou v Budapešti vstoupila na východoevropský trh i firma Pendl &Piswanger, která si účtovala 100-150 tisíc šilinků za vyhledání manažera a 8000- 20 000 šilinků za sekretářku.
s-32 Po počátečním náporu zahraničních poradenských firem začínají na našem trhu působit i domácí poradenské firmy.
s-33 Zároveň se trh rozšiřuje i o nové klienty - vedle zahraničních firem to jsou stále více také domácí.
s-34 Kvalita některých tuzemských poradenských firem je již taková, že mohou konkurovat zkušeným zahraničním "lovcům hlav".
s-35 Přitom jejich ceny jsou přece jen nižší.
s-36 Vědět, co chtít
s-37 Co by si firma, která chce nalézt manažera s pomocí poradců, měla uvědomit?
s-38 Především asi to, že poradci z v žádném případě nesejmou zodpovědnost.
s-39 Následuje základní požadavek - umět přesně specifikovat, jakého manažera pro jakou funkci firma hledá, i když definovat to mohou pomoci právě poradci.
s-40 Dále je třeba si vyjasnit, zda půjde o přímé vyhledání, nebo zda bude hledat pracovníky pomocí inzerátu.
s-41 Tyto formy se totiž podstatně liší.
s-42 Přímou cestou jsou vyhledáváni lidé, kteří svými schopnostmi a vlastnostmi co nejvíce odpovídají definovaným požadavkům.
s-43 Vhodní kandidáti jsou posuzování především na základě svých odborných schopností, zkušeností.
s-44 Pomocí inzerátu se osloví určitá část trhu pracovních sil.
s-45 Lze jistě oba způsoby kombinovat, ale záleží na tom, koho hledáte.
s-46 Pro funkci generálního ředitele se asi forma inzerátu bude hodit méně.
s-47 Poradci mohou s vybranými kandidáty uskutečnit pohovory a další procedury ověřující jejich schopnosti a znalosti.
s-48 Konečný výběr by ale měl být vždy záležitostí firmy, která manažera přijme do svých služeb.
s-49 František Kuberna
s-50 Text k foto:
s-51 "ULOVIT" TOHO NEJLEPŠÍHO:
s-52 Poradci mohou prověřit schopnosti a znalosti vybraných kandidátů a doporučit firmě toho, kdo na pomyslném stupni vítězů obsadí první místo.

Text viewDownload CoNNL-U